2. ruj 2010.

Hegemony: Philip of Macedon, recenzija

Na pomen antičke Makedonije verovatno vam na pamet prvo padaju lik i delo Aleksandra Makedonskog, velikog vojskovođe koji je u osvajačkim pohodima stigao čak do Indije i Himalaja. Naravno, i pored neospornih kvaliteta, mnogi neopravdano zaboravljaju da junior nikada ne bi uspeo bez jake osnove, snažne makedonske države koju mu je u amanet ostavio otac – Filip II Makedonski. Kanadski nezavisni razvojni tim Longbow Games, poznat po malim arkadnim igrama, odlučio je da u novoj igri kao glavnog junaka postavi upravo Filipa.

Iz kratkog animiranog introa saznajete da igra počinje u vrlo teškom trenutku po Makedoniju. Kralj je ubijen u borbama sa nadirućim ilirskim plemenima, a kako je prestolonaslednik maloletan dolazi do borbe za tron. Filip II uspeva da se nametne kao regent, ali pred njim nije nimalo lak zadatak. Najpre treba osigurati stabilnost makednoske države i jednom za svagda poraziti Ilire, nakon čega se od vas očekuje da steknete titulu hegemona, ujedinitelja zavađenih helenskih polisa u borbi protiv opasnog neprijatelja koji vreba sa istoka – Persijskog carstva.

Može vam se učiniti da je pred vama niskobudžetna varijanta Total War serijala (koji je i sam u jednoj od ekspanzija obrađivao pohode Filipovog sina), ali ćete brzo biti razuvereni. Osnovna razlika je u tome što se Hegemony ne odvija po potezima nego u stvarnom vremenu, s tim što u svakom trenutku možete zaustaviti igru i bez žurbe izdavati naređenja jedinicama. Strateška i borbena mapa nisu razdvojene, već se za svega nekoliko sekundi, točkićem miša, možete prebaciti iz pogleda koji obuhvata mapu Grčke na poprište borbe. Mapa je načičkana farmama, rudnicima, tvrđavama... Farme su svakako najvažnije jer snabdevaju gradove hranom, a upravo od toga zavisi moral jedinica. Nizak moral drastično umanjuje dejstvo armija u borbi i neprijatelj ih lako može poraziti. U toj činjenici leži ključ strategjie, jer presecanjem neprijateljskih linija snabdevanja između gradova i farmi smanjujete njihove odbrambene mogućnosti.

Rudnici predstavljaju izvor novca od koga zavisi veličina armija koje možete imati pod komandom.Višak novca se ne akumulira, već vam omogućava uspostavljanje novih jedinica. Pored ovog izvora, za regrutaciju je neophodno imati i dovoljno ljudstva,  pa je osvajanje novih gradova i redovno snabdevanje hranom preduslov za jaku i veliku vojsku. Međutim, za razliku od farmi koje automatski prave hranu, u rudnicima je neophodno zaposliti radnike, koje stičete u bilo kom gradu. Umesto radnika, moguće je koristiti i robove, koje ćete sticati zarobljavanjem pobeđenih neprijateljskih vojnika. Na mapi ćete pronaći i razrušene antičke vile čijom obnovom dobijate mesto za boravak generala. Naime, svakoj jedinici možete dodeliti generala (pri izboru obratite pažnju da svaki general ima drugačije karakteristike), čime se povećava borbena sposobnost. Tokom borbe jedinice sakupljaju iskustvo koje možete uložiti u poboljšanje karakteristika. Izuzetak su generali koji ne stiču iskustvo i na čije sposobnosti ne možete uticati kako ne bi došlo do narušavanja istorijskih činjenica. Hramovi prijateljskim jedinicama u opsegu delovanja daju određene bonuse.

Najveća mana igre je prenaglašen arkadni karakter borbe, jer osim presecanja linija snabdevanja nećete imati drugih prilika da iskažete vojnu veštinu. Ne postoji čak ni izbor različitih formacija tako da vam, nakon što desnim dugmetom miša kliknete na neprijatelja, ostaje samo da odgledate ishod borbe. Zaboravite i na mikromenadžment gradova jer u njima možete izgraditi jedino zidine čime značajno podižete odbrambene mogućnosti grada. Na raspolaganju vam je nekoliko tipova jedinica (falanga, kopljanici, laka izviđačka konjica), ali imajte u vidu da svaka od frakcija u igri (drugi grčki polisi, varvarska plemena) imaju specijalne jedinice, koje kasnije možete regrutovati kao plaćenike. Zastupljene su i pomorske bitke, tako da u gradovima na obali možete graditi trireme. Mapa Grčke je ogromna i zaista će vam biti potrebno dosta vremena da ispunite sve ciljeve koje vam igra zadaje. Igra ima samo kampanju u kojoj ne postoji mogućnost izbora druge frakcije, pa se Filipovim avanturama nećete vraćati.

Zanimljiva je i smena godišnjih doba koja neposredno utiče na dešavanja . Jedna godina u igri traje oko jednog časa i sastoji se od četiri godišnja doba. Zimi je proizvodnja hrane gotovo na nuli, dok je za vreme jesenje žetve ima u izobilju. Tokom proleća na mapi se pojavljuju stada ovaca koja se mogu koristiti kao sekundarni izvor hrane. U zimskom periodu nećete moći da koristite pomorske jedinice, a i neprijateljski napadi će biti dosta ređi tako da ćete imati vremena za predah i reorganizaciju trupa.

No, i pored gorepomenutih nedostataka igra je veoma zabavna, naravno ako progutate činjenicu da ovo nije hardcore strategija. Zadaci koje ispunjavate tokom kampanje su raznovrsni i zanimljivi, što vas prosto tera da nastavite da igrate. Zbog odsustva mikromenadžmenta akcija se dosta brzo odvija, što će znati da cene igrači sa manjkom vremena i strpljenja. Treba napomenuti i da je Hegemony zasnovan na stvarnim istorijskim činjenicama i da igranje ove igre gotovo da predstavlja ekvivalent čitanje knjige ili gledanja dokumentarca o dešavanjima iz tog perioda istorije. Ukoliko imate bilo kakvih nedoumica oko mehanike igre, uvek možete konsultovati tutorial koji je koncipiran po ugledu na civilopediju iz Civ igara i nudi kratko i jasno objašnjenje mnogih pojmova vezanih za igru.

Na kraju se postavlja pitanje da li za jednu ovakvu igru, pored očiglednih nedostataka, ali i neospornih kvaliteta, vredi izdvojiti ne baš simboličnu sumu novca? Drugim rečima, da li ste spremni da indie razvojnim timovima progledate kroz prste i pljunete lovu za igre koje ne plene prezentacijom i šljaštećim grafičkim efektima, multiplayer modovima i sličnim zanimacijama, a koje vas i pored toga ipak dobro zabave?

Kopiju igre za testiranje ustupio Longbow Games

Autor teksta, Darko 'DeCoy' Mihoković, saradnik je bloga Igrorama od novembra 2009. godine.