22. ruj 2010.

Patrician IV, recenzija

U poslednje vreme nemački Kalypso Media specijalizovao se za oživljavanje davno zaboravljenih igara i moglo bi se reći da su manje-više uspešni. Sa trećim nastavkom Tropico-a napravili su pun pogodak, dok se obnovljeni M.U.D. TV pokazao kao potpuni promašaj. No, kako su ove igre bile doslovne kopije originala sa novom grafikom, uz najmanju moguću dozu maštovitosti, ozbiljno sumnjajući počeo sam da igram nastavak jedne od najboljih trgovačkih simulacija ikada - The Patrician.

Serijal korene vuče još sa početka devedesetih godina prošlog veka, doba kada je Amiga još uvek žarila i palila igračkom scenom. Na nastavke se čekalo dosta dugo, ali su drugi, a posebno treći deo postavili smernice kojih se igre ovog žanra pridržavaju do današnjih dana. Jednostavno pravilo "kupi jeftino i prodaj skupo" usavršeno je uz mnoštvo drugih detalja koji čine da se igra ne sastoji isključivo od jednolične trgovine i krstarenja od luke do luke. To su igre koje su proslavile Ascaron i obezbedile im slavu najboljeg proizvođača trgovačkih simulacija. Ali nastupaju teška vremena za žanr te pre nekoliko godina, pod pritiskom nagomilanih dugova, Ascaron se raspada, a licenca i većina zaposlenog osoblja nalazi okrilje novog izdavača.

U svim Patrician igrama, glavni cilj je postati alderman, vrhovni starešina Hanseatske Lige, moćnog ekonomskog saveza slobodnih gradova koji je od 13. veka gospodario pomorskom trgovinom u Severnom i Baltičkom moru. Gradovi pod njihovom kontrolom protezali su se od Londona na zapadu, pa sve do Novgoroda na istoku. Savez je, ujedno, predstavljao i prvi primer monopola, pošto je celokupna trgovina bila u njihovim rukama. Slobodno su određivali cene i lako pokoravali protivnike ekonomskim sankcijama.

Kao i do sada startujete kao obični trgovac u Libeku, sedištu Hanse, sa jednim brodićem, skladištem i nešto zlata. Osim kućica i radnji u svakom gradu postoji i nekoliko posebnih građevina. Svakako najvažnija je pijaca na kojoj se obavlja trgovina. Robu prodajete sa bodova ili iz skladišta (ukoliko ga posedujete u tom gradu), ili možete da je prebacite u skladište i sačekate povoljniju cenu. Osim na pijaci, trgovina se pokreće i klikom na neki od kranova u luci. Prilikom kupovine treba obratiti pažnju na robu koja se proizvodi u gradu, jer je ima u većim količinama, po niskim cenama. Cene robe nisu stalne, već se neprekidno menjaju u zavisnosti od dešavanja na tržištu. Ukoliko krenete da kupujete veću količinu cena će se povećavati kako se smanjuje količina na raspolaganju. Važi i obrnuto tj. ako zatrpavate grad robom njena cena će se smanjivati, tako da će na kraju biti manja od cene po kojoj ste je nabavili. Na osnovu podataka o glavnim proizvodima možete da saznate i koja je roba tražena u određenom gradu. Ukoliko grad ima više solana, lako ćete zaljučiti da mu je potrebna solidna količina drveta koje se koristi za proizvodnju soli.

Teško je zamisliti srednjevekovnu luku bez krčme, a glavni posetioci su mornari. Dakle, klikom na krčmu otvaraju se opcije za zapošljavanje mornara za brodove, a možete i da dobijete podatke o piratima koji haraju obližnjim vodama (zamislite, pirata je bilo i pre otkrića Novog sveta i Karipskog mora). U krčmama se ponekad mogu naći i treneri koji će za određenu sumu novca obučiti vašeg kapetana u nekoj od veština kao što su trgovina, navigacija, borba... (ovo je jako bitno, jer kapetan koji nije vičan trgovini ne može upravljati automatskim konvojem). Građevina koja se ističe na svakom gradskom trgu je katedrala koja prima priloge za crkvu i grad. Ovim donacijama najlakše ćete poboljšati raspoloženje gradskih vlasti, koje mora biti preko 50% da biste mogli započeti izgradnju sopstvenih zgrada. Raspoloženje će se povećavati i ako gradu prodajete robu koja im je preko potrebna, dok kupovinom takve robe iz gradskih skladišta srozavate teško stečeni ugled.

Od važnih građevina naći ćete još i gradsku većnicu u kojoj prihvatate različite misije (obično se sastoje od prevoza neke robe u određenu luku do strogo određenog datuma), a možete se kandidovati i za gradonačelnika. U predstavinštvo Lige i kuću gradskog arhitekte nema smisla ulaziti dok ne uznapredujete na statusnoj lestvici jer tek tada postaju dostupne opcije koje nude. Na kraju tu je i neizbežno brodogradilište u kome se vrše popravke brodova, kupovina i prodaja polovnih i izgradnja novih.

Patrician je igra koja zabavnu stranu pokazuje tek nakon višečasovnog igranja kada trgovanjem između gradova uspete da podignete rejting u glavnom gradu i samoj Ligi. Tek tada vam se otvara mogućnost izgradnje sopstvenih proizvodnih pogona, organizovanje ekspedicija u Mediteran gde se može nabaviti egzotična roba poput vina i začina ili osnivanje novih gradova u ime Lige. Ukoliko uspete da postanete gradonačelnik staraćete se o stanju gradskih zidina i broju vojnika u gradu, unapređivati postojeće i podizati nove građevine. Takođe, može se desiti da se lokalni vlastelin polakomi i baci oko na vaš uspešni grad. U tom slučaju imate izbor da mu se povinujete i isplatite mu novac ili da to odbijete, čime grad pada pod opsadu a luka se zatvara.

Da se igra ne bi sastojala isključivo od putovanja od luke do luke pobrinuće se pirati, ali i suparnici, trgovci koji neće skrštenih ruku posmatrati kako se bogatite i preuzimate im poslove. Iako ste na početku pošteđeni od napada na moru, valjalo bi na vreme uložiti u brodove naoružane topovima koji služe kao pratnja trgovačkim konvojima. Ukoliko dođe do borbe na otvorenom moru, igra se prebacuje na poseban ekran gde ćete biti u prilici da upravljate brodovljem ili možete da vojevanje prepustite kompjuteru. Borba je u potpunosti arkadnog karaktera i gotovo je identična kao i u prethodnim izdanjima igre.

Nažalost, četvrti "nastavak" Patrcian-a ne donosi apsolutno ništa novo u smislu mehanike same igre, što je ogromno razočarenje za sve koji su igrali prethodne epizode. Ovo je potpuni plagijat igre stare sedam godina, sa jedinom razlikom što se sa izometrijskog pogleda prešlo na potpuno trodimenzionalno okruženje koje, ruku na srce, zaista prelepo izgleda, posebno kada vaš gradić zaveje sneg. Čak se nisu potrudili da u glavnu kampanju dodaju posebne misije, kojih je bilo u kasnijim Ascaron-ovim izdanjima kao što je Port Royale. Ostaje neshvatljivo i da igra nudi samo glavnu kampanju i mogućnost slobodnog igranja u gradu po vašem nahođenju i bez nekog određenog cilja. Ako se prisetimo da je stari Patrician imao nekoliko scenarija sa kojima ste mogli da se zanimate kada izgustirate kampanju, ostaje osećaj da je to Kalypso predvideo za neku od ekspanzija, kojih će nesumljivo biti. Još jedan nelogičan potez je nedostatak multiplayer-a bez koga se nijedna ozbiljna igra ne može ni zamisliti u današnje vreme. Začudo, multiplayer-a je bilo u trećem delu.

Sve u svemu, Patrician IV nije lošija igra od prethodnika, ali nažalost, nije ni bolja, tj. moje sumnje su se ispunile. Drugim rečima, ako ste stari ljubitelj serijala ova igra zaista nema šta novo da vam ponudi, osim nostalgije usled koje ćete verovatno poželeti da instalirate treći deo. Ukoliko vam je ovo prvi susret sa Patrician igrama, onda će vas obilje funkcija i dinamičnost igre prosto prikovati za ekran dok se lagano penjete na lestvici Hanse.

Autor teksta, Darko 'DeCoy' Mihoković, saradnik je bloga Igrorama od novembra 2009. godine.