17. pro 2011.

SkyDrift, recenzija

Mađarska ne spada u velesile industrije računarskih igara. Premda ne možemo govoriti o mađarskoj školi dizajna igara (kao što su se skandinavci profilisali za indie igre, a nemci za avanture/čudan humor), mađarski timovi su poznati po veoma kvalitetnim igrama raznih žanrova, solidnom programiranju i marljivosti. Većina studija koja je otvorena još osamdesetih i danas je u radnom stanju, neki s promenjenim imenima, neki s osveženim kadrovima ili novim vlasnicima - tek, Mađari vredno rade i žive od razvoja igara.

U tom duhu je i igra SkyDrift. Razvojni tim je Digital Reality iz Budimpešte. Znate ih kao Amnesty Design i po igrama sa Amige. Godine 1994. objavili su kultnu igru Reunion koja će ostati upamćena po hrabrom iskakanju iz klišea strateških igara, te fenomenalnoj muzičkoj podlozi koja je proslavila Tamaša Krajnera. Dobio je, naime, nagradu BAFTA za muziku iz igre Imperium Galactica II - takođe čedo Digital Reality-ja! Radili su i Dead Block, sjajnu timsku akciju zombi-žanra! Kao jedan od najvećih timova u Mađarskoj, Digital Reality je i izdavač ove igre.

SkyDrift je akciona trkačka igra u kojoj upravljate aviončićem iz trećeg lica. Posredi je veoma brza trka na stazama koje preletite za dva-tri minuta. Tokom trke opremate avion pojačanjima, a zadatak je da prvi prođete kroz cilj. Ako se pitate, šta je Digital Reality-ju trebalo da posle niza kultnih strategija zabace udicu u vode arkadne simulacije ili akcione trke i to još aviona, odgovor, možda, leži u činjenici da su vazdušne trke (air races) veoma popularne u Mađarskoj. Slavni Red Bull Air Race održava se u svega nekoliko zemalja sveta, a Mađarska je jedina zemlja domaćin od 2003. do 2010. bez prekida!

SkyDrift je čist adrenalin. Osam aviončića leti uzanim stazama iznad, ispod i oko prelepih predela. Naime, pogled oduzima dah jer se naglo smenjuju tuneli, prirodne prepreke, kanjoni, račvanja, brišući let iznad lave ili vode, kroz olupine supertankera, između cevi rafinerije. Onda odjednom nađete se na otvorenom, puca pogled, dole ispod se otvara ponor ili vozite duž plaže, a s pučine vam namiguje sunce. Osim što su dobro zamišljene, staze su predivno nacrtane, s mnogo pojedinosti. Galebovi lete uz more, vrhovi kanjona se krune, a stenčuge hrle ka vašem aviončiću, iz tajanstvene pećine suklja vatra, na stazi se vazda nešto mrdulja. Ono što me je oduševilo je uravnoteženost staza. Ima i ravnih delova, idealnih za brže avione, ima vratolomno uskih prolaza, oštrih krivina, naglih uspinjanja i propadanja.

Aviona ima osam različitih modela, svaki može biti obojen na četiri različita načina. Pored otključavanja novih modela, nude vam se i ti raznovrsni dezeni trupa. Avioni imaju pet odlika; brzinu, jačinu bustera, ubrzanje, upravljivost i oklop. Dakle, brzina određuje hitrinu aviona, buster se dobija za izvođenje vratolomija, preticanje i slično. Ubrzanje, jasno, određuje koliko naglo stižete do najveće brzine. Upravljivost je zapravo okretnost aviona, sposobnost izvođenja akrobacija, dok je oklop mera otpornosti na oštećenja.

Kad se pretvorite u vatrenu kuglu, trka nije gotova. Izgubićete nešto vremena, ali akcija se nastavlja. Osim bliskih susreta sa stenčugama, cevima, ledenim bregovima i drugim preprekama, možete nastradati i od raketa, mitraljeza, EMP-udara, lebdećih mina. Naime, SkyDrift je toliko uzbudljiva akcija, da u fotorealističnom krajoliku uopšte ne smetaju neonske "virtuelne" strelice koje pokazuju putanju, crvene koje pokazuju "ogradu" staze, niti šareni dodaci. Avion može da sakupi dva različita pojačanja. Može da ih aktivira ili pretvori u buster. Mislim da je jasno šta koji dodatak radi (mitraljez mitraljira, raketa raketira i sl). Tu su još i paketić za popravku oštećenja, te štit koji je otporan na metke, rakete, EMP i mine. Pojačanja kratko traju, brzo se upotrebe, ali odmah iza sledeće krivine je sledeća postavka. Često se neonske ikonice nalaze na nepristupačnim mestima, pa je neophodna veština da biste uspeli da se dokopate prestižnih paketića, kao što su rakete ili mitraljez. Zanimljivo je da što letite bliže terenu, to avion ide brže, čime se igrač podstiče na rizično letenje.

No, da ne bi igra bila dosadna, takmičenje je podeljeno na sedam etapa (stage). Svaka etapa sadrži nekoliko trka različitih profila. Napucavanje, uništavanje, rokanje i preticanje važni su za Power Race. To je najčešći mod i tu se avioni grabe za najbolju poziciju, najbolje pojačanje i gledaju da jedan drugog unište. Čista brzina važna je za Speed Race. Borbe nema, a na stazi su postavljeni prstenovi. Kad proletite kroz prsten, dobijate ogromno ubrzanje, pa je cilj da pažljivo odaberete koji ćete prsten da upotrebite. Survivor se igra na ispadanje, ako ne držite poziciju, kad istekne odbrojavanje, uklonjeni ste sa staze.

Sve o što ste prošli protiv, prilično agresivnih botova, možete ponoviti u društvu. Postoji predvorje za brzo nalaženje protivnika, kao i mogućnost da pravite svoje takmičenje ili se pridružite postojećem. Zanimljive su i pohvale koje dobijate za ispunjavanje zadataka (najbrži avion, najviše vratolomija). Digital Reality objavio je i dodatke za igru, za sada donose nove staze (preko potrebno, jer ih ima prilično malo), nove avione i šminku, a obećali su i nove modove. Muzika i efekti su sjajni, javljaju se iz pozadine kao dodatak igri i oplemenjuju uživanje. Napominjem i da je tastatura nepogodna za letenje, s ozbirom na to da postoji priličan broj komandi (akrobatsko letenje, odabir pojačanja, aktivacija, buster). Izvadio sam iz šteka verni Cougar Flightstick i tako uspeo da budem prvi u svim trkama, jer je odziv aviona daleko bolji, kao i uživanje u igri.

Ne znam šta da navedem kao nedostatke SkyDrift-a. Igra je veoma dobro tehnički uglancana. Tu i tamo, dešavaju se gluposti. Na primer, s obzirom na to da je staza uža od prikaza, dešavaće vam se da nevidljiva sila udari avion i vrati ga na stazu, ukoliko ste pokušali da odete previše iznad ili sa strane. No, s obzirom na arkadnu prirodu igre to je sasvim oprostivo. Možda je prekratka, a modovi i izvrnute statze dojade. No s dva proširenja igre i još novih u najavi, SkyDrift sasvim zavređuje 15$ koliko Mađari traže.

Primerak igre za testiranje ustupio razvojni tim Digital Reality