20. pro 2009.

Galactic Civilizations II Gold Edition


Galactic Civilizations II: Dread Lords je potezna igra strategije iz radikalnog razvojnog tima StarDock i za sada predstavlja vrhunac razvoja žanra 4X. Igranje koje pretpostavlja istraživanje, iseljavanje, iskorišćavanje i istrebljivanje, postoji u kompjuterskim igrama još od 1977. godine, mnogo pre pre 1993. godine kada je Alan Emrich praveći štos na "XXX" rejting, najavio Master of Orion kao prvu "XXXX" igru.


StarDock će ostati zapamćen po igri GalCiv II i po hrabroj odluci da sami objave svoju igru. Kao pravi indie tim, odlučili su da ne popuste tiraniji tržišta i naopakoj podeli u kojoj robne kuće drže u šaci izdavače računarskih igara. Otvorili su sopstveni kanal za prodaju, pa je samo pedeset hiljada kopija prodato na klasičan način, dok je više od tri stotine hiljada primerka otišlo u online prodaji Budžetom manjim od milion dolara, zaradili su osmocifrenu svotu i dokazali da budućnost indie igara postoji za preduzimljive.



Glavni zadatak sa kojim se StarDock uhvatio u koštac bio je stvaranje sveobuhvatne igre koja će igraču omogućiti da upravlja celom međuzvezdanom imperijom. Kako napraviti tako opširnu igru, a istovremeno ne preopteretiti igrača? Ne samo da je neophodno razmeriti količinu podataka koje u svakom potezu igrač mora da primi, već je presudno i to koliko odluka mora da donese. Mikromenadžing je zabavan u prvim potezima kada je imperija još mala, ali kada su na sceni desetine planeta, stotine brodova, hiljade faktora, pitanje je da li staviti igraču nož pod grlo i naterati ga da ručno vodi svaki pojedini objekat ili mu poturiti polu-nasumičnog AI guvernera. Možda igraču ograničiti pristup igri i tako ga saterati u ulogu posmatrača, suziti izbore. StarDock se opredelio za totalnu kontrolu, ali je zato ponudio vrhunski interfejs. I ozbiljnog protivnika.



Nije tajna da se u većini 4x igara AI rukovodi skripotvanim sekvencama koje zapravo nasumično, po utvrđenim pravilima određuju način na koji računar gradi svoje carstvo. To ste imali prilike da vidite u Civ-serijalu kad iz grada u kojoj nema ništa izaze bombarderi i bojni brodovi. StarDock je akcenat stavio na razvoj dobrih AI rutina koje će zaista igrati igru, zaista dizajnirati brodove, zaista planirati strategiju. Kome to nije dovoljno može da dodatno hendikepira svoju poziciju tako što kompjuterskom igraču dodeli bonuse na ekonomski razvoj i tako oteža igru. Ono što je važno napomenuti je da se AI u igri GalCiv II neprestano unapređuje kroz niz zakrpa i osveženja programa, što je ujedno i glavni podstrek igračima da igru nabave legalnim putem i registruju se. Radikalan je bio i potez da se razvoju jakog AI-ja posvete na uštrb multiplayer sekcije. Zaključili su da igrači ove vrste igara više mare za dugu i sočnu kampanju, za mogućnost da podešavaju sve parametre jedne partije, nego za razbijanje glava drugim igračima putem mreže.

Obilje izbora, to je hvale vredna karakteristika GalCiv-a II koja obezbeđuje poznu starost ovom naslovu. Igra nudi deset unapred zadatih rasa, ali igrač može da kroz veoma udoban sistem štikliranja napravi sasvim novu vrstu. U igri se takođe pojavljuju male rase koje imaju slabiju ekonomiju i slabiji AI, ali značajno doprinose atmosferi borbe za prevlast u galaksiji i svojom slabošću ističu igračevu ulogu Velikog Osvajača (ili Oslobodioca, kako već kome drago).



Grafički endžin je sjajan i omogućava igraču da podesi pregled mape do u najsitnije detalje. Od pojedinačnih brodova, do galaktičkih maglina, na raspolaganju je impozantna skala razmere. GalCiv II ne gubi funkcionalnost u odnosu na nivo zumiranja, pa je zato igru moguće igrati i u najkrupnijoj razmeri, na mapi na kojoj se objekti predstavljaju apstraktnim ikonicama. Osim toga, grafički dizajn igre je besprekoran. Mnoštvo detalja koji se šarenišem izdvajaju iz tame svemira, nije tu samo za ukras. Raznovrsne planete, asteroidi bogati rudama, magline, anomalije, crne rupe, sve ima svoju ulogu, kao što možete otkriti koristeći brod za naučno istraživanje (koji u Human armiji neodoljivo podseća na Enterprajz).

Kad smo već kod dizajniranja, publiku je oduševila mogućnost dizajniranja brodova. Tehnološka dostignuća omogućavaju da brodske komponente budu sve usavršenije, a izbor pojedinih delova predstavlja stratešku odluku. Nije važno da li će vasionski brod imati tri stabilizatora i šest spojlera, ali je presudno da li će imati lasere (i štitove), rakete (i mitraljesku odbranu) ili elektromagnetni katapult (i oklop). Motori se razlikuju po doletu i brzini, što stvara razliku između dalekometnih i malih okretnih lovaca. Veliki brodovi mogu da ponesu više opreme i naoružanja, ali zato se duže grade i vuku više resursa. Na višim nivoima težine, kada je AI vrlo prilagodljiv, opcija dizajniranja brodova predstavlja važan instrument.


Planete predstavljaju zasebne kolonije. Mogu biti naseljive ili nenaseljive. Postoje i uslovno naseljive koje zahtevaju razvoj tehnologije. Svaka planeta ima ograničen broj polja na kojima igrač može da gradi objekte koji utiču na razne parametre igre (novac, industrija, zadovoljstvo, diplomatski uticaj i sl.). Građevine imaju osnovne i napredne varijatne kao i nekoliko "čudesa" u stilu Civ-serijala. Određeni objekti su jedinstveni (jedan u carstvu ili jedan u galaksiji) i stoga vredniji. Za održavanje carstva svaka planeta je važna, da građanstvo bude zadovoljno, da se prihodi veći od rashoda, da se odredi fokus proizvodnje (ekonomija, vojna industrija ili istraživanje). Potezi koje kao imperator povlačite mogu dovesti do opadanja popularnosti, što povećava troškove i opterećuje privredu. Usložnjavanju igre doprinose i rudnici, trgovinski sporazumi, diplomatija i špijunaža koji svi mogu da pomognu ili odmognu privredi pojedinih planeta i carstva u celini.

Pobedu može doneti i kulturna asimilacija. U tom smislu važna je izgradnja baza. Igrač može postaviti vojnu, trgovinsku, rudarsku bazu ili kulturni centar. Svaka baza može da se unapređuje, da se naoružava ili da joj se pojača odbrana. Važno je braniti svoje baze i napadati protivničke, a često je prvi znak objave rata, napad na isturenu stanicu koju ste agresivno postavili preblizu nečijoj teritoriji. Dovoljan broj objekata kulture može da izazove pobunu i otcepljenje neprijateljskih planeta ili vam obezbedi potpuno pobedu. Stoga nije neobično što je AI veoma osetljiv na baze i prve ih napada.



Povremeno, igraču se nudi da razreši krizu nastalu na pojedinim planetama. Izbor je uvek trojak, ogovor koji igrača približava silama dobra, neutralan odgovor i zločinski potez. Naravno, biti zlikovac se najviše isplati, ali obratie pažnju na skalu dobra i zla. Čak i neutralci vole da se druže sa sebi sličnima, pa kao ekstremno dobra ili zla rasa morate prigrliti odgovarajuće saveznike i skladno tome voditi diplomatiju.

U jednom trenutku formiraće se i galaktički UN (The United Planets) koje mogu biti poprište konačnog diplomatskog obračuna, a može se u svakom trenutku istupiti iz članstva trpeći određene posledice po ekonomiju i moral građana. Pojedine odluke koje The United Planets donosi mogu biti loše po igrača, ali to u načelu zavisi od toga koja struja preovladava u svemiru (dobri ili zli).



Ovlaš sam pobrojao osnovne elemente igre. Da bih detaljno opisao igru, trebalo bi mi stotinak stranica ili cela jedna wikipedia. Ali ako pogledate priručnik igre Galactic Civilizations, susrešćete se sa obimnim štivom. Ne oklevajte, stilova igre ima mnogo, što samo svedoči o dobro ustrojenoj igri.

Za kraj ću samo napomenuti da su objavljene i dve kampanje (istoremeno i ekspanzije igre); Dark Avatar i Twilight of Arnor. Ceo paket se prodaje kao GalCiv II Gold. StarDock je igri dodao nove rase, nove kampanje, unapredili su sistem špijunaže, optimizovali endžin, ogromna mapa, ogromni brodovi, editor i mnogo toga još...



Autor teksta, Ranko 'Game Master' Trifković, jedan je od tri osnivača i urednika Igrorama bloga.

Novinar je mesečnika "Gameplay" od januara 2006. godine do danas, bio je jedan od urednika mesečnika "The Gamer", glavni i odgovorni urednik časopisa "IT Market" i "Hobby Master", te novinar-saradnik u brojnim drugim izdanjima uključujući Digital!, PC Magazin i ActionTrip.

Sve recenzije istog autora


Ako vam se ovaj članak dopada, podelite ga sa prijateljima: Twitter Facebook

0 comments:

Objavi komentar

Pravi PC igrači uvek ostave komentar!