8. lip 2013.

7 Grand Steps, Step 1: What Ancients Begat, recenzija

Kit Nemic. "Težiti zrelosti u igrama." Sakupio je iskustva po industriji igara dvadeset godina i na kraju odlučio da krene putem nezavisnog razvoja. Piše, kodira, smišlja igre i dizajnira interfejs. Sarađuje sa sjajnim umetnicima, grafičkim i muzičkim. Pravi igre koje su neobične, jedinstvene, umetnost. Nije zaradio mnogo novca i nada se da će 7 Grand Steps (iz sedam delova) biti njegova karta ka kakvom-takvom uhlebljenju u svetu igara. "Da bi ste bili nezavisni studio, morate da znate da napravite dobru igru, ali i da budete lukav prodavac. Ja to nisam", kaže Kit. I nije. On je kvintesencija dizajnera igara.

To znači da primenjuje sva najvažnija načela izrade dobrih igara. Koristi malo jednostavnih elemenata koji pletu veoma složenu igru. Priča se ne sipa neposredno igraču, već izvire iz sprege svih delova igre. Igra postepeno uvlači igrača i neprestano mu je na usluzi u svakom svom delu.

Krokodili smrti vrebaju svakoga
7 Grand Steps zamišljena je kao igra koja će pripovedati o prošlosti, ali prateći samo jednu porodicu. Kroz sedam hiljada godina kulture i društva, pratićete kako se iz generacije u generaciju odvija istorija dok neumoljivi točak vremena goni sve ka halapljivim krokodilima smrti. Svedočićete usponima i padovima, gašenju porodičnih grana. Počev od bakarnog doba u starom Egiptu, preko bronzanog u Grčkoj i gvozdenog u Rimu, od ropstva preko zanatlijske kaste guraćete porodicu ka boljem životu. Za one koji dospeju u vladajuću klasu otvara se sasvim nova igra, igra vlasti. Međutim, svejedno da li vaša porodica muči muku da se prehrani ili može da se pohvali kraljicom Nila, pred kraj svakog razdoblja događa se velika nevolja koja preti da ugrozi opstanak svih. Kroz iznuđene ili slobodne izbore vodićete izuzetne pojedince u pustolovinu. I tako mnogo, mnogo sati dok ne padne zavesa. S obzirom na to da je ovu igru razvijao jedno godinu dana, Kit procenjuje da će drugi deo izaći tek za 18-20 meseci. Nije ni loše, s obzirom na to da će vas igra glatko zabavljati preko četrdeset sati. Može da se pređe i za desetak, ali za pun doživljaj ima da se guli mnogo.

Kao da se ljubav rađa, meni gorča, a njojzi slađa...
Čega, bre, pitate se? Pa, 7 Grand Steps sledi još dva važna načela dobrog dizajna igre. Odvija se u malim zalogajima, zbog čega ima onaj efekat "samo još malo" (evo na primer uključio sam igru negde oko pola tri i nisam mogao da se otrgnem do pola pet i to samo zato što mi se grdno prispavalo). Druga važna odlika jeste utisak napredovanja. Da, počesto ćete imati utisak da vas loše pojave dešavaju nasumično i da nije pravedno to što vas igra baca stotinu ili hiljadu godina unazad, ali u svakom potezu ishod je vidan i trenutan. Od tih malih pobeda gradi se napredak cele porodice, pa i civilizacije.

Veštine koje dečak Arsenios poseduje
Šta mi napriča, pomislićete gledajući u gotovo identične sličice ekrana. Neverica jeste na mestu, jer 7 Grand Steps nije čak ni društvena igra na tabli (boardgame) kao prethodno Kitovo delo Naughty High School Girls In Trouble! već je posredi stil koji su imali prastari slot-automati. Sve komande obavljaju se ubacivanjem žetona u proreze i pritiskanjem dugmića.

Sakupljajte perlice i unapredite sudbinu porodice
U krajnjem desnom stupcu su žetoni koji predstavljaju veštine. Grupisane su po društvenim klasama. Srednji sloj u Egiptu, na primer, mora da poznaje stolarski zanat, čitanje i pisanje, računanje, astronomiju, organizaciju karavana, dok su za vladara poznavanje religije, vojne veštine, taktike, komandovanje brodovima, poznavanje zakonodavstva. Žeton u obliku kvadra je aktivacioni žeton kojim junake terate da rade i zarađuju nove žetone. Gornji deo ekrana iznad velikog točka prikazuje likove. Glavni junak je sasvim levo, do njega je suprug ili supruga, a onda idu deca, koje možete imati sedmoro u isto vreme. Otvoren slot znači da još niste igrali tim likom, dok zatvoren znači da je potez prošao. Veliki točak izdeljen je na polja. Zbog prirode površine kruga, najnižoj kasti najbrže prođe život, dok vladari imaju najviše veština i najdugovekiji su. Polja su iscrtana znacima koji obeležavaju veštine. Ako roditelju ubacite žeton sa veštinom, on se pomeri na prvo sledeće mesto na kružnici koje nosi isti znak kao i novčić. Ako žeton ubacite kod dece, onda deca stiču tu veštinu, tj. penju je na veći stepen (od F preko C- do AAA i najvišeg ranga - Indy). Deca mogu da pokušaju da zarade novčiće (kvadarni žeton), ali retko kad im uspeva. Eto prve drame. Da li krvavo zarađene žetone da ulažete u decu ili da iskoristite za napredovanje roditelja.

Gnostički trenutak kada se viri iza zavese
S jedne strane, deca koja steknu veliku veštinu dobijaju više žetona i bolje prođu u životu, ali s druge strane roditelji se pomeraju po kružnici i teže da ćape perlice koje čekaju na poljima. Svaka perlica donosi određeni broj poena i prepolovi se, tako da sledeće zauzimanje donosi još pola. Na primer, zlatna perlica daje 10 poena u prvom prolazu i još 5 u drugom, dakle vredi ukupno 15 poena. Nizanje perlica donosi epski preokret u porodici. Sami birate oblik tog preokreta. Može to biti uspinjanje u višu kastu (prilično zaguljeno za one koji žive na prelazu iz jedne u drugu), herojsko delo (avantura koja može da ubije člana porodice ili mu podari legendarni status, te mnoštvo blaga i prestiža) ili tehnološki prodor koji praktično vašoj porodici obezbeđuje monopol i bogatstvo. E, sad. Da biste stekli perlice tj. poene, morate da trošite žetone, a da biste stekli žetone neophodno je da idete unazad. Junak se, naime, vrati do poslednje grupice na kružnici i tu počne da "melje" i pravi žetončiće. Nezgoda u tome jeste što se prebacivanjem unazad približavate krokodilima koji predstavljaju smrt i žderu sve koji previše zaostanu.

Igre prestola
Na točku se kreću i druge porodice predstavljene siluetama (neutralni), crvenim čikicom (protivnici) i zelenim čikicom (saveznici, prijatelji). Kapirate sad. Nije dovoljno kretati se napred i kupiti perlice, već je neophodno odrediti kada zastati i praviti nove žetone. Na izbor utiču rasporedi ostalih igrača, jer na jedno polje mogu stati samo tri figure. Protivnik vas blokira, a prijatelj pomaže. Stoga nije svejedno da li ste se pomerili malo unazad kod prijatelja i još jednog neutralnog da pravite brdo žetona ili se krećete jedno polje kraće unapred, jer vam protivnik ne dopušta da stojite na istom polju kao i on. Izuzetno je važno kako se venčavate. Ako se ženite tek tako, možete doći u najgori položaj da vam se supružnici ne vole. Decu teško prave i ne mogu da pomažu jedno drugom. Srednje žalosno jeste ako jedan supružnik voli drugog. A najbolje je kad se iskreno vole. Onda pružaju podršku (impetus of love) i ponašaju se jedno drugom kao saveznici. Na svu tu gungulu dodajte još i potrebu da se dete razvija, te da mu ipak ostavite koji žeton u nasledstvo, jasno vam je kako iz jednostavne mehanike igre izvire zamršena strategija.

Smena generacija
Slično je i za klince. Nije dovoljno samo hraniti ih veštinama. Neke veštine mogu da steknu i sami (uvek manje napreduju nego pomoću žetona). Neko će hteti da dete razvije ujednačeno sve veštine kako bi imao podjednake izglede da stekne sve vrste žetona, dok će drugi razvijati samo polovinu veština kako bi dostigao veći stepen. Kad imate više dece, nastaje novi džumbus. Ako ne tretirate decu jednako (jednom date žeton, drugima ne), počeće da se mrze. Kad odrastu, klinci mogu da imaju podršku u braći i sestrama, ali i ljute protivnike. Zašto bismo, u tom slučaju, uopšte želeli više dece? Pa, zato što kad sin ili ćerka jedinci poginu ili ne uspeju da zasnuju porodicu, ta grana se gasi i nastavljate od prvog sledećeg slobodnog rođaka. Ako ste gajili niz porodica bez braće i sestara, prekinuti niz može da vas vrati hiljadu godina unazad.

Nomen est omen
To nije sve... kao što sam pomenuo, kad se vinete u najviše slojeve, kreće igra vlasti. Vaš junak dobija najnižu ulogu u vladajućoj strukturi, npr. administrator žitnice (u Egiptu) ili kraljev general (u Grčkoj).  Dobijate jednostavnu tekstualnu simulaciju upravljanja u kojoj je neophodno napraviti ravnotežu između rizikovanja, obazrivosti i lične zarade. Svaka vladarska kasta dodatno je raslojena na funkcije koje upravljaju. Tako da možete napredovati od običnog ćate koji beleži potrošnju žita do kralja ili kraljice, odnosno rimskog cara (u svakom razdoblju vladarska igra je drugačija).

Moć ljubavi, nešto najdivnije (i najkorisnije u igri)
Najveća vrednost igre jeste to što jednom kad naučite način upravljanja postoji mnogo toga da se istraži, savlada i ponovo odigra. Sve ovo što sam ispričao predstavlja najosnovnije elemente, koji pružaju pipke u svim pravcima i vode vas da istražite koje sve priče postoje, šta sve može da se prođe, kakvi izbori daju nove krake. Velika vrednost je i u pitanjima koje igra postavlja. Na posredan i nežan način, igra nas podseća da ne budemo kivni na roditelje, jer videćete kako su oni samo zrnce u nizu porodične istorije, pritisnuti silama prirode i društva, željni samo da vas što bolje snabdeju za putovanje koje vam predstoji. Isto tako možete se zapitati o sebi, šta sam to od predaka dobio i kako nataloženo porodično blago može da se iskoristi, sevne posle nekoliko generacija, često upornošću i akcijama pretka koji nije naročito obećavao (to ste vi).

Ne zapostavljajte prijatelje.
Igra nije bez nedostataka. Muzika je fina, ali pomalo u raskoraku sa igrom. Preovladavaju zvučni efekti. Očekivao sam, takođe, veći broj različitih priča, posle nekog vremena naučite "tačne odgovore". Počesto neuspeh zavisi od sreće ili faktora koji nisu jasno predstavljeni igraču. Takođe, ne verujem da će duže zadržati mlađe igrače ili one koji su nestrpljivi. Zapravo, koliko vidim autor cilja na stariju publiku, one koji još pamte društvene igre i slot mašine. S obzirom na obim i sadržinu igre, smatram da vredi platiti 13.99 EUR koliko košta na Steam-u (trenutno na popustu od 10%), ali takođe  uviđam da je cena previsoka za igru koju ne znam da li smem da vam preporučim. Nemojte da vas zavede moja oduševljenost igrom, jer Kit ju je pravio kao za mene - zamršeno, apstraktno i gotovo nedogledno dugo igranje... Možda će vam, pak, ovo pomoći. Ko je voleo King of Dragon Pass, veliki su izgledi da će voleti i 7 Grand Steps.