9. lip 2012.

League of Legends, recenzija

Pojavom specijalne modfikacije za Warcraft 3, Defense of The Ancients (DotA), rođen je novi žanr. Za ovakav tip akcione strateške igre u stvarnom vremenu pojavio se izraz - MOBA. Zaraza ovog novog žanra raspalila je igrače širom sveta, a sponzorisani su i mnogi svetski turniri. Ipak, dvadesedsedmogodišnjak Steve "Guinsoo" Feak napravio je svetsko čudo. Malo ko se seti da je on bio jedan od glavnih aktivista i tvoraca izvorne modifikacije. Njegova kompanija Riot Games stvorila je League of Legends (LoL), najpoznatiju i najuspešniju MOBA-igru na današnjoj sceni.


Zapitajte se, šta je jedna video igra bez pozadinske priče? Svet LoL-a postoji i "živi", jer se svakim danom dopunjava, a osim toga objavljuju se zanimljive novosti. League of Legends je arena u kojoj se susreću heroji zaraćenih država, spajaju u timove i takmiče. Između ostalog, svaki heroj, i pored odanosti ovoj ili onoj strani, ima neku svoju priču o tome kako i zašto je tu došao, igrom slučaja ili sudbine.


Način igranja je u suštini vrlo jednostavan i vuče korene iz DotA-e sa malim varijacijama. Pre svega, da biste uopšte mogli da se igrate treba vam pokretački klijent, a bogme i korisnički nalog koji vas ujedno i predstavlja. Šta to znači zapravo? Pa svaki igrač se tretira kao Summoner, odnosno prizivač heroja koga koristi u meču. U tom kontekstu, osim što kontroliše heroja mora da odabere dve posebne summoner-magije koje koristi nezavisno od njega. Summoner dobija iskustvene poene po završenom meču, te se vaš korinički nalog polako uzdiže do maksimalnog tridesetog nivoa. Treba malo vremena, ali računajte da je za nekih mesec-dva dana aktivnog igranja to izvodljivo.


Kao što sam napomenuo, sve se odigrava u borbenim arenama po partijama ili meču. LoL ima ukupno tri mape, brojka koja će vas možda zaprepastiti, ali činjenica je da je bar dve dve ipo godine živeo samo sa dve! Starije su klasičnije i izgledaju ovako: imate ključne građevine koje se dele na bazu (Nexus), inhibitor i tornjeve (turrets). Naravno, cilj je uništiti protivničku bazu, ali ima jedna caka. Morate uništiti sve tornjeve po redu. Inhibitor je naredni na listi za rušenje i tek je onda moguće napadati bazu. Da stvar bude dodatno teža, iz svake baze se povremeno rađa talas vojnika (minions) koji napadaju građevine i heroje. Sve dok se ne obnovi, jer je to jedina građevina koja to može, inhibitor donosi jače vojnike. To traje do sat vremena. Ipak, novija mapa spada u potpuno drugi sistem igranja. Na njoj jurite polja koja treba zadržati dovoljno dugo dok ne istekne vreme na skali. Meč se tamo završi za pola sata i manje, a to je jedno zabavno i ringišpilsko iskustvo.


Da biste preživeli, morate rušiti građevine i ubijati protivničke vojnike i heroje, jer sve to donosi novac. Pare su dakle, veoma bitne! Kupujete opremu dok ne popunite šest invertarskih slotova. Iako se grafički ne raspoznaju na heroju, predmeti su veoma važni. Svaka mapa ima jedan deo površine koja se zove džungla. U njoj se nalaze specijalna čudovišta koja donose jake bonuse, ali su i jača od običnih protivnika. Takođe, negde na pola sata pojavljuje se Baron Nashor, ultrajaka živuljka koja donosi kamaru bonusa i tuče kao Ilija Gromovnik. Važno je znati da koliko ste dugo dugo udarali nekoga i nanosili štetu ne znači puno, već se broji čija je ćuška poslednja. Ako je, recimo, neko doveo to čudo od monstruma do tačke uginuća, te protivnik uskoči i dokusuri ga, odoše kod njega svi bonusi i pare.


LoL je, pre svega, timska igra. Svaki tim sačinjen je od tri do pet heroja, u zavisnosti od mape na kojoj igrate. Osnovno korišćenje heroja je jednostavno. Svaki ima ukupno pet sposobnosti, od kojih je prva pasivna i jedinstvena za svakog, dok se ostale koriste aktivno. Poslednja je nešto što mnogi igrači zovu ultimate (skraćeno, ulti). Svaki heroj ima svoju ulogu u igri. Uobičajena je podela na tenka, maga, razarača, tarzana (jungler) i podršku. Moja topla preporuka je da isprobate pomalo od svakog.


Mag ne udara jako i nije žilav. Međutim, kad vas pecne magijom teško vama i vašem timu! Tenka možete udarati do sutra. Dešavalo se da, dok svi napadaju tenka iz zasede uskaču protivnički heroji da brzo obrišu pod sa naivcima. Smislite taktiku, ali se pre svega dobro zabavite, pa i ako izgubite nije ništa strašno. Sve se to uči. Zaseda je od izuzetne važnosti, a pomažu vam i bush-zone, u kojima vas protivnik ne vidi. Osim toga, ako vas protivnički heroj napada u blizini vašeg tornja, automatski će kao primarnu metu fiksirati nišan na njega. To boli, ali se tako slatko iskorišćava da je neverovatno. Igrajte časno, ali na prljav način.


Draž igre je u tome što ćete imati vremena da otkrivate sve cake. U čemu LoL toliko prednjači od svih drugih, kad gotovo sve MOBA-igre rade na isti fazon! Zbog prijateljskog interfejsa. Za razliku od sličnih igara koje očekuju da ste igrali DotA-u i da znate odmah kud' gde i kako, LoL je omogućio ljudima postepeno učenje i zabavu. Za svakog heroja postoji detaljno objašnjenje unutar klijetna kako se koristi, koje su mu sposobnosti, mane i dobre strane, pa i set predmeta koji treba kupiti. Naravno, eksperimentišite, ali za novajlije je sve pruženo na tacni.


Znajte da sve ovo nije bajka, mora od nečeg i da se živi. Riot Games se izdržava isključivo od mikrotransakcija koje ne utiču na igranje. Da biste koristili nekog heroja, potrebno je da sakupite određen broj poena. Riot Points je isključivo keš, dok se Influence Points sakupljaju po završetku meča kao i iskustvo. E sad, pošto je igra toliko popularna, odlučili su da svaki heroj bude dovoljno skup da vam treba nedelju dana igranja da ga "kupite" besplatno. Ko iskešira, RP poenima dobija i posebnu teksutru ako hoće, a odskorije su radili i novije animacije za heroje. Naravno, dolarska cifra je mizerna, pa je sve veoma pristupačno. Plus, ima i specijalnih akcija pojeftinjenja za one štedljive i strpljive.


Kada dostignete poslednji nivo, osim što vam se otvara kompletan prozor veština (Masteries), koje donose bonuse heroju koga birate, neophodno je kupiti Runes. Većina igrača ih ima, a daju lepe bonuse. Sad vam je jasno zašto je 30 miliona korisničkih naloga dovoljno da se isplati jedna besplatna MOBA igra. Meni se lično ne sviđa toliko poskupljenje novijih heroja, ali ni stariji nisu za bacanje. Neki su jefitini i jaki ako se naviknete na njih.


Česta pojava koja kosi sve multiplayer-igre, posebno besplatne, je pojava troll-ova iliti baksuza koji su tu samo da zaseru ljudima užitak. Budaletine sa kojima se ne vredi raspravljati. Protiv njih je napravljen sistem prijavljivanja, ali može da dođe do toga da taj stalni ukor popiju neki koji to nisu zaslužili. LoL nije bez mane. Najočigledniji nedostatak je to što može da se dogodi veoma često da vas neko iznervira, da vas neko napsuje ili napljuje, da budete nepravedno optuženi, pa i kažnjeni.


Međutim, Riot Games treba pohvaliti bez obzira na nerešivu pojavu svakojakih budaletina. Tokom četiri godine postojanja uspeli su da urade mnogo toga. U početku su serveri pucali i ljudi su vrištali kada nije bilo moguće igrati se za vikend. Danas rade tip-top. Tu je i širok izbor heroja, od kojih je svake nedelje nekolicina besplatna za igranje, uključujući i najnovije. Grafika, koja je zaista nalik na šareni Warcraft, vidno je poboljšavana tokom godina. Animacije i teksture likova najbolji su dokaz. Momci i devojke rade svoj posao i rade ga strasno, a igrači uživaju. Mape, koje su izgledale ružnjikavo, dorađene su i sada izgledaju sjajno. Opet, to će stariji igrači svakako primetiti.


LoL će vam se uvući pod kožu jer je sjajna igra, najbolje što sada može da se ponudi na sceni MOBA-žanra. Uvek ćete imati ekipu, možete steći i prijatelje. Ukoliko želite da se takmičite, bože moj, imamo mi timove koji su išli u Nemačku zbog toga, pa ih kontaktirajte. Pošto uskoro dolazi DOTA 2, verovatno ćete se razmišljati oko izbora. Predložio bih vam da probate obe igre, jer su besplatne. Valve vadi što nudi u startu besplatne heroje, što Steam ima mnogo više korisnika, ali to znači da će biti i više budala i neznalica.


Za LoL je budućnost svetla, jer se pokazala sjajno. Tim koji stoji iza ovog svetskog igračkog čuda takođe. Garantujem vam sjajnu zabavu, znoj i adrenalin, višejezično psovanje i lude mečeve. LoL je u svetu igara ono kad igrate basket bez majice na Adi.

Igra je dostupna besplatno na matičnom sajtu



Autor teksta, Nebojša 'Link Pain' Nikodijević, šegrt je bloga Igrorama od novembra 2011. godine. Unapređen u saradnika u aprilu 2012. godine.

Diplomirao je japanski jezik, a najviše voli postapokaliptične igre. Vatreni je obožavalac serijala Fallout.

Sve recenzije ovog autora

Ako vam se ovaj članak dopada, podelite ga sa prijateljima: Twitter Facebook

Broj komentara: 14:

  1. Ne znam jel smo to igrali razlicite igre ali u MOBA igrama mozes steci samo neprijatelje, jako su retki ljudi koji te nece opsovati nakon prve greske ili daleko bilo ako je bas tvoja pogibija bila first kill. Ovaj zanr definitivno nije za ljude koji zele da se opuste uz malo PUG-ovanja ili su tanki sa slobodnim vremenom, sto je ogromna mana koju nijedan od MOBA derivata nije ni pokusao da ispravi. Mada ko voli, njega moje reci nece pokolebati.

    Usput, dobar tekst :)

    OdgovoriIzbriši
  2. Zamerka na to što reče da "Mag" ne udara jako. Veigar opali sve četiri magije i eto kill! :D
    Preimenovao bih te magove u "Nuker". Mada "Tarzan" za junglera zvuči sasvim prikladno.

    /sarkazam
    Doduše nije istina da RP poeni ne utiču na igru. Kupiš skin i automatski ti muškost poraste,dobijaš hvale na sve strane, i odjednom svi te se plaše. Jer je li čim imaš skin, ti ustvari naučiš da igraš.
    /sarkazam

    OdgovoriIzbriši
  3. I da umalo da zaboravim, Darius too stronk.

    OdgovoriIzbriši
  4. @GrgoljBlaster
    Havla za pohvalu :)

    Jedino ako si igrao samo DOTA-u, ali i onda ne vidim zašto bi bilo zahtevno. Neprijateljski da, kada svako može da se dohvati heroja kog apsolutno nema pojma da igra.

    LoL ima Summoner nivoe, ima matchmaking sistem koji dobro radi, a heroji koštaju. Ko je slabiji nivo niko mu neće zamerati kao nekom ko je maksimalni pa se glupira. Glupiranja ima svuda doduše. Postoji i Ranked sistem, gde slabiji nivo nema pristupa. Ima izbora, ne gaze te ako ne znaš, pa učiš. Najiskrenije preporučujem LoL zbog learning cruve-a, jer je zbog toga bolji od svih ostalih MOBA igara.

    Najduži mečevi, koji traju do sat vremena, ne bi trebalo da budu vremenski zahtevni za bilo koga. Koliko neko mora da bude tanak sa vremenom, da ne može recimo Dominion mapu (pola sata max meč traje) da odigra makar jednom u toku dana? Nije to MMORPG pa da moraš da lvl-uješ dnevno. Naučiti da se igra dobro zahteva neko vreme, naravno, ali ne puno jer je način uglavnom isti. Samo se taktika menja i heroji.
    Ipak, to za trolove stoji, da umeju da unište partiju samo tako. Pa i ceo dan da ti dolaze budale ako baš nemaš sreće. Ali nije istina da možeš samo neprijatelje stvoriti. Meni su ljudi, bukvalno, kada sam ih izbavljao iz grupne tuče, slali friend request. Na EU serveru, jer sam čitao Witcher-a, dvojica Poljaka me smatraju za buraza. Ne vidim šta je bolje za PUG-ovanje od ovoga, gde te "random prijatelji" zovu u tim i ne seru ti ako izgubite.

    OdgovoriIzbriši
  5. *Insert random DotA 2 > LoL comment here* :D

    OdgovoriIzbriši
  6. Moguće su obe stvari. Ja sam stekao nekoliko dobrih drugova igrajući MOBA igre, i video dosta ljudi koji su željni da pomognu drugima, ali sam isto video toliko goveda da to nije normalno. Ne dao vam bog da slučajno napišete ćirilicom nešto, 90% šanse su da popijete komentar "OMFG, RUSSIAN NOOB!". Na kraju krajeva, dosta zavisi od sreće i samog igračkog kadra te igre. Za sada na Doti 2 ljudi još trebaju da nauče da postavljaju proklete wardove i da ne biraju 4 carry-ja po timu.

    A oko slobodnog vremena, smatram da onaj ko nema slobodnih sat vremena ne treba ni da započinje partiju (ne računam LOL Dominion), pošto se meni konstatno dešava da kada god sam u stisci sa vremenom, uspem da igram partije koje traju po sat vremena xD

    I na kraju, svaka čast za tekst :D

    OdgovoriIzbriši
  7. ''Za sada na Doti 2 ljudi još trebaju da nauče da postavljaju proklete wardove i da ne biraju 4 carry-ja po timu.'' Amin tome. Meni je nik na steamu na ćirilici pa vidi koliko mene prozivavju -.-
    Inače dobra recenzija, LoL dobar i tako to :)

    OdgovoriIzbriši
  8. Šta, zbog nick-a prozivka? Hoće Ameri da se kurče, govore uvek da je igra "engrish only", a ne znaju ni oni sopstveni jezik kako treba. Roderick je smislio dobru foru na to da kad god pitaju "what language is that" odgovori sa "mandarin" :D Posle samo dodamo da je naki uži okrug Mongolije, ako nastave da smaraju.

    Samo, sa tom Dota-om 2 već više...nek se nose sa tim ključevima. Što je ne objave već jednom, šta se štekaju...

    OdgovoriIzbriši
  9. Zato što u DOTA2 store invajt košta čini mi se 20+ evra (dođe uz njega krša nekih sitnica, to je kao starter pack... al' opet).

    OdgovoriIzbriši
  10. Da se kupuju heroji, pa ajde. Ali svi su besplatni, za igranje ljudima ne trebaju skin-ovi. Dobro, kapiram, treba malo zaraditi. Dokle ćemo čekati samo nije mi jasno. Nakon zvanične izjave da je free 2 play ne bi trebali više da odugovlače sa zvaničnim datumom objavljivanja.

    OdgovoriIzbriši
  11. Evo šta sadrži i koliko košta:
    http://i.imgur.com/LRZ5L.jpg

    Dakle, invite za tebe i druga, novelty courier, neke maske i skinovi... 30 ojra.

    OdgovoriIzbriši
  12. Čekaću giveaway, dotle cepam LoL :)

    OdgovoriIzbriši
  13. Ma oni namerno dižu hajp da bude što veći kad izađe igra. Dota 2 je sad gotova, nam tu šta sad da se radi, ima manje bagova nego u LoLu. Nego, eto, debeli Gabe pravi biznis sa pozivnicama, ko što reče Walker. Meni je iskreno bilo okej da uplatim 30 evra za Riot Points i pokupujem krš skinova jer sam igrao igru stvarno dugo, pa reko da im se odužim. Za Dotu 2 mi se baš ne daju pare na one silne kape, mada već imam dosta itema koje sam ovako dobio igrajući.

    OdgovoriIzbriši
  14. ^Pa ostalo je samo da se dodaju preostali Heroji, eventualno da se ispravi poneki bug sa istim i das ist dass.

    OdgovoriIzbriši

Pravi PC igrači uvek ostave komentar!