Da li ste primetili da većina matorijih igrača koji su svoju mladost proveli u sred Zlatnog Doba računarskih igara kuka nad zlehudom sudbinom koja ih je snašla da zrelost provode među ruševinama ispraznih 3D AAA naslova? Eh, deco ne znate kakve su bile stare igre, grafika nije značila ništa, NIŠTA čujete li!!! Da, da, matori igrači (poput mene) samo zapomažu i sećaju se divnih vremena kad su igre bile prave igre, a tehničke nedostatke nadoknađivala je mašta. Kako programera tako i igrača. Proteklih deset godina kao autor brojnih prikaza proveo sam mahom kukajući. Predviđao sam slom PC-ja kao igračke platforme.
Na neki način, moja predviđanja su se i obistinila. Ne zato što su konzole postale savršenije, a njihove igre bolje od PC računara, već zato što je industrija igara hipertrofirala. Na scenu se vraćaju nezavisni timovi i igre koje privlače pažnju šire publike su male, zgodne, ljupke, mahom šarene i dobro osmišljene. Čak se ponovo proizvode igre sa osmobitnom ili šesnaestobitnom paletom. A revoluciju su pokrenule flash-igrice. Unapređivanje softverskih alata, broj ljudi uključen u razne projekte, zanimanje tzv. nezainteresovanih (casual) igrača, stvorili su kritičnu masu potrebnu za uspostavljanje novog kriterijuma.
Sve brži ritam života i manje slobodnog vremena ostavljaju prostora da glomazne naslove etablirane produkcije igraju nezaposleni, školarci i penzioneri. Ko još ima vremena da se udubljuje u igru koja zahteva duge sate, dane i nedelje da bi se prešla? Osim visoke cene koja igre smešta u luksuznu robu, često su veoma nemaštovite, već viđene. Flash-igrice su besplatne, a izbor je toliko širok da ćete svakako pronaći nove izazove i veoma zanimljiva rešenja. Newsgrounds.com nudi obilje raznovrsnih flash-igara, filmova i spotova. Kongregate.com donosi mnoštvo achievement nagrada, društvenu mrežu i veoma složene igre. ArmorGrounds.com je dom veoma dobrih programera i dizajnera, a gotovo svakodnevno možete probati nekoliko novih naslova.
Praktičan primer daću vam igrom Valthirian Arc.
Igru je napravio Lucidrine, tim zaljubljenika raspršenih po celom svetu. Azrael je poslovođa, Fandrey glavni dizajner, programer i kompozitor, Aauila zadužena za endžin, Ewaru je tekstopicas i programer, Tiyo Triyanto dizajner, PsychoPau radi interfejs i grafiku, PsychoAnn je ilustratorka, Raide je lektor, tekstopisac zadužen za likove, Archeia je umetnica zadužena za grafiku i skice. Igru Valthirian Arc radilo je svega tri člana Lucidrine tima.
Igra vas stavlja u ulogu direktora neobične škole. Polaznici su mladići i devojke studenti veština mača i magije. Akademija ima ograničen budžet i prestiž koji zavisi od kvaliteta učenika. Na kraju svakog meseca (svaka četiri poteza), kralj obilazi gimnaziju i zahteva da se isporuči određeni broj studenata. To se izražava sve većim zahtevom da se postigne novi stepen prestiža. Na osnovnom ekranu, kupujete nove đake iz regrutnog centra. Najviše četvoro može biti u družini koja će obavljati zadatke i sticati poene iskustva i novac. Đaci imaju nivo znanja (1-30) i profesiju. Na početku (privih 10 nivoa) nazivaju se Mana Scholar – Pupil of Magic (devojke) i Apprentice - Potential Freshman (momci). Nakon desetog nivoa devojke dobijaju jednu od tri magijske specijalziacije (Magilancer, Mirage caster, Sorceress), a momci jednu od tri ratničke (Duelist, Gunner, Dragoon). Svaka profesija donosi jedinstvenu vrstu napada (Cross-Slash, Thrust, Kinetic Stikre, itd.) i veštinu (npr. Magilanceri troše Mana poene kao Hit poene, Duelisti dobijaju 15% na Evade). Sa dovoljno LP-a (Learning Points) đaci mogu da pređu na sledeći nivo, a novcem plaćaju Weaponry exam. Ukoliko uspešno polože (ispisan je i procenat verovatnoće uspeha), dobijaju sve jače oružje (ukupno deset nivoa).
Lepota igre nije samo u ljupkim crtežima u stilu japanskih stripova, već u jednostavnosti. Kada ste unapredili studende, odredili ko će da polaže test oružja, sklopili družinu, vreme je da pređete na ispunjavanje avanturističkih zadataka. Svakog poteza (tj. svake nedelje) imate izbor od četiri zadatka. Errand su misije koje se ocenjuju i ne postoji rizik od neuspeha. Hunt su misije koje se obavljaju na mapi prošaranoj preprekama i naseljenoj čudovištima. Igraju se veoma jednostavno, poput arkadnih avantura i podsećaju na Princess Maker 2. U toku misije puni se skala za Principal's Intervention. Aktiviranjem dodajete bonus koji može biti brže kretanje, brže isceljenje, brža borba i sl. Igru prate vesela muzika, zvuci borbe i povici đaka. Igrače koje zanima osvajanje nagrada obradovaće čak četrdeset achievement titula, a igra se nastavlja u nedogled, sve dok ste u stanju da ispunjavate kraljeva očekivanja. Taman kad pomislite da ste savladali osnove, otkrićete da Valthirian Arc krije još poneku tajnu. Ukoliko vas ne zanima da se takmičite, već da odgajate savršene avanturiste tridesetog nivoa sa najboljim oružjem, možete izabrati sandbox-mod.
Kompleksnost sadržaja, jednostavnost izvođenja, nenametljivost ljupke grafike i zvuka, dobra zabava i mogućnost da igri posvetite onoliko pažnje koliko želite, zajedno sa duhom igara Zlatnog Doba čine Valthirian Arc sjajnom igrom.
Da li biste odvojili pet minuta da odigrate igru koja će vas zgrabiti u trenu ili bauljati satima kroz skupoceni AAA naslov? Čak i da vam se igra ne dopadne, uvek možete da je ugasite i potražite novu besplatnu zanimaciju. Šta je važnije, da dobijete zadovoljštinu što igrate igru koju "svi sad igraju" i po kojoj ćete za koju nedelju pljuckati na nekom forumu ili da u vremenu koje ste odredili za zabavu dobijete upravo to – zabavu?
Autor teksta, Ranko 'Game Master' Trifković, jedan je od tri osnivača i urednika Igrorama bloga.
Novinar je mesečnika "Gameplay" od januara 2006. godine, a glavni i odgovorni urednik od januara 2010. godine. Bio je jedan od urednika mesečnika "The Gamer", glavni i odgovorni urednik časopisa "IT Market" i "Hobby Master", te novinar-saradnik u brojnim drugim izdanjima uključujući Digital!, PC Magazin i ActionTrip.
Црни Ранко, ја себе сматрам за стару гарду, али ти си баш матор.;)
OdgovoriIzbrišiJa ne shvatam kako se migracija vašljivih AAA naslova na konzole može nazvati slomom PC scene. Najezda nezavisnih timova se može okarakterisati isključivo kao procvat, nikako kao slom. :)
OdgovoriIzbriši@dekip: jeste vala, zagazilo se duboko :)
OdgovoriIzbriši@Ketchuan: ne davi, pricali smo o tome. PC igre su sve losije, pa to provocira veliki broj nezavisnih proizvodjaca, novo zlatno doba je blizu, ali za sada se manifestuje samo u zoni malih igara/flash igara :P
Ja to i dalje ne vidim tako. Broj (dobrih) mejnstrim avantura je sve veći i veći, poneki mali tim napravi kvalitetan staromodni RPG (Drakensang, Eschalon: Book I), Paradox i dalje razbija sa strategijama... Nekako mi se čini da to ne potpada pod zonu "malih igara/flash igara".
OdgovoriIzbrišiTo što akcione igre postaju sve gluplje i sve "istije" ne mogu da prihvatim kao razlog za tvrdnju da PC scena propada. :P
@Ketchuan: Da, ali ako pogledas jedino mejnstrim avanture napreduju u smislu nekih mikroskopskih koraka u nacinu igranja (kako se bese zove ona igra u kojoj glavnog junaka usmeravash kamerama, the experiment?). Flash igre pokazuju zapanjujuci nivo inovativnosti na osnovnom planu pristupa povezivanja igraca i igre. U odnosu na tehnicke mogucnosti nijedna full-igra ne koristi dovoljno resursa. Nekad su se igre pravile tako da stvaraju iluziju da postoji dubina, danas kad je ta dubina ostvariva niko je vise ne koristi. Bila je jedna stara RPG igra ne secam se vise koja, ali ona je prva presla granicu jer nije bila prost klon stonog RPG-a vec je koristila komplikovana izracunavanja koja su samo bila moguca sa PC-jem kao GameMaster-om. TO nedostaje svim igrama. Sve se danas pravi tako da moze da se odigra i na konzoli sa onim grbavim gejmpedom. Nema prave PC igre i pomiri se s tim...
OdgovoriIzbrišiНе знам за вас али ја свуда видим ливаде и цвеће, а не дрогирам се.:)
OdgovoriIzbrišiМислите позитивно, идите на одмор.