Bio sam veoma sumnjičav kada su se pojavile prve vesti o igri Star Trek Online. Voleo sam serijal o kapetanu Pikaru i kapetanici Džejnvej. Povremeno sam pratio dogodovštine Siskove družine, ali moram da priznam da su mi Kirk i njegova dela, kao i Star Trek: Enterprise strani. Kirk zbog drevnosti, a Enterpise zbog militantnosti. Razvojni tim je objavio da će igra biti ustrojena po ugledu na televizijske epizode. Tu su me izgubili, jer smatram da je ostvarenje takve zamisli bespredmetno i neprimenjivo na MMO. Kada je bankrotirao Perpetual Entertainment, a igru preuzeo Cryptic Studios, bilo mi je jasno da će priča o Star Trek Online igri morati da sačeka neke bolje dane. Da li je taj dan došao 5. februara 2010. kada je završena beta-test faza (za koju je Igrorama delila ključeve), a Star Trek Online (STO) zvanično pušten u rad? Saznajmo u ovoj recenziji...
Nećete mi zameriti ako Star Trek Online budem poredio sa igrom EVE Online. Poređenje shvatite veoma uslovno, zbog toga što je EVE Online MMO igra sa jedinstvenom postavkom koja se ugleda na stare hitove kao što su Elite, Frontier, Privateer i predstavlja inovaciju u žanru. Star Trek Online je uglavnom tipična MMO igra sa mnoštvom prepoznatljivih delova koji su smešteni u utopijski svet budućnosti Džina Rodenberija.
Igra se otvara pravljenjem avatara. Postupak je jednostavan sa umereno širokim izborom. Za svako podešavanje postoje "basic" i "advanced" varijanta, ali rezultat je sličan i zavisi od toga kako ste uklopili ponuđene deliće. Na kraju, sličica u igri EVE Online izgleda mnogo bolje od avatara u Star Trek Online-u, ali tu su i neke druge prednosti osim fizičkog izgleda. Broj ponuđenih rasa je veoma velik, od običnih ljudi, preko ferengija, betazoida, trila, pa i egzotičnijih vanzemaljaca. Možete se odlučiti i da sastavite svoju još neimenovanu rasu i time je okvir postavljen najšire. Rasu odlikuju određene specijalne sposobnosti koje se dele na Ground (koje deluju dok ste u "Away team" modu) i Space (koje deluju dok upravljate svemirskim brodom). Na početne veštine utiče i to da li ste crvena, plava ili oker uniforma, to jest Security, Science ili Engineer. Za igrače koji pređu određeni nivo postoji mogućnost da kreiraju avatara koji će se boriti na strani Klingonaca.
Zar nisu Klingonci deo Federacije? E, više nisu. Naime, priča počinje tako što mirovni pregovori između Vulkanaca i Romulanaca propadaju, a matična planeta, Romulus, odlazi u paramparčad. Federacija pokušava da diplomatijom izgladi nesporazum, ali Klingonci proglašavaju otcepljenje i vraćaju se ratničkoj prirodi. Njihov primer slede i Romulanci, a i Dominion počinje da se okuplja. Cryptic Studios je pripremio mnogo raznih protivnika, jer pominju se i drevna zla Hur'q i Iconians, a vratili su se Borgovi i Rasa 8472 (poznatiji kao Undines).
Početni deo igre najviše podseća na solo kampanju. Igra vas vodi kroz niz misija koje se uslovno mogu nazvati tutorijalom. Upoznajete se sa Ground i Space aktivnostima. Misije koje se obavljaju kao deo "Away" tima izgledaju kao i svaki drugi MMORPG. Vaš avatar u pratnji još četiri saborca tumara po manje ili više linearnim nivoima i taba se sa protivnicima. Predmeti koje možete iskoristiti svetlucaju, a interfejs je pojednostavljen, kao i misije. Ipak, uzbudljive su premda daleko dinamičnije od akcije koju smo navikli da vidimo u televizijskoj seriji. Ipak nisam video da se ijedan kapetan borio protiv dvadesetak Klingonaca...
U Away delu igre vrede veštine i predmeti koji su navedeni pod Ground, kao što sam već napomenuo. Misije koje se obavljaju u svemiru su veći deo igre. Vaš avatar je brod kojim upravljate. Mogućnosti svakog broda zavise pre svega od vas i vaše komande (Bridge Officers). Tokom igre stičete iskustvene poene koji se dele na one koje koristite lično i one koje koristite za unapređivanje kadra. Veštine se dele na Ground i Space i poboljšavaju različite aktivnosti u igri, a sa sve većim činom (nivo napredovanja) otvaraju se nove sposobnosti. Brod osim toga karakterišu tehničke osobine (brzina, okretnost, snaga oružja, štitova, pogona i sl.). Najvažnije je da sačuvate štitove, strukturu broda i naravno posadu. Veštine su prikazane kroz niz opcija koje možete da aktivirate u toku borbe i koje imaju rok trajanja (cooldown). Tako na primer, naučnik može da uključi tahjonski zrak koji oslabljuje protivničke štitove, inžinjer može da obezbedi dodatnu snagu štitova, bezbednjak može da obezbedi salvu torpeda u savršenom rasturu i tako dobije AoE udar.
Upravljanje brodom je veoma lako, i za razliku od igre EVE Online, nešto arkadnije prirode. Dakle, u EVE-u sve komande se izdaju mišem, kao u nekoj vrsti strateške igre, dok u Star Trek Online-u direktno određujete brzinu, nagib, pravac kretanja. Takođe izravno upravljate paljbom birajući između nekoliko tipičnih konfiguracija (samo energetsko oružje, samo torpeda i sl.). Borba je zadovoljavajuće brza i napeta, a kao i u TV seriji potrebno je odabrati pravi trenutak da se protivniku izlože štitovi, da se lansira torpedo, da se utekne ako treba. Upravljanje brodskom energijom veoma je važna veština za igrača. Sa druge strane borbe traju dovoljno dugo da zahtevaju određenu dozu posvećenosti. Jednu misiju možete obaviti za petnaest minuta do pola sata. Poredak misija je takav da postoje zadaci koji pričaju priču, zadaci koji su deo "grind-a", zadaci koje vam daju pretpostavljeni i oni zadaci koje sami pronađete (kao što su istraživanje svemira, skeniranje anomalija i sl.). U tom pogledu Star Trek Online nema zapanjujuće inovativan koncept. Ako se zaviri ispod crvenih, plavih i oker uniformi dobija se nešto bolji free-to-play MMO. Ne znam kako će igra izgledati kad malo odmaknem, ali prvih desetak nivoa su veoma jednostavni i ne izlažu vas pravoj opasnosti. Sve je napeto, a opet bezazleno, baš kao i TV serija.
Ipak, ne mogu da kažem da Star Trek Online nije zanimljiva igra. Budući da posedujem doživotnu pretplatu kao novinar, prija mi da se povremeno poigram. Da moram da platim pretplatu, nisam siguran da bih se upuštao u celu priču, bar ne na duže staze. Šta je to što joj nedostaje? Ne umem tačno da vam kažem budući da je svaki pojedini element igre pristojan. Možda je to tromost "Away" dela igre koji je često pun nekih zastoja i prolaska kroz teksture. Možda je svemirska borba uvek na isti način postavljena (kao oni vas razbijaju, a onda vi njih dokusurite ipak nekako). Možda nema ničeg posebnog što bi se istaklo na bilo koji način. Opet vraćam na EVE Online i jedinstvenu zamisao te igre. Star Trek Online je obična MMO igra, samo se eto nalazite u šarenom okruženju koje nudi čarobni svet Džina Rodenberija. Meni to ne bi bilo dovoljno, možda vama hoće.
Kopiju igre za testiranje ustupio Cryptic studio
Autor teksta, Ranko 'Game Master' Trifković, jedan je od tri osnivača i urednika Igrorama bloga.
Novinar je mesečnika "Gameplay" od januara 2006. godine do danas, bio je jedan od urednika mesečnika "The Gamer", glavni i odgovorni urednik časopisa "IT Market" i "Hobby Master", te novinar-saradnik u brojnim drugim izdanjima uključujući Digital!, PC Magazin i ActionTrip.
Sve recenzije istog autora
Ne moram ni igrati igru... dobra recenzija - dovoljno sam video! :)
OdgovoriIzbrišiJedino sto nisam neki veliki "trekkie", pa nisam pohvatao sve "strucne" termnine i nazive... ali nije ni potrebno jer je ovo, koliko vidim, namenjeno bas trekkies-ima...
sve u svemu, rekao bih mlako...
Pazi, igra nije loša - izgleda odlično, svemir je ogroman, sistema i planeta ima za dugotrajno istraživanje, leveling jeste spor ali je očigledno predviđen za dugotrajno igranje umesto rusha kroz igru, a kao i GW na primer, igra ima neku priču, samo je šteta što se ne odvija kroz animacije već kroz statične ekrane dijaloga, pa je teže udubiti se...
OdgovoriIzbrišiUsput, najteži a zanimljiv aspekt je prilagođavanje broda. Da li staviti 2 distruptor topa sa 90 stepeni uglom napred, ili phaser beam koji je slabiji ali ima veći ugao delovanja, nešto treće... :)
A pravi trekki neće odoleti misijama gde sa još 200 savezničkih brodova brani stanicu od Klingonaca, onda se teleportuje na nju, spašava preživele, pa se probija do tačke izvlačenja i brani medicinski brod...
Sa Rankovim zaključkom se u potpunosti slažem - igra verovatno vredi tih para koliko traže za nju, ali plaćanje pretplate dodatno na tu cenu ne deluje pošteno... da je b2p kao GW, nekako bi prošla... ovako se isplati samo ako baš voliš Star trek. U suprotnom -Eve...
Eve. :)
OdgovoriIzbrišiČisto da znaš, postoje i besplatne svemirske MMO igre... Star Wars Combine, Star Sonata, razni modovi za Freespace 2 (Galactica i slični svetovi) ili za Freelancer...
OdgovoriIzbrišiKoliko li sam samo Enterprajza napravio od plastelina kao klinac....
OdgovoriIzbrišiNazalost, nisam nikada odigrao ni jednu igru.
Imam samo jednu stvar da dodam:
OdgovoriIzbrišihttp://picturepush.com/public/2985786
Odlična je igra :)
Svaka čast za Cryptic link. :)
OdgovoriIzbrišiOd ove igre ne ocekujem mnogo i nije nesto sto bih placao kad je tu eve online. Nisam veliki treki ocigledno posto mi se najvise svidja Enterprise (serija), mozda i DP9. pogledajte http://www.youtube.com/watch?v=g3sJB2tcoJY
OdgovoriIzbriši