20. kol 2011.

Elven Legacy Collection, recenzija

Posle uspeha serijala Panzer General, ista firma pokušala je da napravi igru sa fantazijskom mitologijom, Fantasy General. No, premda je delovala kao dobra zamisao i prošla dobra kod kritike, igrači nisu pokazali zveliko zanimanje. S obzirom na to da je svaka potezna strategija od Panzer General-a naovamo bila na ovaj ili onaj način prerušeni klon, pre će biti da je SSI stvorio podžanr kome Elven Legacy pripada. Igru je napravio ruski tim 1C Company, kao nastavak igre Fantasy Wars, a ubrzo su usledila još tri dodatka, Elven Legacy Ranger, Elven Legacy Siege i Elven Legacy Magic. Da li su Rusi našli formulu da spoje poteznu strategiju i epsku fantastiku? Pa još takvu da je iznedrila, praktično, četiri igre? Izgleda da jesu...


Čak su možda otišli i korak dalje. Pojedini su Elven Legacy smestili u žanr SRPG (Strategy RPG), zbog načina na koji se jedinice i heroji unapređuju. Mislim da je titula RPG-a preterana, ali igru svakako odlikuje dobra priča, te raznovrsni taktički i strateški elementi. Elven Legacy, ipak, nije uobičajena strateška igra u kojoj su vojnici bezlična trupa određena uniformnim borbenim vrednostima. Čak i najslabija jedinica vredna je na bojištu, a u igri ćete koristiti najviše šesnaest. Osim toga, čak i najobičniji seljaci imogu da postanu kopljanici ili strelci. Heroji su kao što je to običaj jedinstveni, a igra je gotova ukoliko nastradaju glavni junaci.


Na mitskom svetu Ilisu vilenjaci su najstarija rasa. Dok su ljudi još bili divljaci, patuljci landarali po planinama, orci su držali gotovo ceo svet, vilenjaci su živeli u procvatu. Delili su magiju i znanje sa onima koji su želeli da uče. Tako su nastala patuljačka i ljudska kraljevstva, a čak su i orci bili među vilenjačkim učenicima. No, kao što to biva, ljudi su bili najpohlepniji i želeli su da nadiđu učitelje. Pleme Dajarana prednjačilo je po žudnji za znanjem. Jedan darajanski čarobnjak shvatio je da su vilenjaci nadmoćniji zato što su neposredno povezani sa magijom. Našao je način da se priključi neposredno na izvor čarobne sile i postao najmoćniji mag na svetu. Iskoristio je svoju moć da napadne sveto drvo vilenjaka. Svi su se sjatili da brane svetinju, što je dajaranac i želeo. Prizvao je strašnu silu koja je ostala zabeležena kao "Dajaranska čarolija" i uništio stotine hiljada vilenjaka pretvorivši ih u magijsku esenciju. Zmajevi, videvši uništenje žrtvovali su se. Hiljade leševa popadalo je oko Velikog drveta. Vilenjački čarobnjak Esentil primio je zmajsku žrtvu i usmerio energiju ka dajaranskom izdajniku. Eksploziju su osetili i u kraljevstvima preko mora, u patuljačkim gradovima rušila se tavanica. Tamo gde je nekada bilo veliko drvo nije ostalo ništa. Vilenjaci su se povukli na daleki sever, a iza je ostala pustara koju je prekrio led. Patuljci su se zaključali pod zemljom, a na svetu su ostali jedino ljudi i orci da se beskrajno kolju. Sve padne u zaborav, pa i vilenjaci. Zemlja je ponovo ozelenela i život se vratio na Ilis. Samo vilenjaci nisu. Ostali su da pamte i kriju se od drugih. Istovremeno odaslali su posebne agente koji prate čaroliju na svetu i love zabranjene magije...


Priča se pripoveda kroz animacije pre bitaka, kada sa globalne mape odaberete misiju. Baš kao što se uobičajilo još od Panzer General-a. Pripovedanje teče i kroz dijaloge koji se okidaju kako ispunjavate glavne i sporedne zadatke. Kampanje su različito postavljene. U osnovnoj igri krećete krećete se uglavnom od jedne do druge misije. Povremeno imate izbor (misija a ili misija b) ali ne i pravo račvanje. Posle svake dve bitke pred vama je bonus-misija koja se uglavnom bavi događajem iz prošlosti ili dopunjava glavnu radnju priče. U dodacima praktično dobijate dve kampanje koje se prepliću. Stablo zadataka je zamršeno, što daje utisak nelinearnosti. U svakom slučaju čeka vas preko šezdeset bitaka, što je poprilično mnogo igranja. Bitke ne traju dugo, najviše petnaestak poteza, češće do deset. No, s obzirom na broj misija (računajući u sve četiri kampanje), te mogućnosti koje igra pruža, Elven Legacy možete igrati mnogo puta iznova dok joj draž ne izbledi. Osim kampanja tu su i nezavisne misije, te skirmiš-bitke protiv živih igrača (hotseat, LAN ili Internet). 


Igra nudi raznovrsne vrste jedinica. Tu su letači koji imaju ulogu izviđača, lovaca i bombardera, zatim laka i teška pešadija, te strelci i izviđači. Konjica je takođe laka i teška, postoje i ratne mašine, te tri vrste heroja (borci, izviđači i čarobnjaci). Heroji mogu da nose do tri čarobna predmeta, a poseduju i posebne čarolije, tj. veštine. E, sad! I obična vojska može da nosi magijski artefakt ili koristi veštine koje se aktiviraju. Čarolije imaju neograničen domet, ali možete da ih koristite svega 2-3 puta. Sve jedinice imaju iste borbene vrednosti - snagu u odbrani i napadu, jačinu dalekometnog napada, domet izviđanja i broj poena za pomeranje. Jednice se takođe razlikuju po načinu upotrebe i prirođenim osobinama. Tako na primer konjica ima ubitačan juriš koji koristi u prvom krugu borbe prsa u prsa, izviđači imaju hibridni napad koji se zove skirmiš. Iako je dalekometan, koristi se iz neposredne blizine, te neprijatelj nema priliku da uzvrati. Od prirođenih osobina, konjica ima obavezu da progoni protivnika, što ih čini pomalo nezgodnim za upravljanje, jer mamci mogu da ih odvuku od glavne sile. Izviđači mogu da prođu tik pored protivnika ne zaustavljajući se ili da iskoriste deo kretanja, napadnu protivnika i povuku se (ostali moraju da se zaustave). U tome je veliki izazov. Bitka može biti dobijena ili izgubljena ukoliko pažljivo ne odaberete raspored kada koja jedinica napreduje, kada napada. Strelci pružaju podršku susednim jedinicama, a ratne mašine su smrt za konjicu, heroje i utvrđenja.


Osim redovnih veština vezanih za vrstu jedinice, na prelasku nivoa trupa dobija tzv. perk. Birate između tri perka na svakom nivou, s tim što se perk-ovi ponavljaju samo dva puta. Tako važan deo igre postaje pravovremeni odabir perk-ova. Većina deluje pasivno i trajno poboljšava borbene vrednosti (bonus na odbranu ili napad). Neke nude razmenu (slabiji napad, za jaču odbranu), a treće daju aktivne veštine. Četvrte pak, menjaju pravilo igre za tu jedinicu. Tako letači, na primer, mogu steći imunitet protiv strelaca, što ih čini veoma opasnim protivnicma na bojištu, jer ih ugrožava samo magija ili drugi letači. Čarolije deluju slično. Većina daje pojedinačni napad ili udar na grupu protivnika, dok neke utiču na prijateljske jedinice (lečenje, npr.) ili oslabljuju protivničke jedinice. U igri postoji i nevidljiva vrednost (ne prikazuje se u izveštaju), a to je moral. Jedinice mogu biti zastrašene, slomljene gubicima ili jednostavno naterane u beg. Slomljene i jedinice u povlačenju lak su plen za iznenadne protivnapade. Ishod borbe su ranjeni i poginuli borci u jedinici. Ukoliko naredite odmor, vojska može da zaleči ranjene, dok se popuna vrši u blizini gradova. Jadničci kao što su seljaci i milicija imaju po petnaest boraca u grupi, dok je za ostale standard deset. 


Postavka igre je takva da za obavljene misije dobijate zlatnan, srebrni ili bronzani pehar u odnosu na to koliko brzo pobedite. Sporedni zadaci donose novac i iskustvo, kao i osvajanje gradova i tvrđava. Osim više zlata, pehari donose nove vrste jedinica. Za novajlije, osvajanje pehara biće glavni zadatak, dok će iskusniji igrači težiti da ispune sve zadatke što kasnije, kako bi jedinice imale vremena da skupe što više iskustva. S obzirom na to da uvek oskudevate u vremenu, a ni sirovina nema na pretek, igra je izazovna, ali ne i nepobediva. Dobro je uravnotežena, tako da bez živiciranja mogu da uživaju i početnici i veterani. 


Muzika je nenametljiva i povuče se kad počne misija, ustupajući mesto zvucima borbe. Grafika je odlična (s obzirom na to da endžin ima preko pet godina), a nije previše zahtevna, tako da sam mogao - s umanjenim podešavanjima i neznatno usporenim odzivom - da se sasvim udobno mogao da se igram na laptopu s integrisanom karticom. Mape su trodimenzionalne, lepe, živopisne i pregledne. Jedinice su dobro izvajane, a dizajn igre je veoma lep sa tradicionalnim obeležjima epske fantastike (moćno oružje, zmajevi, krupni kabasti oklopi i oskudno odevene cice). Slike koje se pojavljuju na učitavanju nivoa možete skinuti sa zvaničnog sajta kao tapet (meni su se naročito dopali vilenjački jahači na jelenu).


Na sajtu GamersGate igra Elven Legacy Collection košta svega trideset dolara. Za tu cenu dobijete četiri igre, desetak kampanja, sveukupno stotinjak bitaka (kad se saberu kampanje, misije i mape za više igrača). Ulazite i u zajednicu igrača, jer Elven Legacy nije kultna igra, ali nije ni opskuritet za koji nećete moći da nađete editor mapa, nove mape ili žive protivnike. Toplo preporučujem ljubiteljima epske fantastike i strateških igara.

Igru na testiranje ustupio GamersGate.com



Autor teksta, Ranko 'Game Master' Trifković, jedan je od tri osnivača i urednika Igrorama bloga.

Bio je glavni urednik mesečnika "Gameplay", bio je jedan od urednika mesečnika "The Gamer", glavni i odgovorni urednik časopisa "IT Market" i "Hobby Master", te novinar-saradnik u brojnim drugim izdanjima uključujući Digital!, PC Magazin i ActionTrip.

Sve recenzije istog autora

Ako vam se ovaj članak dopada, podelite ga sa prijateljima: Twitter Facebook

0 comments:

Objavi komentar

Pravi PC igrači uvek ostave komentar!