Pravo da vam kažem, ne bih mario za Wakfu da nisam pročitao reči "taktički", "potezno" i "RPG". Tek kasnije sam saznao da je igra Wakfu potekla iz naslova Dofus, MMORPG-a koji je pobrao razne nagrade publike od 2004. do 2006. godine. Potezni, taktički MMORPG Wakfu samo je jedno od proširenja izvorne franšize. Objavljeni su, naime, anime-crtać "WAKFU", istoimeni manga-strip, kartična igra, igračkice i igra za Xbox, Islands of Wakfu. No, možda ni tada ne bih mnogo mario da nisam video da je izdavač za Ameriku, Square Enix. Okej, ako su oni aminovali Wakfu, hajde da isprobam igru, sveže izišlu iz bete (datum lansiranja bio je 29.2, čudesni dan prestupne godine).
S obzirom na to da se igra odvija nekih hiljadu godina posle dešavanja u Dofus-u, zaplet Wakfu-a je sledeći. Ogre po imenu Ogrest uspeo je da sakupi svih osam izvornih Dofus-jaja (zmajska jaja) i preda ih svojoj dragoj. Međutim, kad je skapirao da ga ona ne voli, već samo mari za moć zmajevih jaja zgromio ju je. Shvativši šta je učinio popeo se na vrh planine i počeo da plače hiljadu godina i tako je napravio potop. Neki okvirni cilj igre, stoga, bio bi da se pobedi ogre, ali to nije neophodno. Svako može da odabere sebi cilj, a posla za preduzimljive ima i previše.
Dvadeset mrtvih maca = 2 nivoa, nije loša trampa.. |
Prvi uzdah ushićenja oteo mi se kada sam ugledao dvanaest klasa koje su mi ponuđene. Pokušavši da se
snađem, na zvaničnom sajtu sam zatekao uobičajene hvalospeve o "čak 12 jedinstvenih klasa". Pomislio sam, dobro, de, nećete me prevariti i počeo da čitam o svakoj ponaosob.
Puno statistika, raj za kombinacije |
Sacrier's Blood su berserkeri koji se povređuju dok tamane protivnike, Iop's Heart su vitezovi, Cra's Range su strelci, Eniripsa's Hands su lekari, Pandawa's Pint su majstori kung-fua, Enutrof's Fingers su skupljači blaga, Sadida's Shoe su ludi vudu majstori, Feca's Shield su zaštitnici, Sram's Shadow su asasini, Ecaflip's Coin su zanimljiva vrsta ratnika-kockara, Xelor's Sandglass su čarobnjaci koji upravljaju vremenom, a Osamodas' Whip upravljaju životinjama. Igra nudi pet slotova za likove po jednom nalogu, tako da imate dovoljno prostora da probate nekoliko junaka i igrate uporedo, ako vam je to stil. Igrao sam kao lekar, strelac, vudu, asasin i zverolovac.
Veoma ljupka grafika i živahan svet, ali ne pretrpan |
Odmah da napomenem da igra nije naročito uravnotežena i da su čak dve klase ispale iz beta-verzije, a mnoge su preuređene, uglavnom skresanih mogućnosti (nerf). Premda ne postoji jedna najbolja klasa, jasno je da se jedni ističu u PvE igri, drugi u PvP borbama, a treći su omiljeni izbor solera. Da, postoje klase kojima je veoma teško igrati, ali Wakfu nudi dovoljno šarenilo tenkova (tank), sabijača (damage dealer) i podrške (buffer/debuffer), da može da zadovolji i početnike i napredne igrače.
Potezna bitka u akciji, s desne strane je merač brzine koji dodaje bonuse ako ste hitri |
Francuzi su sasvim ludi za japanskim stripom i animacijom. Budući da i sami imaju jaku školu stripa, te animacije, sredinom devedesetih razvio se poseban stil euro-manga. Odlikuje ga mekša i sočnija grafika od, često svedenih, linija mange, a animacija je bogatija od japanske koja često koristi trikove da prikrije činjenicu da je broj animiranih objekata mnogo manji nego što to gledaocu deluje. Grafika i dizajn igre Wafku u potpunosti prate francuski stil anime. Sve je ljupko, šareno i razigrano, istina s merom, u smislu da svet ima dovoljno pojedinosti da igrača zabavi, a ne da mu pretrpa čula. U tom duhu je postavljena i zvučna podloga. Muzika je dopadljiva i nenametljiva. Za četiri dana igranja nisam morao da je isključujem nijednom. Pozadinski zvuci su veoma ljupki i sastoje se od kikotanja, grgotanja, gugutanja i drugih "bebećih" glasanja koje proizvode okolna bića, te magijskih efekata i prenaglašenih uzvika glavnih junaka.
Najvažnije je da skapirate koje kombinacije najbolje rade, ali svaka klasa ima nekoliko takvih, pa niste skučeni |
Igra nudi obilje sadržaja. Borbe su potezne, unapređivanje likova je posebna umetnost, tu su i zanati (crafting), politika, ratovi i održavanje ekosistema.
Osnovne osobine su hit poeni (HP), akcioni peni (AP), poeni za pokretanje (MP) i Wakfu-poeni za čarolije. U poteznoj borbi igrač može da se pomeri onoliko polja koliki mu je MP, da aktivira akcije (borba ili čarolija) koje troše AP i WP poene. Svaka akcija i čarolija pripada jednom od četiri elementa (vatra, voda, vazduh, zemlja). Svaka klasa barata sa po pet čarolija u tri elementa i deset pomoćnih čarolija. Time ostaju ranjivi na onaj četvrti element, pa u teoriji niko nije nepobediv. Na primer, lekari upravljaju magijama vatre, vazduha i vode, a ranjivi su na element zemlje. Svaki element ima primarnu osobinu; snaga-zemlja, spretnost-vazduh, inteligencija-vatra, slučajnost-voda. Izvedene osobine, koje mogu da se unapređuju su tzv. borbene statistike; inicijativa (brže dođe vaš potez), lečenje (poboljšava lekovite magije), izgledi za jači udarac (critical hit), izgledi za potpuni promašaj (critical failure), udarac s leđa (koliko ga pojačava), otpornost na udarac s leđa (ublažuje protivnički udarac), migoljenje iz borbe (dodge), sprečavanje da se protivnik izmigolji (lock), blok (izgled za ublažavanje udarca), volja (umanjuje kazne koje vam nameću protivničke čarolije), te domet (za određena oružja i magije). Na svakom nivou dobijate po pet poena da kupujete vrednosti ovih borbenih statistika, s tim što je moguće kupiti HP, AP i MP poene, ali košta mnogo i dostupno je jedino ako ste strpljivi nekih tridesetak nivoa.
Hitri igrači dobijaju iznenadne bonuse koji mogu da preokrenu tok bitke |
Sekundarne osobine su takođe važne; vođstvo (leadership) utiče na broj živuljki koje možete da kontrolišete kao saveznike, prizvana bića i sl, mehanika (mehanics) je veština sa zamkama i drugim aparatima koji se pojavljuju na bojištu, snaga prizvanih bića i mehaničkih pomagala (summons, mechanical damage), mudrost (poboljšava broj XP-a koji dobijate), traženje predmeta (prospecting) donosi bolji plen posle bitke, opažanje otkriva nevidljive protivnike i veština sa opremom (kit skill) koja smanjuje visinu nivoa neophodnu da nosite određeni predmet. Ove osobine ne možete da kupujete, ali možete da ih poboljšate čarolijama ili opremom.
Predeli su božanstveno lepi, a dizajn se razlikuje od oblasti u kojoj se nalazite |
Elementalne magije pobljšavaju se upotrebom. Na kraju bitke dobijaju svoje poene iskustva i tako otključavate sledeću čaroliju u nizu. S većim nivoom, magija postaje moćnija, razume se. Magije podrške unapređuju se kupovinom, na svakom nivou dobija se zasebnih pet poena za to. Od deset specijalki pet su pasivne i uvek rade, ali možete da im pojačavate dejstvo, a pet su aktivne i morate ih "kupiti" da bi bile dostupne.
Dizajneri su veoma duhoviti, pogledajte ovog vuka u ovčijoj koži |
Zašto vam ovo ovako potanko izlažem? Zato da bih vam preneo da je Wakfu raj za one koji vole da prave kombinacije. Zasebno, čarolije nisu naročito jake, ali u kombinaciji sa pravim specijalkama i odigrane pravim redosledom mogu da imaju znatno veći učinak. Na primer, strelac postavlja bovu (beacon). Kad puca u bovu, ona prenosi optećenja na protivnike. Lekar, s druge strane, može da zombifikuje protivnika i tako učini da mu lekovite čarolije nanose povrede. Na višim nivoima moguće je sprovoditi lančane reakcije koje će masakrirati i najgrđe zlotvore.
Ovi gorostasi su Clan Members koji se staraju o ekološkoj ravnoteži, a vi možete da im pomognete |
Borba je veoma dobro rešena. To što se igra potezno nije umrtvilo igru. Pre svega, zato što imate trideset sekundi po potezu. Što brže reagujete, polako se popunjava skala za bonus. Kada se napuni dobijate poboljšanje koje zavisi od klase i vrste protivnika protiv koga se bijete (jače lečenje, veća šansa za opak udarac, više akcionih poena i sl). Osim toga, sve pršti od čarolija, manevara, finti, a svi pokušavaju da suparniku priđu s leđa ili bar s boka, jer se time mnogostruko povećava učinak čarolije ili udarca. Kompjuterski protivnici su lukavi, pokušavaju da vas uhvate u mašinu, da vam dođu s leđa ili da vas sateraju u ćošak. Ono što je najvažnije, u borbi se pokazuje da su sve klase zaista jedinstvene.
Strelac na delu, ovo što liči na vulkanski kamen je 'bova' koja razbija protivnike |
U ulozi lekara, borba se sastoji od zombifikacije i čaranja lekovitih magija koje ubijaju protivnika, a leče saveznike. U ulozi strelca, glavno u borbi je da preprečite protivnicima put pomoću bove i streličite ih dok se ne useru. A onda u ulozi vudu-čarobnjaka igra dobija sasvim novi ukus. Naime, vudu mora najpre da postavi seme vudu-lutke, zatim da odredi totem i zatim upravlja borbom prelivajući povrede i lečenje sa protivnika na sebe i svoje lutke. Bič (Osamodas' Whip) koristi dodatak interfejsu koji drugi nemaju. On zarobljava duše pobeđenih i koristi ih kao armiju koju šalje na protivnike. Asasin je veoma brz i nevidljiv, a njegove čarolije pokušavaju da mu omoguće da priđe s leđa i da ostane nevidljiv uprkos udarcima koje zadaje. Obično u ovim igrama sve je podređeno uvreženoj tenk-tenkuje, sabijači-sabijaju, a pomagači trčkaju okolo. U Wakfu svaka klasa ima čitav spektar sposobnosti koje mogu da se koriste same za sebe, ali svoju punu harmoniju mogu da iskažu u grupi. Ono što je najvažnije razlikuju se dovoljno u okvirima iste igre i istog sveta, da stvarno svaka ističe poseban način igre, čak i u pogledu pravila igre!
Premda postoji mogućnost da posmatrate bitke drugih igrača, efekti se vide dok putujete svetom |
Dok polako napredujete po nivoima, skupljate predmete i vežbate čarolije, povremeno obavljate zadatke koji podrazumevaju čitav niz od desetak, dvadesetak koraka koji često uključuju i druge igrače. Postepeno se uvode novi delovi igre. Zanatstvo je rešeno na uobičajen način. Kad nađete učitelja i iščitate zanimljivo ilustrovano uputstvo, polažete mali ispit. Ako ste tačno odgovorili na pitanja, dobijate alat i možete da počnete da skupljate sirovine, prerađujete ih, a svaki nivo zanata otvara nove recepte.
Priča je ispričana kroz ilustrovane panele na koje nailazite usput, a dizajn je mešavina anime i južnoameričkih kultura |
Kad iz početnog nivoa (nebesa), "padnete" na zemlju, nalazite se na centralnom ostrvu koje razdvaja četiri države, četiri arhipelaga. Pošto obavite neophodne pripremne zadatke, možete postati građanin jedne od četiri nacije. Svaka ima svoja pravila ponašanja i što ih bolje poštujete, više građanskih poena (CP) dobijate. Možete da se kandidujete za razne društvene funkcije (guverner, zamenik, čelnik straže, čelnik vojske, glavni inžinjer, blagajnik, upravitelj misija (Challenges) i glavni ekolog). Razume se, možete postati i razbojnik tj. odmetnik koji ne poštuje pravila. Inače, politikom osim sistema glasanja upravljaju sami igrači. Dok patrole i čuvanje ključnih tačaka obavljaju neki NPC-vojnici, glavne policijske i vojne dužnosti igrači dele među sobom. Što više građana poštuje zakon, guverner ima veću moć da donese blagonaklone propise. Na pojedinim mestima nalaze se džinovski NPC, tzv. članovi Klana (Clan Members). Oni drže pod kontrolom teritoriju koju igrači mogu da - otmu! Tako se vode ratovi koji liče na prepade (raids) u drugim MMORPG-igrama.
Bizarne likove kao što je božanski mačak Sokan, lakše ćete svariti ako volite japanske crtaće |
Ekologija je posebno zanimljiv aspekt igre. Naime, postoje zone u kojima se živuljke neprestano pojavljuju i to su obično mesta na kojima možete da drljate (grind). No, u određenim područjima ukoliko potamanite sve živuljke, više ih nema. Zato svaki igrač koji pripada zanatu trapera (trappers) može da uzme semenje životinja (znam, zvuči gadno) i "posadi" nove kad ih igrači istrebe. Kao nagradu što se staraju o ekosistemu, igrači dobijaju blagoslov lokalnog gospodara. Drvoseče na sličan način mogu da seku šumu, ali i seju nova stabla. Za potrebe biljaka svaka zona ima druge klimatske uslove koje morate imati u vidu da biste znali koliko brzo će da zasad izraste.
Sadida u akciji, ovaj pokemon gore levo je njena lutkica koja blokira protivnika |
Hvalospev za Wakfu, nema šta. A nedostaci? Pa, umesto butika (Boutique), igrači imaju klasičnu radnju koja prodaje predmete koji narušavaju ravnotežu. Tako je moguće kupiti neki mač koji donosi bonuse, a nema prateće minuse koji se obično nalaze kod sličnih predmeta u igri. Premda prodavnica ima uticaja na visoke nivoe (oko stotog), ipak jasno je da u PvP-u prednost imaju igrači koji su platili predmete. Igra je najavljena kao besplatna, ali pretplatnici dobijaju prednosti koje ih znatno izdvajaju. Osim toga, na kasnijim nivoima neke akcije su uskraćene besplatnicima, tako da niko neće sa vama da ide ako niste pretplatnik. Dok ne stignete do zaista visokih nivoa, čeka vas dosadno drljanje i mnoštvo nivoa koji prođu a da nemate utisak da ste nešto napredovali. Takođe broj živuljki koje možete da tamanite sami je prilično ograničen. Zeke ili ovce, to je izbor bar do desetog nivoa. Istina, možete i da padnete na zemlju pa da kokate mačke, ali kako god okrene, dok ne prevalite tridset nivoa, ima da vam otekne stražnjica.
Whip koristi poseban interfejs da prati skladište duša koje će preneti u sledeći boj |
S obzirom da ne mora da se plati pretplata, igru možete skinuti i probati, klijent je zaista mali u poređenju sa savremenim igrama ovog tipa. Ako volite "potezno", "taktičko" i "RPG", držaće vas bar neko vreme, kao što drži mene. Vidimo se na serveru Remington!
Autor teksta, Ranko 'Game Master' Trifković, jedan je od tri osnivača i urednika Igrorama bloga.Bio je glavni urednik mesečnika "Gameplay", bio je jedan od urednika mesečnika "The Gamer", glavni i odgovorni urednik časopisa "IT Market" i "Hobby Master", te novinar-saradnik u brojnim drugim izdanjima uključujući Digital!, PC Magazin i ActionTrip.
Gledam i ne verujem...prvi utisak ovoliki. Ali sam shvati kada sam video šta si sve naveo. Poprilično rzavijen sistem. Lepa grafika, slična i Bastion-u :)
OdgovoriIzbrišiOdlično napisano. Čuo sam za Wakfu još kada je bila u beti, ali mislio sam da je to samo još jedna "meh" MMORPG igra. Ali ovaj opis me je naterao da je probam. :)
OdgovoriIzbriši