Pre tri godine, Matt Kempke i Greg MacWilliam predstavili su svetu igru What Makes You Tick. U pitanju je besplatna point&click avantura koja je uspela da očara gotovo svakoga ko ju je probao. Zanimljiva priča upakovana zajedno sa dobro osmišljenim zagonetkama, prelepim crtežima i odlično probranom muzikom, učinili su WMYT maltene obaveznom lektirom. Najveća mana ovog naslova je – to što je igra prekratka. Za prelazak potrebno je svega dva do tri sata, a utisak je kao kada biste probali izvrsno jelo, a potom saznali da ste upravo pojeli poslednji zalogaj. Na sreću, Matt i Greg su istog trenutka prionuli na posao, te počeli da rade na nastavku. Posle tri mukotrpne godine, pred nama je What Makes You Tick: A Stitch In Time.
Zarad onih koji nisu odigrali prvu igru, zastaćemo za trenutak i osvrnuti se na radnju (što su i autori uradili u priručniku koji dolazi uz Stitch). Upravni odbor univerziteta u B. šalje mladića po imenu Nejtan u potragu za bivšim profesorom, Vilijemom Kopelijusom. Iako ne zna o čemu je zapravo reč, on mora pronaći Kopelijusa i upozoriti ga na opasnost. Posle brojnih peripetija, protagonista uspeva da se domogne profesora. Međutim, već je kasno. Zli/ludi naučnik Vinsent (koji neodoljivo podseća na Vinsenta Prajsa) već je pronašao kolegu i oteo njegovu unuku Noru. Razlog otmice leži u činjenici da Noru u životu održava Kopelijusov najveći izum, mehaničko srce. Zlikovac beži, a Nejtan i Kopelijus, u pratnji lokalnog švercera i njegovog olinjalog psa, polaze za njim.
Na samom početku druge igre, upoznajemo se sa Najdželom, koji stiže u gradić Rejvenholou da bi preuzeo imanje koje mu je zaveštao otac. Po ulasku u grad, Najdžel primećuje da se nešto čudno dešava. Ulice su prazne, a radionice i prodavnice pozatvarane. Lutajući po dokovima, nailazi na družinu iz prve igre. Dok pokušava da sazna šta je posredi, razgovor prekidaju neprijatni predstavnici zakona. Odgovarajući neprimereno na njihove grubosti, Najdžel završava onesvešćen i zaključan u šupu. Uspeva da se oslobodi, te odlučuje da gleda svoja posla i završi ono zbog čega je došao. Otkriva da se grad nalazi pod kontrolom ondašnjeg barona i njegove nasilne policije, te da će se pošteno namučiti dok ne dobije šta mu pripada. Ubrzo shvata da njegova potraga za nasleđem ima mnogo više zajedničkog sa Nejtanovom potragom za Vinsentom nego što se isprva činilo.
Scenario je zanimljiv i vešto napisan, a radnja se odvija ujednačenim ritmom. Iako je na trenutke predvidiva, uspeva da zadrži igrača prikovanim za ekran do samog kraja. Likovi su veoma živopisni i svakom od njih ponaosob posvećeno je dovoljno vremena. Dijalozi su često duhoviti, uz mnoge reference na klasične avanture i popularnu kulturu uopšte. Stanje u gradiću pomalo podseća na ono u Kafkinom romanu "Zamak", a autori ga u odjavnoj špici i spominju kao inspiraciju.
Što se tiče izvedbe, What Makes You Tick: A Stitch In Time je standardna point&click avantura. Levi taster miša koristi se za kretanje, dok duži pritisak otvara meni sa opcijama za ispitivanje, razgovor i upotrebu. U donjem delu ekrana nalazi se traka putem koje se otvaraju meni, inventar i beležnica. Upravljanje predmetima u inventaru pomalo je nezgodno, zato što se vraćanje predmeta koji je uzet u ruke vrši uzastopnim pritiskanjem levog tastera miša. Osim toga, nema većih problema. Inventar je pregledan, a na jednu stranicu staje petnaest predmeta, te često neće biti potrebe za traženjem željene drangulije. Beležnica služi za skladištenje dokumenata, na koje ćete retko nailaziti, a čija vrednost je više informativna nego upotrebna.
Zagonetke su brojne, izuzetno dobro osmišljene, i sve do poslednje su inventarskog tipa. Težina varira, te će tako neke na prvi pogled prozreti i početnici, dok će druge namučiti i prekaljene avanturiste. Uz igru se dobija i vodič sa rešenjima, na koji uvek možete baciti pogled ako se zaglavite (što vam, naravno, ne preporučujemo). Kako autori nisu napravili dnevnik, savetujemo vam da pored sebe u svakom trenutku držite papir i olovku. Pojedini nizovi zadataka su toliko zamršeni da ćete lako izgubiti nit budete li prekinuli igranje pre nego što ih završite. Da se ne biste našli u situaciji u kojoj ne znate šta se od vas uopšte očekuje, hvatajte beleške.
Najviše ćete upravljajti Najdželom, mada ćete pred kraj imati priliku da (ponovo) preuzmete ulogu Nejtana. Posebnu draž igri daje smena dana i noći, koja se dešava na zahtev igrača (spavanjem). Kako je stanje u gradu danju potpuno drugačije od onog noću, mnoge radnje je moguće obaviti samo u određeno doba dana.
Pozadine i likovi u igri predivno su nacrtani. Detaljima je posvećeno izuzetno mnogo pažnje. Likovi su skladno prikazani, ali jednostavno animirani. Dok kretanje izgleda pristojno, skoro sve druge radnje deluju neprirodno. S druge strane, Rejvenholou izgleda zadivljujuće. Karikirane, nakrivljene kućice načičkane su jedne do drugih, dok ih vijugavi šljunkoviti putevi vešto zaobilaze. Poneka idilična bašta ili zapušteni travnjak slabe utisak da se nalazite u košnici. Uopšte, grad deluje oronulo, a opet toplo i gostoljubivo. Tokom dana, atmosfera je vedra i živahna, dok je noću setna, poput one u prvoj igri.
Muzička podloga ne oduzima dah, ali je skladna i prijatna. Iako su u pitanju namenski pisane kompozicije, znatno više su nam se dopale one u prvoj igri, koje to nisu bile. Glasovne glume nema, što mnogima može da predstavlja problem dok se ne priviknu. Imajući u vidu da se radi o nezavisnoj igri koju je pravila šačica ljudi, ne možemo im uzeti za zlo odluku da odustanu od glume, umesto da unajme amatere.
What Makes You Tick: A Stitch In Time je u svakom pogledu izvanredna igra. Njene malobrojne mane ostaju u senci fantastičnih zagonetki, zanimljive priče i izvrsnog audiovizuelnog dizajna. Međutim, ona nije samo poslastica za sve ljubitelje avantura, već i svojevrstan prst u oko skoro svim timovima koji se bave ovim žanrom, a zapravo imaju budžet. Autori preambicioznih trilera i usiljenih komedija mogli bi da nauče mnogo toga od ovih momaka. Stoga, ako imate petnaest dolara pri sebi, požurite i kupite je. Svakako je jedan od najboljih izbora za istovremeno parenje očiju i maltretiranje sive mase ove godine.
Kopiju igre za testiranje ustupio Lassie Games.
Autor teksta, Pavle 'Ketchua' Đorđević, jedan je od tri osnivača i urednika Igrorama bloga.
Saradnik je mesečnika "Svet kompjutera" od marta 2008. godine do danas, a od početka 2010. jedan je od urednika mesečnika "Gameplay". Od juna 2010. godine radi kao jedan od autora tekstova za emisiju PlayGames. Učestvovao je i u radu nekoliko internet prezentacija i projekata, uključujući Eniaroyah magazin.
Sve recenzije istog autora
"What Makes You Tick" bila je jedna od najboljih indie avantura koje sam igrao, a igrao sam ih dosta. Prosto je neverovatno da sa njenim nastavkom nisu krenuli u neku agresivniju medijsku kampanju. Izgleda da je novac, kao i uvek, u pogrešnim rukama...
OdgovoriIzbrišiA narodske verzije jos nema, evo dva mjeseca kako je igra izasla... Steta, bas steta.
OdgovoriIzbriši