10. svi 2014.

Steam Marines, recenzija

U poplavi igara koje tvrde da vode poreklo iz starinskog naslova Rogue teško je probrati šta je dozrelo, a šta nije. Premda finansijski nije bio neki uspeh, Sword of the Stars: The Pit jeste postigao to da postane merilo za sve druge igre ovog tipa. Nije, ipak, lako porediti igru koju su pravili veterani industrije i rogue-like naslove koje danas uglavnom radi šačica zaluđenika kao grozničavi prvi projekat. Steam Marines iskače iz mnoštva sličnih igara po dva aršina. Ponajpre, tim Worthless Bums trenutno ima samo jednog propaliteta, a to je autor igre koji se potpisuje kao Mister Burns. Zatim, Steam Marines je urnebesna i surova strateška igra koja nudi mnogo više nego što se na prvi pogled čini. Bonus je, svakako, sjajan autorov blog koji nudi dragocen uvid u nedaće izrade indie-igara.

Ništa fluff, odma akcija...
Steam Marines nema priču, nema uvod, ima mali tutorijal i spisak komandi. To će mnoge odvratiti od igre ili ih bar dobrano preplašiti. Zato što je Steam Marines prava surova rogue-strategija. Smrt je česta, a počesto i smehotresna. Steam Marines je jedna od onih igara koje će vas gaziti dok ne naučite osnovne fore, onda vas gaziti dok ne savladate i napredne taktike, a onda vas još gaziti, jer tek ste na "normal" nivou težine, a očekuju vas još dva iznad njega. Ako pažljivo igrate uočićete, na primer, da su protivnici prilično predvidivi. To znači da možete da im postavite zasedu. Da bi zaseda bila uspešna, neophodno je da znate domet i ponašanje svake pucaljke svih članova tima. Zato što Grenadir (Grenadier) baca bombe koje povređuju sve u okolnim poljima, zato što Izviđač (Scout) ima snajperku koja puca kroz nekoliko protivnika, zato što svi marinci imaju 100% efikasnost kad gađate protivnike na maksimalnom dometu pucaljke. Udarci s boka su snažniji, a svaki sledeći pogodak nanosi više povreda. Čak ove igre je u tim, naizgled, sitnicama koje donose taktičku prednost. Ne samo da se igra pretvara u uzbudljivu prostornu taktičku zagonetku, već je i draž pobede slađa, jer ste uspeli da preživite zahvaljujući znanju i strpljenju. Da, ova igra nije za živčane igrače željne brzog zadovoljenja. Marinci jesu marinci, ali ne oni na koje vi mislite, već stimpankerski, parobrodni, nezgrapni i veoma hrskavi, posebno pod nogama grdobnih robota.

Ovo tamo plavo, to je jedini tutorijal, a ovo napred je pregled celog odreda
Jedini uvod koji dobijate jeste kratak tekst koji objašnjava kako su usred putovanja širomšir svmira četiri marinca brutalno probuđena iz zamrznutog sna. Vasionski brod I.S.S Orion napali su vanzemunci s armijom robota. Vaše je da se probijete do komandne palube tako što pet puta nađete gde je lift u lavirintu sobičaka. Lakše reći nego učiniti, jer je put prepun zamki, zaseda, protivnika, ali i zaturene opreme koja može dobro da vam dođe, kao i nekakvih ormarića s novcem. Isprva sam se pitao šta će marincima lova, ali ispostavlja se da kasnije nailazite na dobroćudnog vanzemaljca koji će vam prodavati dodatnu opremu. Da sve bude smehotresnije, marinci se javljaju prilično zabavnim dijalozima i komentarima koje ćete često prepoznati kao citate iz popularne kulture.

Naleteli smo na robotoide, ovi su još i dobri, ako imaju ljubičastu glavu onda možete da ih ubijete samo sa strane ili sleđa
Na početku birate klasu i specijalnost svakog od četiri ponuđena marinca. Svaki marinac ima poseban oklop i oružje koje samo ta klasa može da koristi. Svaka klasa ima malo drugačije ponašanje i posebnu specijalku koju možete da birate. Premda su specijalke zamišljene da deluju u sinergiji sa određenom klasom, slobodni ste da je dodelite bilo kome. Evo primera. Pomenuti Izviđač ima pušku koja probija nekoliko protivnika. Najviše mu odgovara specijalka "Spotter", ali možete da mu dodelite bilo koju drugu. Grenadir ima bacač koji povređuje sve u dodiru sa ciljanim poljem. Tu su i Vođa (Leader) koji ima sačmaru koja odbacuje protivnike, a takođe i bonus koji pomaže da postavite ubitačnije zasede. Inžinjer (Engineer) ima mašinku sa mnogo municije. Podrška (Support) takođe koristi mitraljez, a od Inžinjera se razlikuje po ulozi. Kad god, naime, ugledate protivnika dobijate XP. Kad marinci pređu nivo (tj. dobiju novi čin), otvara se mogućnost kupovine dodatne specijalke od kojih su neke aktivne, a druge pasivne.

Marinac Devil je upravo razvalio zid ovo sivkasto što se vidi jeste prostor između oplate broda
Teren, to jest' brod zamišljen je kao niz prostorija koje su povezane vratima. Međutim!!! Marinci nisu uzalud okovani u bronzana odela na parni pogon. Uz malo sreće mogu da razvale zid prostorije u stupe u međuprostor između oplate broda i transportnog prostora. U tom međuprostoru takođe mogu da se vode bitke, a do izražaja dolazi Vođina sposobnost odgurivanja protivnika, jer posebne poene zadovoljstva stičete kad mrskog neprijatelja izbacite u svemir.

Konačno, lift!
Poeni oklopa računaju se kao HP. Svaki marinac ima i drugačiji broj akcionih poena (AP). Imajte u vidu da se poeni troše i za okretanje. Svi poeni odlaze da bi se oružje napunilo, a neophodan je bar 1 AP da bi se ušlo u Guard-mod što je zapravo klasična sačekuša ili što bi rekli u WH40K overvoč (overwatch). Prebacujete se iz uloge u ulogu putem funkcijskih tastera (F1-F4) ili rotacijom na TAB i CTRL. Marinci povremeno nalaze dodatnu opremu. Uglavnom je posredi municija, injekcija koja obnavlja AP ili zdravlje ili i jedno i drugo. Mogu se naći i novo naoružanje i novi oklopi. Svaka klasa ima svoje pucaljke. Hulk je univerzalni oklop koji marinca pretvara u stimpankersku verziju Drednota. Iz PDA saznajete koliko je još protivnika ostalo na nivou, a tajanstvena slika može da vam otkrije gde se nalazi lift. Kad se probijete do komandne palube stiže i pomenuti trgovac, a nadalje birate koju ćete palubu da čistite od protivnika.

Skupa pobeda, izgubili smo dva drugara... ponekad možete da nađete zalutalog marinca pa da popunite odred
Premda je igra u alfa fazi, s obzirom na to da se prodaje mogu da kažem sledeće: Puna je sitnih bagova, srećom uglavnom grafičke prirode (marinci nestaju ili se određeni delovi mape "ugase"). Ako smem da je uporedim sa tortom, ima vrlo malo šlaga i šljokica, sve je crna čokolada i maslac, onako da vam zapekne želudac, samo za sladokusce. U poređenju sa onim što nudi, 8.99 EUR (trenutna cena na Steam-u) deluje kao mnogo novca, ako ste igrač koji nije lud za poteznim taktičkim igrama. Autor objašanjava zašto tolika cena i sve je to u redu. I sam sam zaluđen za ovakve igre, pa sam sačkeao da se Steam Marines nađe na popustu. Nemojte da me pogrešno shvatite, Parni Marinci su pravi dragulj, ali pribojavam se da je toplije preporučim zbog alfa-faze. I sam sam bio u ulozi nezavisnog igrostrojitelja, ali opet ne podržavam da se prodaje alfa. To je kao da vam prodaju cipele bez đona uz obećanje da će jednog dana nova verzija imati i rupice za pertle i jezičak i bonus nitne sa strane. U tom smislu sami odlučite šta ćete sa ovim marincima. Ja sam ih uzeo i oduševljavam se iznova svakog dana pojedinostima koje otkrivam...