7. tra 2013.

Sword of the Stars: The Pit, recenzija

Kerberos Productions Inc. nastao je od ljudi koji su napustili Rockstar Games, tačnije njihovo odsek u Vankuveru. Napravili su igru Sword of the Stars (SotS) u vreme kada su scenom svemirskih i 4X igara vladali Homeworld (na kome su takođe radili delovi Kerberos-ovog tima) i Galactic Civlizations II.

Pokolj dobrodošlice
Serijal SotS dobio je nekoliko proširenja i stekao vernu publiku. Igru je pod okrilje uzeo Paradox Interactive kao producent što svedoči o solidnosti i kvalitetu prozivoda. Kako su, međutim, kritike bile podeljene, a igrači zaluđeni drugim naslovima, SotS je našao utočište kod onih koji su nastavili da prate rad Kerberos-a. Najveći udarac igri zadao je tip koji je pisao priručnik za GalCiv II, a koji je u svojstvu novinara napljuvao Sword of the Stars. Kerberos je popravio neke greške koje su zaista mučile igru, ali ekspanzije su najviše prijale već postojećim ljubiteljima serijala. 

Na Insane nivou težine već na prvom spratu čeka vas opaki robot iz obezbeđenja
Pričam vam sve ovo zato što je The Pit igra koja se odvija u istom svetu kao i Sword of the Stars (što se vidi i po naslovu), zato što je posredi igra koja deluje kao ostvarenje nezavisnog malog tima, ali što je više igrate jasno je da su autori veoma iskusni, zato što je Kerberos naučio veštinu brzog dorađivanja. Zvanični datum izdanja igre je 8. mart 2013. Već 15. marta bilo je spremno novo osveženje igre, a od trenutka kada sam je nabavio, pa do danas igra je još dva puta dopunjena. Zahvalićemo igračima koji su predložili izmene, kao i timu koji ih je hitro sproveo. Posredi su manje dopune sadržaja (nekoliko novih protivnika i novi predmeti), a više unapređenja interfejsa.

Jurišna sačmarica tuče sve robote
Sword of the Stars: The Pit je potezni RPG u stilu starih igara tipa Rogue. Zašto opet taj Rogue? Zato što ljudi vole kad je igra izazovna. Vole kad im igra pruža zadovoljstvo u toku same igre, a ne samo pobedom. Onda nije važno da li si poginuo ili ne, već šta se dogodilo, koju epsku priču imaš da podeliš sa drugarima, važno je dokle si stigao, da li ćeš da se vratiš još jednom i probaš da odeš dalje, da pomeriš granicu. Spakovano u naizgled jednostavan sistem, naizgled naivnu muziku i naizgled zastarelu grafiku, dobije se nenametljiva igra koja se lepi za prste, koju ne možete da ostavite. A pomenuo sam već da je potezna? Ah, ah! Ne samo da je potezna nego je trijumf poteznosti i škole potezanja, dokaz da je moguće napraviti poteznu igru koja će biti uzbudljiva i dinamična!

Šta li mi se prikrada iza leđa?
Uvodnu priču dobijate nizom sličica još pre menija igre. Iz muzike koja ima dah starih melodija sa Amige kao i po bojama svedene grafike jasno je koji tip igre vas čeka, kad je posredi stil. Na planeti Arbuda IV izgrađenoj da bude dom za veterane ljudske svemirske flote (SolForce) izbila je kuga koja je stanovnike pretvorila u Xombije. Jedini spas leži duboko u planinama Feldspar gde glasine smeštaju Jamu (The Pit), instalaciju drevne rase Suul'ka. Ako ima leka, nalazi se na dnu Jame. Mnogi su pokušali da se domognu spasenja, ali se iz Jame niko nije vratio. Suul'ka ipak najbolje od svega seje smrt.

Minsko polje
Sledi izbor junaka. Na raspolaganju su Marinac - Trejvis Hadson, Inžinjer - Temba M'bale i Izviđačica (Pilot) - Tošiko Hošinara. Marinac je stručnjak za borbu, Inžinjer je majstor nauke i tehnike, a Izviđačica bi trebalo da je negde između. Koga god da odaberete, početak je isti, osim početnih statistika i opreme koja je različita za svakog junaka.

Lečim se, lečim se!
Nalazite se u lavirintu pećinskih odaja koje su pune žgamadije. Tu i tamo nalaze se ljigave rupčage iz kojih može da se ulovi poneka korisna stvarčica. Princip je jednostavan i ponavlja se do kraja igre. Nivo je pun čudovišta koja će vas napadati ili čekati u zasedi. Krećite se hodnicima od prostorije do prostorije (otključavajte zatvorena vrata). Pretražujte svaki kutak koji nije uništen da biste našli korisne delove opreme ili zalihe. Nađite šaht kojim se ide na sledeći nivo. I sve tako. Dok ne poginete (verovatnije) ili završite igru (manje izvesno).

Trči, Tejvise, Trči
Svaki put kad pokrenete igru broj i raspored prostorija je drugačiji, kao i broj protivnika koji tumaraju nivoima. Plen koji nalazite takođe se određuje nasumično po tipu čudovišta koje savladate ili mesta koje pretražujete. Pored "ukrasnih" objekata kao što su krevet, kavez, pisaći sto (sve u uništenoj i očuvajnoj varijanti) pretraživaćete kante za đubre, frižidere, spremnike, sanduke, soške, generatore polja statičnosti, kapsule raznih vrsta. Kad naiđete na laboratoriju ili kuhinju moći ćete da spravljate nove korisne proizvode od sirovina koje ste usput našli i nadamo se poneli sa sobom.

Kao što vidite ne razdvajam se od jurišne sačmarice
Deluje jednostavno, baš kao i pravila igre. Junaci imaju Moć (Might) koja meri sirovu fizičku snagu, zatim Preciznost (Finesse) što je zapravo spretnost i okretnost, te Mozak (Brains) koji pokazuje stepen inteligencije i snalaženja sa umnim zadacima. Svaka od osobina utiče na niz veština kao i na prevazilaženje nevolja. Veština ima sedamnaest i osnose se na upotrebu oružja i opreme, kao i na rešavanje zadataka. U najnovijem izdanju igre na ekranu sa spiskom statistika nalaze se razložene vrednosti tako da možete da pratite šta je osnova, a šta konačna vrednost veštine. 

E, sad.

Iz srazmerno jednostavne postavke izdiže se veoma uzbudljiva igra i veoma tragična priča. Nemojte da vas zavaraju ljupkost igre, humor, dopadljiva gotovo naivna grafika i uopšte taj oblak opuštenosti koji mora da prati surovu igru kao što je The Pit. Priča se, naime, otkriva i kroz poruke na jeziku Zuul-a, koje ćete morati da dešifrujete. Poruke se slažu u priručni PDA (SotDex) i možete ih obrisati ili čuvati, svejedno je jer one koje obrišete ponovo se pojave, čak i ako nisu do kraja prevedene. Neke poruke su crnohumorni citati iz naučnofantastičnih filmova, a jedan je čak i iz nastupa slavnog komičara Edija Izarda. Na osnovu poruka može se steći utisak o jezivoj nameni naučnog kompleksa u kome ludi priadnici reda Suul'ka istražuju, porobljuju i mengeleovski "unapređuju" druge rase. Tu i tamo naći ćete zapise Trejvisove drage, Tamiko Hošinare koje je sestra Izviđačice koju možete igrati. Muzika i ambijentali efekti koji su prilično mračni, a kroz celu igru gotovo neprimetni postavljaju sjajnu podlogu za dramu koja nastaje okidanjem struna koje su zategnute do pucanja između humorističnog dela igre i ovih tragičnih istina koje doznajete iz pozadinske priče. Možda je Marinac smešan kad trči i kad kaže: "Who's the smart monkey!" Možda je Inžinjer komičan kad kaže: "Who needs a Marine!" posle uspešne borbe. Možda je Izviđačica ljubičaste kose bliža šaljivom manga-stripu, ali kad iz stazis-čaure oslobodite ljudsko biće poludelo od straha i patnje, poželite da mu pomognete. A spasa nema osim da ga napunite olovom. Jer ako pokažete samilost, zasuće vas granatama. Deluje kao sitnica, ali u mračnim dubinama Jame, gladni, umorni, bez municije i na izmaku oklopa, zaista cenite svaku milostinju koju vam bogovi udele i poželite da možete istu takvu radost da podelite sa drugim ljudima. Mnoštvo ogavnih vanzemaljaca koji grizu, napadaju, pucaju, šize, deluje da vas susret sa drugim čovekom ozari. Ali surove su okolnosti u kojima se nalazite.

Kuda dalje...
Kao i u drugim igrama tipa Rogue, svet je zamrznut dok ne napravite potez. U gornjem desnom uglu iznad oznake nivoa na kome se nalazite, stoji merač vremena (tiker) koji broji poteze. Dokle god se krećete, i svet je u pokretu, a kad prestanete da unosite komande, sve stoji. Time se dobija slivenost poteza, a u isto vreme mogućnost da zastanete, planirate strategiju pa čak i iskoristite prednost iscepkanog vremena. U donjem levom uglu, naime, tik iznad oznaka za zdravlje (crveno) i glad (plavo) nalazi se merač koji odbrojava korake poteza. Uobičajena vrednost je dva, što znači da kad napravite dva koraka, dolazi sledeći "tik" i brojač uveća potrošeno vreme za jedan. Ako vas zamka ili povreda uspore padate na jedan korak po potezu, a ako ste ubrzani dobijate tri ili više koraka. Na isteku vašeg koraka kreću se čudovišta. Time možete da se, prateći merač koraka, namestite tako da priđete protivniku pre nego što vas udari, što je uvek veoma korisno posebno u igri kao što je ova u kojoj su sveže zalihe retkost.

Da vidimo šta može da se smućka u ovoj laboratoriji
Igra zapravo postavlja pred nas dva problema (dobro i treći ako uraćunate bitke). Kako u najmanjem broju koraka obići sve prostorije tako da se što manje šetkamo tamo-amo i kako da na ograničen prostor strpamo oružje, municiju, hranu, lekove, tehnološka pomagala, delove za buduće spravice, sastojke za buduće preparate? Svaki korak, naime oduzima pomalo od plavog merača koji kad sasvim spadne smanjuju vam se sposobnosti (gladujete). Za svakih deset poena Moći igrač dobija još šest mesta u rancu. Tako Marinac ima najveći ranac. Povećanje prostora donosi oprema koju nađete ili sastavite od delova koje sakupljate. 

Ovde se štampaju roboti koji žele da vas upropaste
Odmah ću da pređem na objašnjenje recepata i pravljenja predmeta (crafting), samo da objasnim da u igri postoje brojne vrste naoružanja kao što su: noževi, satare, mačevi, vibro-oštrice (troše energetske ćelije), pištolji i revolveri (troše pištoljsku municiju), puške, snajperi, poluatomatske i automatske (koriste puščanu municiju), dodaci koji se koriste u pesničenju (kandže od adamantijuma ili kandže od žileta), energetski pištolji (laserski, radijacijski, ošamućivač), sačmarice, ručno sklepane sačmarice, jurišne sačmarice (koriste, gle čuda, sačmu), laserski karabin, laserska puška i druge energetske puške (koriste energetski ranac), zatim magnetno oružje, mag-pištolj (u stvari nešto kao railgun) i puška (koriste flešete). Ne zaboravimo ni teško oružje kao što je bacač raketa, teški top (koristi municiju koja mora da se pravi), bacač plamena, plazma top, fuzijski top (koriste gorivnu ćeliju). Oružje zaprema po dva ili tri (teška oprema čak i više, do šest) mesta. Streljiva uvek ima malo, pa ste primorani da uvek imate bar četiri vrste oružja (po mogućnosti jedno da bude hladno kako ne bi trošilo municiju), što znači još bar po četiri mesta za fišeklije.

Ošamućen i usporen, ali ipak pobednik!
Dodajte tome hranu, jer bez nje ste gotovi. Zatim neophodnost da uz sebe imate bar 2-3 razne vrste lekovitih sredstava, kao i specijalnu opremu za borbu protiv ekstremnih povreda od otrova, zaraze ili radijacije. Morate da nosite i opremu koja pomaže van borbe, sonde za zamke, sonde pokreta, sonde za analizu vanzemaljskih artefakata, opremu za obijanje brava, alat za elekroniku i mehanički alat za razvaljivanje koječega. Mesto u rancu zauzima i sve ono što nosite na sebi, kacige, oklopi, rukavice i pojasevi. De, ugurajte tu još i pribor za održavanje opreme (pribor za oštrenje sečiva, RAP za čišćenje pušaka i pištolja, pribor za štelovanje energetskog oružja) - jer oprema se kvari zapanjujućom brzinom, a oklop troši kod svakog žešćeg udarca, da ne pominjem ogavne proteance koji luče kiselinu što razjeda oružje i opremu. E, sad vam je jasnije da je mesta u rancu uvek premalo i da je gotovo nemoguće nositi sastojke za sve recepte...

Bije mala k'o kopitom
Sastojci su svuda, a recepte otkrivate kroz poruke ili eksperimentom (što ne preporučujem). Ugrubo se dele na recepte za kuvanje i recepte za laboratoriju. Tu je još i prečišćivač koji će oplemeniti ubuđale, trule i sirove sastojke. Kuhinja služi da spravite antibiotike, protivotrove, izdašnije vrste obroka, zaštitu protiv radijacije, energetsko piće (daje vam krila!), te druge vrste organskih pomgala. U laboratoriji izrađujete hladno, vatreno i teško naoružanje, municiju za top i bacač, složenije alate, bombe, mine, eksplozivno punjenje za razvaljivanje vrata, kalauze, priručni pribor za prvu pomoć, oklope i šlemove, te unapređenje postojeće vrste oružja.

Ovako izgleda gotovo svaka akcija koja je u stvari skill-check
Odmah da bude jasno, nećete moći da teglite delove za sve recepte, niti su vam svi neophodni. To zavisi od stila igre, kao i od sreće (koji vam delovi zapadnu). Oprema koju napravite nije uvek bolja od one koju nađete, a za pojedine pucaljke trebaće vam gotovo svih 29 nivoa kako biste sakupili delove.

Čim iziđem u hodnik - sačekuša
Kao što već možete da nazrete, The Pit je igra u kojoj je svaki korak posvećen preživljavanju. Svaki nivo je sve teži. Protivnici su sve opasniji. Zamke su svuda. Uvek će vam nedostajati neki deo zaliha. Ili ste bez municije, ili ste gladni ili ste bez lekova. Smrt preti u najrazličitijim oblicima. Zato je neophodno razmišljanje, neophodno je da obuzdate adrenalin i zaustavite se pre nego što gologuzi ili ranjeni uletite u hordu robota. Htedoh da napišem - planrajte, ali to je gotovo nemoguće u igri u kojoj ste u jednom trenutku naoružani do zuba, a već u sledećem bežite glavom bez obzira, s oklopom u fronclama i praznih cevi.

Kad ono, nikog na recepciji...
Upravo uzbuđenje koje stvara težina igre i jeste ono što skreće pažnju sa jednostavnog izvođenja igre. Na najlakšem nivou gde svega ima u obilju (ne zavaravajte se da je prelako i dalje vas čeka 13-15 sati igranja i mnoštvo zanimljivih bitaka) nazire se da se pomeranje, pucanje i čekanje na ishod akcije (pretraživanje, popravka i sl) ponavljaju kroz sate i nivoe.

Ne pucaj dok im ne vidiš beonjače!
The Pit je, ipak, daleko od jednostavne ili jednolične igre. Kao što ćete na početku videti, naš junak baca senku iza sebe, što deluje sablasno jer zveri pokušavaju da vam se prikradu iza leđa. Jednostavna igra svetlosti i senke primer je malih pojedinosti koje sve zajedno čine organsku i jedinstvenu celinu uzbudljivosti što bi jedna igra i trebalo da bude. 

Hel jea!
I pored opširnosti ovog prikaza moglo bi da se priča još o igri Sword of the Stars: The Pit. O strategijama i njihovoj raznovrsnosti. O tome šta raditi kad ostanete bez municije ispred monstruma za kojeg vam treba bar nekoliko šaržera da ga upokojite. O zamkama i da li ih koristiti. O ključevima i njihovoj relativnoj korisnosti. O iznenađenju na samom kraju. O tome da dodaci za oklop, oružje, mutacije i zamke na vratima imaju jednu od osam boja koja označva vrstu dejstva, ali se svakom novom partijom boje resetuju (tako da bela vrata leče u ovoj partiji, ali mogu da budu smrtonosna u sledećoj). O tome da igra ne dopušta snimanje pozicije. Jedino snimanje moguće je kad istupite iz igre (stil dizajna koji se naziva Iron Man). O tome da košta samo 9.99 EUR na Steam-u i da vam se čudim što već niste probali bar demo. 


Autor teksta, Ranko 'Game Master' Trifković, jedan je od tri osnivača i urednika Igrorama bloga.

Bio je glavni urednik mesečnika "Gameplay", bio je jedan od urednika mesečnika "The Gamer", glavni i odgovorni urednik časopisa "IT Market" i "Hobby Master", te novinar-saradnik u brojnim drugim izdanjima uključujući Digital!, PC Magazin i ActionTrip.



Ako vam se ovaj članak dopada, podelite ga sa prijateljima: Twitter Facebook

Broj komentara: 7:

  1. Ih, bre igra košta 10 jura, a donosi preko 100 sati igre to ti je oko deset dinara na sat, ima li šta jeftinije :P

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Unutrasnji Jevrej mi ne dozvoljava. Letnja rasprodaja je tako blizu kad se uzme u obzir da nemam vremena za igranje, a dok ga nadjem- eto popusta.

      Izbriši
    2. Ko kupuje po puno ceni igre? Rogue narkoman. :P

      Izbriši
  2. Igra vizuelno dosta liči na FTL!:D Probaće se sigurno, ovakve igre su neverovatno zarazne.

    OdgovoriIzbriši
  3. Čak ne toliko vizuelno u pojedinostima koliko u retro-pristupu. S jedne strane FTL ima oštriji dizajn, a s druge The Pit ima krupniju i lepšu grafiku, ali da obe su zarazne. Mada moram da priznam koliko god me FTL držao i tresao, The Pit je žešća droga

    OdgovoriIzbriši
  4. Ne znam zašto ali mene ovo jako podseća na mesečev kompleks iz Laser Squada :) Takođe se nadam da ću igru ugrabiti na nekom od popusta.

    OdgovoriIzbriši

Pravi PC igrači uvek ostave komentar!