29. srp 2010.

StarCraft i SC: Brood War

Starci su sebični. Teško da mogu da prigrlim tu titlu, ali često zaboravljam da je 1998. godina za mnoge igrače bila godina veoma blizu prvog rođendana. Čak i oni igrači koji su 2010. godine počeli da se briju, teško da mogu da se sete jedne od najboljih igara svih vremena, svakako jedne od najuticajnijih – sjajnog StarCrafta, perjanice Blizzard Entertainment-a.
Dakle, kratak sumarijum za mlađanu populaciju.

Premda StarCraft nije prva real-time strategija, svakako je zaslužna za utemeljenje žanra. Poput WarCraft-a, iz koga je SC i rođen, prethodne strateške igre prikazivale su sukob između dve vrlo ujednačene strane. Svejedno je da li više volite Hordu ili Savez. Premda su im jedinice i zgrade različite, princip igranja je istovetan. Strateške igre nisu mnogo odlazile od koncepata utemeljenih u šahu. Tamo gde bi bila uvedena treća zaraćena strana, opet nije značajno menjan način igre niti su pravljene značajne razlike između njih. 

Srećom, u trenutku kada je StarCraft prolazio beta-fazu igrači su već bili zasićeni real-time strategijama. Žalili su se da je StarCraft ništa drugo do WarCraft II u svemiru, što je u tom trenutku zaista i bio. Objavljivanje je otkazano, a koncept prerađen iz temelja i tako je nastala legenda.


StarCraft je priča o sukobu tri različite sile. Protoss je veoma napredna vanzemaljska rasa psionika. Zerg je insektoidna horda žderača koji preplavljuju planete u potrazi za savršenim organskim životom. Terran su zapravo skup različitih frakcija, često međusobno zaraćenih, koje odslikavaju stanje čovečanstva u 26. veku. I ranije je bilo maštovitih igara, sa zanimljivim protivnicima u ringu. 

Zato je Blizzard-ov tim bio prinuđen da radikalno promeni dizajn same igre. Ljudske jedinice su dizajnirane kao težišna tačka. Fleksibilne su, sa paletom brzih i lakih vozila, pešadije, specijalista i teškaša na zemlji i u vazduhu. Ljudska baza je klasika RTS-a, niz jedinica koje otelotvoruju uobičajeno tehnološko stablo na čijem vrhu je nuklearni udar. Ključne ljudske građevine mogu da lebde i tako zaokruže sliku Terran-a kao veoma pokretnih i prilagodljivih.


Protoss-i imaju moćnu tehnologiju na raspolaganju, što znači veoma kvalitetne i izdržljive jedinice. Poseduju energetske štitove koji se obnavljaju, ali za razliku od ljudi ne mogu da popravljaju ni zgrade ni jedinice. Baza im se temelji na sistemu otvaranja portala i energetske mreže. Zato što im se vojska sporo okuplja, njihove radilice (stručni izraz za najslabije jedinice koje sakupljaju resurse) su najjače u igri i sposobne da se odbrane od iznenadnih juriša.

Zerg je proglašena za jednu od najmaštovitijih rasa u RTS-u ikada. Premda podsećaju na Alien-e (iz poznate serije filmova) i Tyrranid-e (iz WH40K), u RTS-u do tada nije viđen čudniji način upravljanja armijom. Zergovske jedinice su brze, ali krkhe, a nastaju evolucijom iz nižih u zerg-organizme višeg reda. Imaju sposobnost da inficiraju protivničke jedinice i zgrade. Bazu grade oko centralnog objekta i to isključivo na tepihu biomase.


Osim što moraju da sakupljaju resurse, minerale i gas, vojske moraju da pažljivo biraju sastav armije. Naime, RTS-igre s kraja dvadesetog veka uglavnom nisu ograničavale broj jedinica koje igrač može da izvede na bojište. To je dovodilo do smešnih situacija, kada duga tanka glista sveže proizvedenih jedinica maršira ka protivničkoj bazi. U StarCraft-u uveden je sistem snabdevanja koji reguliše obim armije. Ljudi moraju da grade magacine. Svaka jedinica troši određenu količinu zaliha, a na veštom komandantu je da dobro odmeri sastav svojih trupa. Protoss-i zavise od psioničkih čvorišta, a zergovi od posebne jedinice koja slugama prenosi naređenja vrhovnog uma-košnice.

I to vam je, dečice to. Sjajna igra, jedva da stane na CD, a donosi tonu zabave. Nego, nisam hteo o ovome da pišem. Želja mi je bila da bacim svetlo na okolnosti koje su dovele do toga da StarCraft postane jedna od najuticajnijih igara na svetu. Zajedno sa 'kaunterom' i 'fifom', StarCraft je i danas pionir e-sporta i obavezna disciplina svih sajber-olimpijada.


Ravnoteža

Šta je to što je šah održalo najkompleksnijom i najpopularnijom strateškom igrom kroz četiri hiljade godina? Savršenstvo ravnoteže! Pravila su jasno postavljena, zaraćene strane idealno simetrične. Postoji grana matematike, teorija igara u kojoj je veoma dobro poznat problem ravnoteže. Jedan od najtežih zadataka je da se uravnoteži asimetrična igra. Šta to znači? Da u igri StarCraft svaka zaraćena strana, zbog prirode svojih jedinica, načina izgradnje baze i organizovanja snabdevanja mora da se oslanja na drugačiju taktiku. Pritom ne postoje superiorna taktika ili superiorna jedinica. Tačnije, ne postoji jedinica koja ne bi imala protivodgovor u protivničkom taboru. Kao rezultat sjajno uravnoteženih strana, javljaju se različite strategije. Kroz hiljadugodišnju istoriju šaha igrači su iskustvom došli do uobičajenih kombinacija koje čine otvaranje, razvojne strategije i završnice. Tako je bilo i sa StarCraftom. Zerg rush je npr. pokušaj da se iskoristi brzina insektoidnih trupa i već u otvaranju matira protivnik, Dance je gerilska taktika Protoss-a, M&M je Terran-ski juriš marinaca i lekara, a tu su i Nydus, Tank Push i druge tehnike...


Veština

Za razliku od šaha gde su potrebne samo umne veštine, u StarCraftu značajnu prednost odnosi igrač koji je brži na mišu. Tokom partije igrači imaju vrlo malo slobodnog vremena, a veština upravljanja jedinicama (micromanaging) može odlučiti pobednika. Dobri igrači mogu da izdaju preko sto naređenja u minuti, a mnoge strategije se zasnivaju na iznuđivanju što većeg broja protivničkih akcija. Sećam se jedne partije između južnokorejskih šampiona. Presudilo je to što je pobednik bio u stanju da ručno navodi napade svakog od Reaver-a izbačenog iz šatla. Kasnije je upravljanje tim jedinicama postalo neka vrsta dokaza veštine igrača.


Južna Koreja

Dakle, kada imate igru koja je dobro uravnotežena i koja zahteva mozganje, ali i vrlo vrlo brzo i vešto kliktanje mišem, šta vam još treba? Milion i kusur posvećenih igrača, naravno! Veliki udeo u slavi StarCrafta ima Južna Koreja? Zašto baš Južna Koreja? Ako niste znali, premda nije mala zemlja, Južna Koreja ima zapravo vrlo malo stambenog prostora. Tradicionalno, članovi porodice su upućeni jedni na druge, ali i na komšije. Zbog nedostatka prostora, ljudi izlaze i druže se, pomažu, zajedno se raduju, tuguju, zabavljaju i dokoličare. Još pre ere računara, Korejci su imali klubove, nešto između restorana i mesne zajednice, u kojima se mešalo i staro i mlado. Krajem devedesetih, tu negde oko izlaska StarCrafta, Korejska vlada uložila je ogroman novac u infrastrukturu. Prevashodno je ulagano u telekomunikacije i računarske sisteme. Rezultat je bilo veoma brzo kompjutersko opismenjavanje i vrlo jeftina a kvalitetna veza sa internetom. Društveni Korejci našli su se u StarCraftu jer je igra za više igrača koja zahteva razmišljanje i veštinu. Infrastruktura je bila spremna, a broj igrača astronomski veliki. Iz velike baze korisnika lako je bilo kristalisati veoma kvalitetnu selekciju talenata. Kroz ogroman broj odigranih partija rodile su se taktike, a StarCraft je u veoma kratkom roku postao nacionalni sport.


Zvezde

Ništa bolje ne popularizuje sport od sportskih zvezda. Zbog Pelea, Džajića, Džordana i Đokovića, klinci obožavaju fudbal, košarku ili tenis. Kao što zbog uspeha naših sportista klinci rado idu na treninge, tako je u Koreji masovnost iznedrila zvezde elektronskog sporta, a one zauzvrat podigle interesovanje korejskog naroda za StarCraft. Najpoznatiji igrač je svakako Lim Yo-Hwan, s nadimkom SlayerS_BoxeR (ili samo BoxeR) koji je zadužio svetsku zajednicu StarCraft-a izumevši mnoštvo strategija za Terran-e. Impresivnim rezultatima i virtuoznom igrom doprineo je da televizijski mečevi StarCraft-a postanu najgledanije emisje u Južnoj Koreji. Što je možda i najvažnije nesebičnim zalaganjem održavao je timove profesionalnih igrača, osnivao nove i regrutovao vredne talente. Da im život nije lak i da podseća na prave altete svedoči izveštaj iz trenažnog kampa ekipe T1 koju sponzoriše korejska telekomunikacijska kompanija. Mladići žive u karantinu, u luksuznim apartmanima. Svako jutro posle doručka odlaze u prostoriju u kojoj vežbaju igranje StarCraft-a po deset do dvanaest sati. Takođe dižu tegove, kljukaju se vitaminima i trče na pokretnoj traci. Kao što teniseri imaju problema sa laktom, a bokseri sa udarcima u glavu, e-sportistima, razumljivo, stradaju prsti, šake, zglobovi, ali i oči. Takođe, StarCraft gladijatori imaju poteškoće s kojima se suočavaju i drugi sportisti, a to je šta raditi kad se karijera završi, tamo negde kad prevale tridesetu. Bez škole i bez posla, budućnost im ne izgleda sjajno, ali Lim se za sada ne sekira, s obzirom na to da životne troškove plaća njegov tim T1, a novac od reklama, nastupa i takmičenja polako se gomila u banci. Ipak, za Lima i njegovu ekipu to su rajski uslove. U paklenim uslovima vreme provodi većina od oko tri stotine korejskih profesionalnih igrača...


Battle.net

Za StarCraft, kao i za svaku drugu multiplayer-igru potrebno je da imate saigrača tj. saigrače. Zato je Blizzard osnovao Battle.net kao mesto na kome se igrači okupljaju, takmiče, rangiraju. No, mnoge nevolje oko Battle.net-a, što tehničke prirode, a većinom zbog neobičnih stavova Blizzard-a, rasterale su gotovo sve igrače osim WoW zaluđenika. Tako danas Battle.net ima gotovo dvanaest miliona korisnika od čega lavovski deo otpada na ljubitelje World of Warcraft-a. Očekuje se da uz StarCraft II izađe i novi Battle.net osvežen i redefinisan. Moram da primetim da Blizzard i dalje ima čudne odluke (kao što je ta da odvoji igrače po regionima), pa ćemo videti kako će ih poslužiti novi i povampireni Bnet. Pa ipak, za početni rast i popularizaciju StarCrafta, veliku zaslugu ima Battle.net. Na toj mreži igrači su razmenjivali snimke partija koje su postale veoma značajno obrazovno sredstvo za mlade igrače.




Autor teksta, Ranko 'Game Master' Trifković, jedan je od tri osnivača i urednika Igrorama bloga.


Novinar je mesečnika "Gameplay" od januara 2006. godine, a glavni i odgovorni urednik od januara 2010. godine. Bio je jedan od urednika mesečnika "The Gamer", glavni i odgovorni urednik časopisa "IT Market" i "Hobby Master", te novinar-saradnik u brojnim drugim izdanjima uključujući Digital!, PC Magazin i ActionTrip.



Ako vam se ovaj članak dopada, podelite ga sa prijateljima: Twitter Facebook

Broj komentara: 7:

  1. Ahhhh... good times! :)
    Skoro sam naleteo na doradjenu verziju RedAlert 1 igre, sa podrskom za UDP i multiplay 8 igraca i SILNO se obradovao i vratio u to vreme odigravsi jednu skirmish partiju... ali ipak StarCraft je NEPREVAZIDJENA IGRA!

    OdgovoriIzbriši
  2. Jednu godinu na faksu sam pao samo zbog ove igre jer smo po ceo dan u RC-u igrali Starcraft u LAN-u. Zahvljajući SC-u sam i dobio nick koji i danas skoro svuda koristim :)

    OdgovoriIzbriši
  3. Znate li da je Juznokorejska vojska pre nekoliko dana podigla nivo uzbune tj. opasnosti po drzavu, upravo zbog ludnice oko izlaska SC2, posto je izlazak ove igrice odlicna prilika za Severnu Koreju da napadne.

    OdgovoriIzbriši
  4. Upravo smo dobili SC2 od Blizzarda, tako da ćete uskoro biti u prilici da čitate jednu od najopširnijih recenzija igre Starcraft 2 na srpskom jeziku.

    http://i26.tinypic.com/zlzrqh.jpg

    OdgovoriIzbriši
  5. Jedva cekam recenziju.Igra je stvarno maestralna...

    OdgovoriIzbriši
  6. LOL, SC Anthology (14 evra na Battle.net) košta kod nas samo 600 dinara!
    http://tinyurl.com/332rkf4

    OdgovoriIzbriši
  7. Moj cale je igrao freecell, dok nije video warcraft 1 od mene. Zatim sam presao na war2, a posle nekog vremena i on. Starcraft nije hteo da igra jer sam uglavnom igrao sa Zergovima i Protossima. Jednom je video da postoji i Terran sekcija i od tada do danas igra SC:BW. :D Iz nekog razloga nece SC2.
    Sve pohvale za Blizzard

    OdgovoriIzbriši

Pravi PC igrači uvek ostave komentar!