10. velj 2010.

Runaway 3: A Twist of Fate, recenzija

Pre više od petnaest godina, zajednička ljubav prema Sierra-inim i Lucas-ovim avanturama naterala je četiri prijatelja sa Pirinejskog poluostrva da se udruže i doprinesu i sami ovom čudesnom svetu. Godinu dana kasnije, jedan od njih je odustao, a preostala trojica su na tržište izgurala svoj prvi projekat, Igor: Objetivo Uikokahonia, objedinjeni pod imenom Pendulo Studios. Iako su počeli bez dinara u džepu, prodali su dovoljno primeraka Igor-a da bi nastavili sa radom. Usledio je Hollywood Monsters, koji je, pored rodne im Španije, pokorio i susednu Italiju. Ali, pravi uspeh postižu tek 2001. godine, završavanjem rada na Runaway: A Road Adventure. Radnja ovog ostvarenja prati avanture mladog dvojca koji čine Brajan Basko, student fizike, i Đina Timins, egzotična plesačica. Igra se pojavila u najboljem mogućem trenutku, da zadovolji žeđ razularenih avanturista koji su počeli da apstiniraju. Posle punih pet godina, pojavljuje se Runaway: The Dream of The Turtle, koji nastavlja priču o naizgled nespojivom, a ipak simpatičnom paru, prateći ih dok upadaju u nove nevolje. S obzirom da je ova igra ostavila priču nedovršenom, krajem 2009. smo konačno dočekali i treći deo, Runaway: A Twist of Fate, koji će, barem za sada, staviti tačku na priču o Brajanu i Đini.

Posle dogodovština na Havajima (u drugom delu igre), Basko biva optužen za ubistvo pukovnika Kordsmajera. Pošto tvrdi da se ničega ne seća, sud dodeljuje sposobnom doktoru Benetu zadatak da zadre u dubine Brajanovog uma, i izvuče istinu na videlo. Naravno, da bi olakšala doktoru posao, sudija zatvara Baskoa u mentalnu ustanovu. Posle nekog vremena, Đina dobija poziv iz sanatorijuma. Saopštavaju joj da je Brajan mrtav. Osim nje, sahrani prisustvuje još samo jedan od posilnih iz ludnice, preobučen u Elvisa, kome je pokojnik bio “omiljeni ludak”. Po završetku skromne ceremonije, Đina vadi mobilni telefon iz džepa i shvata da je Brajan zove. Očigledno je iscenirao svoju smrt, i sada mu treba pomoć. Veza je slaba, ali junakinja uspeva da razazna da njen dragi želi da ga ona izvuče iz grobnice. Pošto kopanje ne dolazi u obzir, moraće da nađe neki (uobičajeno) sulud način da dođe do njega. Iako ovo deluje kao nedovoljno informacija da bi zainteresovalo nekoga neupućenog u serijal, verujemo da bi svako dalje otkrivanje detalja umnogome pokvarilo užitak. Rećićemo samo da priča ubrzo poprima neslućen tok, polako slažući mozaik. Najčudnija stvar vezana za scenario je što ne samo da nije neophodno igrati prve dve igre iz serijala da bi se povezali događaji, nego je možda čak i poželjno ne igrati ih, jer tako priča dobija na nepredvidivosti.

Dugogodišnje ljubitelje serijala će sigurno oduševiti što Brajan više nije jedini lik kog je moguće kontrolisati. Igra ima šest poglavlja, u kojima ćete naizmenično voditi Baskoa, u retrospekciji bega iz ludnice pre nego što ga vrate na sud, i Đinu, koja pokušava da dokaže da je njena jača polovina nedužna, i otkrije ko je pravi krivac. Tek u petom poglavlju se ova dva toka povezuju, dovodeći do finala.

Igra je prepuna čistog, neusiljenog humora, koji se ne ogleda samo u inteligentnim i duhovitim dijalozima, već i u informacijama koje dobijate o predmetima kada pređete mišem preko njih, kao i komentarima protagonista. Svaki od likova sa kojim će se igrači susretati tokom pustolovina je detaljno predstavljen, pa se niko i ne može nazvati sporednim likom u konvencionalnom smislu. Svi su bitni iz nekog razloga, i svima je posvećena pažnja. Paleta likova je šarolika, a da bismo vam zagolicali maštu, spomenućemo samo neke, poput Gručo Marksa koji konobariše, Elvisa bolničara, štićenika sanatorijuma koji je ubeđen da mu je lice prekrivenom ogromnim brojem ušiju, medicinske sestre koja voli da omamljuje pacijente strujom i uspešnog scenariste-beskućnika.

Runaway: A Twist of Fate je klasična point & click avantura sa pogledom iz trećeg lica. Levi taster miša se koristi za kretanje i interakciju, dok desni služi za izbor akcije (pogledaj, uzmi, pričaj).  Kretanje se može ubrzati dvostrukim pritiskom levog tastera, pri čemu će se protagonista jednostavno stvoriti na željenoj lokaciji, što dosta ublažava nervozu koju potencijalno trčkaranje po lokacijama može da izazove. Zagonetke sa kojima će se igrači susretati su isključivo inventarske, genijalno osmišljene, i generalno, ne pretarano teške. Ali, momci iz Pendulo studija su predvideli da bi se neko mogao zaglaviti, te su ubacili sistem pomoći, koji igraču daje nagoveštaje. Kada pritisnete taster F1, prikazaće vam se kancelarija Pendulo Studios-a, a na telefon će se javiti pomalo rasejani čistač, koji će vam dati  pomoć na što suptilniji način. Osnovni problem sa prethodnim igrama iz serijala bio je tzv. pixel hunting, tj. stavljanje bitnih predmeta u igri na mesta na kojima se stope sa okolinom, tako da ih je maltene nemoguće primetiti. Ni treći deo nije ništa bolji po ovom pitanju, ali su autori ponudili mogućnost da se pritiskom na taster F2 prikažu sva mesta u vidokrugu sa kojima se može vršiti interakcija (takozvani hot spot-ovi).

Igra je predstavljena tzv. 2,5 D grafikom, tj. trodimenzionalnim cell-shaded likovima nalepljenim na dvodimenzionalne pozadine. Ovime je dobijena mogućnost boljeg manipulisanja kamerom, kao i finog senčenja modela. Likovi su prepuni života, čemu doprinosi činjenica da su većinom karikirani (Gručo Marks? Ma neee...). Animacije, kako one tokom dijaloga i kretanja, tako i tokom “filmića”  su vrlo simpatične. Fluidne, ali sa dozom rigidnosti, savršeno se uklapaju u humorističko viđenje sveta kojim igra odiše. Pozadine su prelepo nacrtane, živopisno obojene i upečatljive. Takođe valja pohvaliti raznolikost lokacija na kojima se igra odvija, a koje sežu od usnulog groblja, preko idilične kolibe u šumi, do unutrašnjosti ludnice i sporednih ulica Njujorka.

Propratna muzika je izvrsna, i iako pretežno sastavljena od jednostavnih džez kompozicija, raznovrsna i tematska. Sastoji se od preko pedeset originalnih numera, a u nekima je gostovala i pevačica Vera Dominguez, koja je proslavila soundtrack prve igre. Glasovna gluma je solidna, ali sigurno nam neće ostati u sećanju kao jedna od boljih. Savršeno konstruisanu komedija-triler atmosferu kvare samo povremena probijanja četvrtog zida. Iako smo navikli da likovi u avanturama stalno govore sami sa sobom, drugačiji je osećaj kada se okrenu ka vama i kažu vam nešto u lice.

Pendulo Studios je jedan od onih timova koji sebi mogu da dozvole da rade natenane, da ne jure rokove i ne pravdaju se izdavačima. Zadržali su svoj ležerni tempo rada, što je sigurno uticalo na to da kvalitet igara bude na zavidnom nivou. Sada su pred nas stavili jednu od najboljih avantura koja se pojavila poslednjih godina, smelo kombinujući “detinjastu” grafiku i ozbiljan sadržaj, elemente komedije sa misterioznim ubistvom, i ponovo, smotanog diplomiranog fizičara, i lepu i promišljenu brunetu. Runaway: A Twist of Fate je svakako kruna dostojna minulog rada mladih Španaca.

Saradnik je mesečnika "Svet kompjutera" od marta 2008. godine do danas, a učestvovao je i u radu nekoliko internet prezentacija i projekata, uključujući Eniaroyah magazin.

twitter / Ketchua