15. lip 2013.

Euro Truck Simulator 2, recenzija

Dugo vremena sam se pitao šta mnogi igrači zapravo vide u simulacijama vožnje kamiona. Tada je bio aktuelan 18 Wheels of Steel i njegove iteracije, a kako nikog iz moje bliže okoline nisu zanimale ove igre, pitanje se i dalje motalo po mojoj glavi. Bez odgovora. I tako jednog dana čujem da su kamionske simulacije prešle "preko bare" i da se pojavio tamo neki Euro Truck Simulator. Širokopojasni internet već je bio rasprostranjen u Srbiji, pa sam se odlučio da iz prve ruke saznam u čemu je fora.

Nakon nekoliko tura i dalje nisam pronašao odgovor na pitanje zašto se ova i slične igre mnogima dopadaju. Mapa je bila premala, na sve strane su veštačke prepreke koje me sprečavaju da vozim kuda ja hoću. Razočaran, obrisao sam igru, pomiren sa činjenicom da ja u ovome ne vidim apsolutno ništa zanimljivo. Nekoliko godina kasnije saznao sam da se sprema nastavak Euro Truck Simulator-a, pa su moja višegodišnja pitanja iz ko zna kojeg ugla mozga ponovo isplivala na površinu. Zainteresovan, nisam mogao da odolim, instalirao sam demo verziju i... navukao se!

Koliko god da mi se do pre nekoliko meseci ideja da razvozim zamišljene tovare činila sumanutom, sada ne mogu da je izbijem iz glave. Kad god me svakodnevni problemi iznerviraju, nađem vremena da u nekom izmaštanom univerzmu upalim kamion, odvezem dvaes` tona krompira do Londona, u povratku prespavam negde kod Amsterdama i sav opušten vratim se u Keln odakle sam i krenuo.

Za Euro Truck Simulator 2 (kao i za sve njemu prethodne igre, sa ove i one strane Atlantika) zaslužan je češki SCS Software. Već više od petnaest godina momci peku zanat na sličnim igrama (uz povremene izlete u simulacije lova) tako da im iskustva ne manjka. Osnovna postavka igre nije se ni za pedalj pomakla od onoga što smo već mnogo puta igrali: pokupi tovar u jednom gradu, bezbedno ga prevezi u drugi, naplati uslugu, plati gorivo i eventualne popravke kamiona i tako u krug... Tako jednostavno, a opet tako zarazno i zanimljivo. Ako ste ikada uz misli "samo još ovo da uradim" uz neku igru dočekali svitanje, znate o čemu govorim.

Ponuda kamiona je najbogatija do sada: svoje pulene predstaviće čak sedam poznatih evropskih proizvođača kamiona. Scania, Renault i MAN od starta su bili prisutni  pravim imenima, dok su Volvo, Iveco i DAF naknadno dali dopuštenje za upotrebu imena i obeležja. Jedino se još Mercedes krije iza pseudonima Majestic, a po svemu sudeći tako će i ostati. Stanje kamiona prati i mapa, pa ćete moći da obiđete celu Nemačku, Austriju, Švajcarsku, Veliku Britaniju i zemlje Beneluksa. Obrađen je i sever Italije i istočni deo Francuske, dok su Poljska, Češka i Slovačka predstavljene sa svega nekoliko gradova.

Kako ne posedujete vlastiti kamion, na početku ćete morati da radite za druge. Na berzi poslova dovoljno je da odaberete turu koja vas zanima i sve će biti spremno. Prikolica zakačena, gorivo natankano, vaše je samo da kamion odvezete na odredište, čak ni o oštećenjima ne morate da brinete, jer sve plaća gazda kamiona. Ovo je idealna prilika da za džabe isprobate različite modele kamiona, ali sa finansijske strane nije previše isplativo jer ćete za uslugu prevoza dobijati siću. Kada skupite hrabrost da se otisnete u privatnike, zaputite se u banku i podignite kredit (uz debelu kamatu, naravno).

Pošto posetite zelenaše, na red dolazi i obilazak dilera - kamiona. Izložbeni saloni su raštrkani po gradovima širom mape, a da biste kupovali kod njih potrebno ih je najpre otkriti. Postoje dve vrste salona: mali parkinzi na otvorenom sa tek nekoliko modela i veliki zatvoreni prostori u kojima su prikazane celokupne ponude proizvođača. Modeli se razlikuju po vrsti kabine, diferencijalu, snazi motora, zapremini rezervoara... Osnovni modeli po pravilu imaju manjak "konja", pa će transport težih prikolica uz uspone (ovo se posebno odnosi na prilaze kamenolomima) biti prava avantura uz neprestano urlikanje motora. Tek kada nabavite zverke od 600 i više konjskih snaga moći ćete da nesmetano uživate u vožnji po svim terenima. Broj osovina, a kao direktna posledica toga i zapremina rezervoara, takođe su stavke na koje treba obratiti pažnju. Čini se da su niži kamioni, sa tri osovine nešto stabilniji u krivinama od onih sa dve, ali zbog manjka prostora imaju i manji rezervoar, pa su nužne češće posete servisnim stanicama zbog dolivanja goriva. Ako ste stalna i poznata mušterija ne morate ići do salona, jer je kupovinu moguće obaviti i online, mada vam u tom slučaju neće biti dostupne baš sve opcije.

Pored novca za svaki odrađeni posao dobijate i srazmernu količinu iskustva koje služi za napredovanje kroz nivoe. Kada sakupite dovoljno iskustva za prelazak na naredni nivo dobijate i jedan poen koji možete uložiti u neku od šest veština: ture veće dužine, vredniji tovari, prevoz lomljivih tereta, prevoz opasnih materija, hitan prevoz robe i eko-vožnja koja podrazumeva manju potrošnju goriva po kilometru. Svaka stavka ima po šest poena što bi značilo da ćete na 36. nivou popuniti sve. A do tada ima da se siti navozate uzduž i popreko celom Evropom.

Pošto kamionom upravlja ljudsko biće, a ne robot, s` vremena na vreme neophodno je da malo odspavate na odmorištima (igra će vas oglobiti ako izbegavate da se odmorite). U principu vas očekuje oko osam sati sna na desetak sati vožnje. Vozač će vam jasno staviti do znanja da je pospan, prvo glasnim zevanjem, a kasnije i privremenim zamućenjem pogleda. Na odmorištima se uglavnom nalazi i benzinska stanica, pa se pauza da iskoristiti i za dolivanje goriva (cene dizela se razlikuju od države do države). Uostalom gotovo svaka država poseduje neku pojedinost koja je izdvaja od drugih. Tako Francuska i Italija imaju čitav sistem naplatnih rampi, zemlje Beneluksa na dvotračnim putevima imaju crveno obojene ivične trake, engleski auto-putevi su načičkani kamerama i sl.

Da vam se kolege kamiondžije ne bi podsmevali kada vide da vozite klot kamion, u servisima ga možete lickati i podešavati do mile volje. Praktično, osnovni model možete nadograditi do onog najluksuznijeg pod uslovom da imate dovoljno novca na računu. Na samom početku vam gotovo ništa od dodataka nije dostupno, ali vremenom ćete lagano otključati sve kul stvarčice za ulepšavanje kamiona. Isto važi i za najskuplje modele, koji vam takođe nisu odmah na raspolaganju.

Policija nije fizički prisutna u igri, ali ćete za saobraćajne prekršaje dobijati odgovarajuće novčane kazne. Da bi igra bila što realnija svi kamioni su limitirani na 90 km/h, ali i pored toga se lako može desiti da prekoračite dozvoljenu brzinu. Kamere se nalaze isključivo na auto-putevima, a u nekim državama nalaze se i na gradskim prilazima. Vidno su obeležene tako da ne morate pamtiti njihove lokacije, a daju se prepoznati i po naglom usporenju AI saobraćaja. Kazna za preticanje preko pune linije ne postoji, ali će vam umesto toga igra napisati kaznu za vožnju pogrešnom trakom. Kazne će imati efekta na početku igre, dok još nemate novca, dok su kasnije smešno male tako da ni nećete previše obraćati pažnju na prekršaje, što bi svakako trebalo ispraviti.

Kada vam dosadi da budete i direktor i jedini zaposleni u firmi, vreme je za posetu agencijama za zapošljavanje vozača. U gotovo svakom gradu se nalazi po jedna, a od toga koliko ste ih tokom svojih putovanja otkrili zavisi i izbor vozača koji vam se nude na tržištu rada. Kao i vaše, i njihove sposobnosti su raspoređene u šest kategorija i bilo bi poželjno odabrati vozača koji ima poene uložene u dužinu putovanja. Naime, za razliku od vašeg ličnog kamiona sa kojim se možete natenane vozikati po Evropi, vaši zaposleni nemaju tu privilegiju. Nakon svakog obavljenog posla oni, u gradu u kome su se obreli, moraju da nađu tovar koji ide baš za grad u kome im se nalazi centrala, u protivnom će se vratiti bez prikolice. Što imaju više iskustvenih poena razbacanih po različitim kategorijama, veće su im šanse da će uspeti da pronađu posao i donesu profit. Njihove zarade su neuporedivo manje od onoga što vi donesete u firmu, ali kada otvorite dovoljno garaža i zaposlite dovoljno radnika, više nikada nećete morati da brinete o novcu.

Iako je mapa naizgled ogromna, za nekoliko nedelja većinu puteva ćete poznavati kao svoj džep, pa igra malo gubi na zaraznosti. Tada u pomoć može priskočiti vrlo aktivna moderska zajednica. Novi modeli prikolica, novi kamioni, prepravke ekonomije u igri, drugačiji modeli AI automobila, realnija fizika, prerađene i potpuno nove mape... sve je to moguće pronaći na nekom od brojih fan made sajtova. Trenutno su aktuelni TSM mod koji dodaje gradove u Italiji i otvara sever Afrike, Europe Rebuilding koji pored prepravke većine gradova nudi i proširenje na istok do Litvanije i Belorusije, te potpuno nova mapa Rumunije. Ni domaća pamet ne miruje tako da ćemo uskoro imati mogućnost da se provozamo i kroz Srbiju. Ubacivanje modova je veoma jednostavno: pošto fajlove smestite u odgovarajući folder, potrebno ih je samo čekirati u profilu kojim igrate da bi bili aktivni. Jedini problem se javlja kod novih mapa gde je potrebno krenuti sa novim profilom da bi sve radilo kako treba.

Sledeća zvanična zakrpa je tek nekoliko nedelja daleko, a doneće prilično toga. Pored novog Iveco kamiona, najznačajnija novina će biti mogučnost spajanja različitih delova mapa u jednu celinu, što će prva pozdraviti moderska zajednica, a takođe SCS-u otvara mogućnost da u igru ubacuje dodatne delove mape. Prvi DLC je već najavljen, sadržaće ostatak Poljske, Češke i Slovačke, te dva grada u Mađarskoj. Cena ovog dodatka bi trebalo biti oko 10 eura, što je prilična suma obzirom da sama igra košta 30, a na popustu vas može izaći i daleko jeftinije. Ako se, baš kao i ja, pitate čega ima zanimljivog u vožnji virtualnih kamiona, možda bi najbolje bilo da skinete demo i lično proverite. Ako nemate dilemu da li vas to zanima ili ne, onda strpljivo sačekajte naredni popust i nabavite igru (početkom godine postala je dostupna i na Steam-u kroz Greenlight program). Možda zvuči kao otrcana fraza, ali nećete se pokajati.

Autor teksta, Darko 'DeCoy' Mihoković, saradnik je bloga Igrorama od novembra 2009. godine.