7. lip 2010.

Half Life 2, recenzija

Nedavna pojava igre Half Life 2 i njenih epizodnih nastavaka za MacOS/X sistem, te konačno uvođenje titula za ove naslove na Steam mreži, pravi je razlog da se podsetimo ovog sjajnog ostvarenja. Međutim, kako je već red kad se opisuje jedna legendarna serija, moraćemo da se vratimo dalje u prošlost i zajedno ispratimo priču od samog početka. Saga o Gordonu Freemanu počinje sada već daleke 1996. godine (ponovićemo zvaničan stav redakcije - najbolja godina u toj dekadi, kad su igre u pitanju) kada su Gabe Newell i Mike Harrington napustili Microsoft kako bi osnovali sopstvenu kompaniju u kojoj će moći da prave igre kakve oni žele. Srećom za nas, njihova hrabrost se isplatila.

Možda sam tek stigao, al' već mi nešto smrdi!

Nemaš pojma kol'ko mi je drago što te vidim...

Vizionarske ideje koje su pretočili u prvu Half Life igru naprosto su oduševile kritiku i publiku. Kompanija Valve je uspela da kreira sjajnu SF priču i dočara je igraču koristeći samo okolinu i skriptovane sekvence unutar igre. Glavni junak nije bio nikakav svemirski marinac, egoistični manijak ili hvalisavi šeret. Šta više, Gordon je običan naučnik, teoretski fizičar. Pri tom je poprilično stidljiv - u celoj igri nije progovorio ni jednu jedinu reč. On se jednostavno nalazi na pogrešnom mestu u pogrešno vreme. Kada se portal u drugu dimenziju otvori u sred tajne labaratorije Black Mesa, njegov je cilj da se probije do površine kako bi pomogao preživelima. Međutim, pored odličnih zagonetki koje mora da reši usput, prepreka su mu i vanzemaljci koji naviru kroz pukotine u uzdrmanoj stvarnosti. Neko je, tamo negde, odlučio da iskoristi sjajnu priliku za osvajanje naše planete. Da stvar bude gora, američka vlada odgovara slanjem specijalaca čiji je zadatak da niko i ništa ne napusti podzemno postrojenje...

Napokon, nešto poznato...

Gordon u podzemlju

Ukoliko niste igrali Half Life, obavezno nabavite Source izdanje (isti modeli i teksture, ali Source engine sa fizikom, shader efektima, popravljenim nebom i unapređenim izgledom vojnika, a možda najvažnije - podrška za široke ekranske rezolucije) jer Black Mesa mod još uvek nije objavljen, iako po svemu sudeći lepo napreduje. Ono što je važno da znate je sledeće: nakon događaja iz prve igre Gordon Freeman se dogovorio sa čovekom u odelu (G-man) da radi za njega. Nakon toga, ostao je u nekoj vrsti međudimenzionalne hibernacije, dok ga novi poslodavac ne zatreba. Sve do danas...

Nivoi teku jedan za drugim bez prekida

Ravenholm, grad mrtvih

Half Life 2 odmah udara tamo gde smo meki. Od prve sekunde Valve priziva sećanja i emocije koje je prva igra ostavila iza sebe. Od bezličnog lica birokrate u odelu, preko železničkog vagona koji, iako napredniji i vizuelno raskošniji od onog iz keca, odmah otvara vrata uspomenama. Ni Gordon nije stekao moć govora dok je spavao. Ljudi mu se obraćaju, okolina reaguje na njegovo prisustvo, a on je kao i sam igrač, neupućen u vreme i mesto u kom se nalazi. Osobina prvog dela da igrača uvuče u svoj svet u potpunosti, baš kroz celovitost prikazane stvarnosti i potrebu za interakcijom, ovde je višestruko nadograđena. Gordon nema znanja koja bi krio od igrača. On nema svojih rečenica kojima bi diskutovao sa poznanicima i prolaznicima. Ne prepoznaje prijatelje dok se sami ne predstave i ne podsete ga ko su, jer vide da nije ostario ni dana u prethodnih dvadeset godina, koliko je prošlo od događaja iz prve igre. Istina, u Half Life su svi profesori bili slični, svi čuvari isti, dok im nastavak pridaje ličnosti što je za igrača novost. Međutim, činjenica da je sve novo i Gordonu neizmerno povezuje ovog avatara sa igračem, čineći ih neraskidivom celinom tokom višesatnog igranja potrebnog za prelazak dvojke.

Hm, gde je taj snajper?
Combine durbin otkriva tajni sastanak na drugoj strani zaliva

Od samog početka naracija je snažna. Sva čula su uposlena pri otkrivanju potpuno novog sveta kakav je Zemlja postala u našem/Gordonovom odustvu. Siva bezličnost železničke stanice prosto odudara od velikog ekrana sa kojeg se emituje propagandni program. Ljudi u jednakim, ispranim uniformama koračaju pognutih glava između stražara i ograda. Zvuk očajne žene, koja ko zna od kad čeka svog supruga, meša se sa povicima čuvara koji batinaju čoveka zbog sitnice. Dok se igrač bespomoćno pita šta se desilo i gde se to nalazi, aktivira se alarm i igra ga baca u nemilost istog tog surovog obezbeđenja. Sprovode ga do sobe za ispitivanje, gde napokon dobija prvi odgovor. Šta god da se dešava, pokret otpora postoji.

A koće drugi nego ja?

E sad ima da me slušate...

Odmah se igrač upoznaje i sa sjajnim dizajnom nivoa. Sve zone u igri su toliko stvarne da je to zastrašujuće. Kao u najboljim RPG igrama, gradski blokovi i primorska seoca deluju samodovoljno, kao da postoje izvan sveta igre. Stiče se osećaj da su ljudi na uglu i juče bili tu kukajući protiv vlasti, da stražari redovno pretresaju stanove i maltretiraju stanovnike, da svi oni dišu i žive svoje živote nevezano za Gordonovo putešestvije. Međutim, tek u njihovom vidljivom jedinstvu, jer kao i u prvoj igri ne postoje fizički odvojene zone, ceo svet dobija neopisivu težinu kao pripovedačka alatka. Jedino po čemu će igrač znati da je prešao iz jednog nivoa u drugi je mali naslov u uglu ekrana koji se pojavi na kraće vreme i ubrzo nestane.

Teleport u sred zatvora? Šteta da se baci!

Dobra kuca, doobraa...

Slično kao u prvom delu, igrač će veći deo vremena provesti sam, ali mu se povremeno priključuju saborci. To su najčešće mesni članovi pokreta otpora koji su više-manje istovetni. Iako im se modeli i teksture razlikuju, malo ko od njih će dugoročno ostati u sećanju. Izuzetak od pravila su sveštenik u gradiću Ravenholm, te oficir u Novoj Maloj Odesi, koji se karakterističnim izgledom i komunikacijom sa Gordonom jasno ističu iz plejade topovskog mesa. Jedini pravi pratilac u Half Life 2 je pak Alyx. U pitanju je lik koji se premijerno pojavljuje baš u drugom delu. Ćerka Gordonovog “poznanika”, profesora Elija iz labaratorije Black Mesa, predstavlja se našem junaku u sjajno režiranoj sekvenci na samom početku igre, a ostaje njegov najverniji saborac do konačnog kraja. Šta više, njih dvoje sasvim očigledno postaju prijatelji, a epizodni nastavci su kasnije doneli naznake da okolina primećuje i nešto više od prijateljstva između njih. Gordon naravno nije imao komentar.

Juriš na skupštinu? Koji je datum?

Jedina realna mana igre je nešto slabiji AI protivnika. Međutim, Valve je to lepo uklopio u priču, pa se iz plakata koje je moguće pronaći u igri jasno saznaje da su vojnici Combine frakcije zapravo genetski i mehanički modifikovani ljudi, zaglupljeni kako bi bili poslušni. Kakve je sve planove osvajačka armada imala do pojave doktora Freemana, možemo samo da nagađamo iz delića informacija koje do nas dopiru. Rasa Vortigaunt više nije neprijateljski nastrojena, već se zajedno sa ljudima bori protiv Combine snaga. Međutim njihov, kao i pravi potencijal saborca Alyx Vance, otkriva se tek u epizodnim nastavcima.

Nervira te lik na TV? Sad ćemo mi njega...

Igru pokreće Source engine koji je i danas, uz dužna unapređenja, dostojan takmac konkurenciji. Pored unapređene grafike, broja poligona po modelu i tekstura visoke rezolucije, doneo je podršku za stvarnu fiziku, shadere i druga čuda tehnologije, koja su igračko iskustvo prenela onaj jedan korak preko granice zamislivog i učinila Half Life 2 zaista nezaboravnim ostvarenjem. Zahvaljujući SourceSDK tehnologiji brojni su moderi dobili nezapamćenu priliku da svoju kreativnost otelotvore u gomili jedinstvenog sadržaja. Tako danas postoje logičke igre, avanture, multiplayer naslovi, pa čak i platforme koji se mogu potpuno besplatno preuzeti i igrati, ukoliko imate neku Source igru instaliranu na računaru.

Samo da vam ispričam ovaj vic, pa možete kući...

Da se radi o zaista epskom ostvarenju govori i podatak da se svet igre odavno prelio van ne tako uskog korita kojim teče ovaj serijal. Čak ni članak višestruko duži od ovog ne bi mogao da se dotakne svih važnih momenata, svakog delića priče koji je nekom ostao u sećanju. Međutim mesta mora biti da se istakne narativna i emotivna vrednost koju je Half Life doneo u FPS žanr, a Half Life 2 višestruko unapredio dovodeći koncepciju do savršenstva. Uostalom, ako ste ga igrali, samo probajte da zaboravite juriš na zatvor Nova Prospect sa četiri Antlion čudovišta koja na vaš mig preskaču desetine metara i kidaju čuvare na tornjevima, ili neopisivu slast mučenja Combine vojnika modifikovanim Gravity-gun oružjem, nakon svega što ste prošli...

Vizuelna poboljšanja u Cinematic modifikaciji

Na kraju ostaje jedino da preporučimo Cinematic mod za drugi ili treći prelazak igre. Zaista, iz prvog pokušaja je nemoguće shvatiti o koliko kvalitetnom naslovu se radi u originalnoj izvedbi, jer će gomila detalja neizbežno da vam promakne u trci za golim životom. Treći prelazak je idealan za instalaciju ove modifikacije koja grafiku i zvuk podiže na jedan sasvim novi nivo, te čini da igra iz 2004. godine izgleda kao da je objavljena pre nekoliko meseci... 

Ako vam se ovaj članak dopada, podelite ga sa prijateljima: Twitter Facebook

Broj komentara: 11:

  1. Ubedljivo najbolji FPS koji sam igrao. Priča je odlična, izvođenje/pejzaži/zvuk takođe, prosto vas vuče da pređete igru u toku jednog dana... Preporučio bih (neoficijelni) sajt gde imate opis radnje kompletnog serijala, uključujući i radnju pre prvog dela/iz Portala/između delova, istoriju combine soldiersa itd (http://www.members.shaw.ca/halflifestory/).

    OdgovoriIzbriši
  2. Ove godine sam tek odigrao HL2 (+dve epizode) i još uvek mi je u svežem sećanju. Svakako jedna od najboljih igara koje sam ikad odigrao. Sjajna igra. Preporučujem svima.
    Inače, nisam igrao sa tim cinematic mod-om, ali po ovom screenshotu mi je nekako čudan, Alyx uopšte ne liči na sebe. Više liči na, ne znam... Rijanu...

    OdgovoriIzbriši
  3. Da, potpuno joj je promenjen oblik lica... ni autor nije zadovoljan njenim izgledom. Zato i preporučujemo da se igra odigra 1-2x kakva jeste, pa posle može da se igra sa nabudženom grafikom, uz prepoznavanje gde i šta je promenjeno.

    OdgovoriIzbriši
  4. Требао си да ставиш пар слика из првог дела на почетак текста када си говорио о првом Халф Лајфу. Чисто да видиму "разлику". За скупштину су сви говорили да је то ова наша, чак су то поменули и у СК. На жалост, од трилогије нема ништа...

    OdgovoriIzbriši
  5. Zapravo, Dag Lombardi je baš nedavno pomenuo da će Episode 3 biti mnogo mračniji od HL2 i prve dve epizode, jer im je cilj da se vrate na "zastrašivanje igrača" kao u kecu. Obzirom na led, Auroru itd, rekao bih da nas čeka interaktivni pandan karpentervom Thing-u :)

    OdgovoriIzbriši
  6. eh kad se samo setim 2005. kakva je to igra bila.

    OdgovoriIzbriši
  7. Najbolji FPS ikada!
    Nestrpljivo cekam epizodu 3,samo da izadje,a u njen kvalitet uopste ne sumnjam...
    Odlican opis.

    OdgovoriIzbriši
  8. Pozdrav.Half life je ubedljivo najjaca igra svih vremena.Presao sam sve i half life,half life 2,half life 2 ep1 i half life 2 ep2...pa me zanima(jer sam procitao na jednom forumu)da li stvarno izlazi half life 3?

    OdgovoriIzbriši
  9. Po mom misljenju HL je napravio prekretnicu u FPS zanru. Igra koja je ostavila jako dubok trag, kao i njeni nastavci i dodaci (counter-strike narocito i team fortress). Odlicna igra i nadam se jos boljem HL3

    OdgovoriIzbriši
  10. KAKO OTVORITI VAGON U HL2

    OdgovoriIzbriši

Pravi PC igrači uvek ostave komentar!