27. ožu 2012.

Kickstarter, šutni ga što dalje!

Za dva dana, suma od 900.000$ je prevaziđena. Ubrzo i suma od 1.5$ miliona. To znači da će Wasteland 2 biti dostupan na Windows, Linux i Mac platformama. Ljubitelji su rekli svoje. Najavljen je i multiplayer, ali koga briga za to ako nam dostave nešto nalik klasičnom Fallout-u? Bethesda i Zenimax otkazuju projekte za sada, marketing za četvorku još nije ni pokrenut. Elem, Brian Fargo, ispunjen optimističnim duhom, odlučio se na zanimljiv potez. Nazvao ga je Kicking it Forward.

Kickstarter sam po sebi je mesto gde se finansiraju projekti od strane publike. Nigde ne stoji zabrana da neka kompanija koja se bavi razvojem video igara to ne sme da uradi. Dokle god se vodite kao "javni" investitor, sva vrata su otvorena. Brian Fargo-ov Kicking it Forward služi se prostom idejom. Da 5% profita koji se dobije od završenih projekata, usupešno pokrenutih uz pomoć Kickstarter-a, uloži u druge Kickstarter projekte. Dakle, ne uzimaju se pare koje su ljubitelji uložili, već zarada nakon celokupne prodaje proizvoda tj. igre. Da bi se firma ili autorski tim označio kao investitor koji pripada takvoj akciji dovoljno je da zakači negde na svom sajtu specijalan logo:



Da li ovo Fargo uterava evoluciju u ceo sistem pravljenja video igara? Može biti da je ovo jedna suluda ideja, ali radi jednu radikalnu stvar. Ukoliko zaživi, javnost će lako moći da uvede još jedan kriterijum za svoje autorske timove. Gledajući koliko para udele drugima, te ne pobegnu odmah nakon žestokog uspeha, uživaće veću popularnost. Ako mene pitate, to je sasvim fer stvar. Ne moraju to biti neki detalji, ali ako bih saznao da sve pare idu u pravljenje glupavih DLC paketa, onda je jasno o čemu se tu radi. Opet, niko ne mora ni da mi se pravda. Pare su date, gde završe završiće. Ipak, lepo je znati gde tačno završe.

Jedno banalno pitanje od mene. Šta mislite koliko bi dodatne pažnje "zaradile" velike firme da daju minorni delić svog ekstraprofita. Recimo, da dozvole samostalnim izvođačima da uspeju i da se makar malo proguraju. Da li razmišljaju o tome da uposle te ljude ako su dovoljno iskusni? Pošaljite mejl nekim kompanijama, da ih pitate čisto fore radi.

Sve prateće informacije, ovog nazovimo pokreta, možete pogledati na zvaničnoj stranici. Koji je vaš, dobar i loš, napadan i kritičan, ljubazan i optimističan, komentar povodom novonastalog pokreta.
Ako vam se ovaj članak dopada, podelite ga sa prijateljima: Twitter Facebook

Broj komentara: 18:

  1. Teško da će Fargo dobiti još dosta novca. Nakon što je najavio da će ako stignu do dva miliona implementirati socijalne elemente i co-op u Wasteland 2 mnogi singlplejer elitisti su počeli da napadaju ceo projekat. Na kraju je morao da se izvine i objasni na šta je mislio http://wasteland.inxile-entertainment.com/blog/2012/03/25/socially-unacceptable/
    Ovo već nije dobro jer znači da će popuštati pod pritiskom hejtera i elitista. Što se mene tiče trebalo je da im kaže da su dali pare i dobiće za to nagradu koja je obećana za doniranu sumu i to je to. Igra treba da bude razvijana po viziji razvojnog tima.

    OdgovoriIzbriši
  2. Normalno je što su se ljudi zabrinuli, ipak su dali pare. Međutim, razlog je kao što si pomenuo nelogičan. Dobiće ono za šta su dali svoje pare, to stoji. Plus, pisalo je da će da vide da ubace multiplayer ako finansije to dozvole. Ovih 5% ostalim timovima po završetku prodaje igre je smešna cifra.

    InXille ne može da izgubi pare ovim potezom, može samo da ih dobije kao višak posle. Ukoliko niko ne pipne multiplayer, singleplayer je tu pa se ništa generalno ne bi ni promenilo. Jedino da napravi jako lošu igru, u šta sumnjam.

    Mene iskreno multi ne zanima toliko, radije bih da pređem igru za početak. Ne smeta mi saznanje da će se fokusirati i na taj aspekat, dokle god nije fazon koji ME3 ima gde je multi obavezan za priču. Toliko beskrupulozni nisu definitivno. Sećam se Fallout Tactics-a koji je imao sjajan dizajn i ideju po tom pitanju. Ali nateraj ljude da igraju pen&paper kada im je lakše da pucaju levim klikom miša. Da je nešto u MOBA stilu opet bi bilo igrivo. Mora da izmisli nešto igrivo i zanimljivo da bi iko obratio pažnju na to, makar bio i hejter.

    OdgovoriIzbriši
  3. Fargo je obećao old school RPG i ljudi su donirali pare za old school RPG, ne za neki nju ejdž co-op online "RPG".;) Donirali su pare da bi oživeli žanr koji veliki izdavači ignorišu. Fargo nije ni spominjao nikakav multiplejer dok nisu prešli 1.5 milion. Ako su InXile i Fargo od samog početka planirali multiplejer kao sastavni deo igre, u tom slučaju Wasteland 2 nije prošao kod velikih izdavača ne zato što pripada žanru za koji smatraju da nema potencijala za komercijalni uspeh već zato što njihov koncept jednostavno nije bio dobar. Ko-op i MP "RPGovi" su danas u modi, da je njihov koncept za takvu igru vredeo bilo čemu lako bi našli izdavača i ne bi im ni trebao Kickstarter.;)

    OdgovoriIzbriši
  4. Pa i ne bi, osim ako nije FPS.
    Old-school RPG, sa multiplayer podrškom. Teška vajda da će neko igrati to nego ostale multi naslove. Izdavač gleda siguran profit valjda, ovo bi mu došlo kao rizik.

    OdgovoriIzbriši
  5. Hejteri i elitisti? To su ljudi koji su mu omogucili da projekat uopste krene. Na svu srecu pa se na forumima cuje glas vecine, kakav god da je.
    Kickstarter je divna stvar upravo zbog toga sto razvojni timovi imaju moralnu obavezu da polazu racun onima koji su verovali u njih i finansirali ih.

    OdgovoriIzbriši
  6. Dodatak, posto ne mogu da editujem komentar: tek sam sad video da zvanicnom forumu pristup imaju svi, a ne samo oni koji su parama podrzali projekat. S obzirom na to moram da pojasnim da sam mislio na 'glas vecine' od ukupnog broja backer-a.

    @Danilo S.
    Multiplejer je pomenut u nekom trenutku u eksplicitnoj izjavi da ga nece biti.

    OdgovoriIzbriši
  7. @Link_Pain
    Ni ja ne vidim šta multiplejer bilo kome smeta osim ako ljudi ne traže bilo koji razlog da hejtuju... Mnogi stari RPG naslovi su imali multiplejer. NWN i NWN 2 su imali odvojen multi a Baldurs Gate je mogao da se igra u co-opu i ne vidim da je to tada bilo kome smetalo.
    Ova igra će najverovatnije biti kao IWD i ToEE u smislu da praviš čitav party na početku ili biraš predefinisani umesto da skupljaš saveznike u toku igre pošto takav je bio i prvi Wasteland. Recimo ako ubace co-op mogli bi da odrade da svaki igrač pravi jednog lika i upravlja njime a ako se igrač odluči za singl onda normalno pravi čitav party na početku i upravlja sa svim likovima. To bi bilo super...

    OdgovoriIzbriši
  8. "And to repeat… this is an old-school RPG and nothing is going to make us deviate from that experience but there could be some options to consider that make it more fun. In fact, the reason we are not doing multi-player is because it would have affected the narrative."
    Eto. Nikakav jebeni multiplejer. Svi srećni? Ja jesam.

    OdgovoriIzbriši
  9. Biće multiplejer sigurno...

    OdgovoriIzbriši
  10. Multiplejer i Ko-op su pojmovi koje ne treba mesati. Baldurac u ko-opu je bio divan. Multi bi bio beskoristan i besmislen dodatak ovoj igri.

    A evo i intervjua u kome se mnogo toga pojasnjava:

    http://www.ripten.com/2012/03/27/brian-fargo-talks-wasteland-2-abysmal-publisher-treatment-and-having-fun-again/

    OdgovoriIzbriši
  11. Co-op je naravno vid multiplejera...
    Zanimljivo da prema tom tekstu Konami drži prava za prvi Wasteland. To sigurno objašnjava zašto je ta igra izgubljena. Ja sam mislio da EA drži prava pa me čudilo zašto nema nikakvog govora da se igra pojavi na GOGu ili da je ostave za besplatan dl... Ovako Konami verovatno nema nikakvog interesovnja za tu igru i PC tržište uopšte.

    OdgovoriIzbriši
  12. EDIT: proklete greske u kucanju.

    Ko-op nije vid onoga sto se danas podrazumeva pod multiplejerom. Multi zahteva online igranje, ko-op ne. Ko-op se _moze_ igrati preko neta, ali mi smo se bez problema skupljali u jednom stanu i igrali Baldur's 2 u LANu. Ko-op takodje moze da znaci i igranje na jednom PCju, preko split ekrana. Razliciti su pojmovi.

    Ne citas pazljivo. Konami je imao prava na prvi Wasteland i ona su istekla, pa je Fargo skocio i uzeo ih.

    EA da daje nesto za dzabe? To se nece desiti u ovom multiverzumu.

    OdgovoriIzbriši
  13. Kupili su prava 2003. godine. Ali ima nešto zanimljivije u tom tekstu, što Fargo potvrđuje.
    Ipak je bilo nenaplaćenog bonusa zbog Metaretardirane ocene za FNV. Isplati se biti trol.

    OdgovoriIzbriši
  14. Iz onoga što je Fargo rekao se zaključuje da Konami još uvek ima prava na prvi Wasteland. EA je inače odobrio da još jedan RPG iz tog doba bude dostupan za dž http://www.gog.com/en/gamecard/ultima_4 tako da je realno očekivati da bu učinili isto i za Wasteland da mogu...
    @Link_Pain
    To je poznato već nedeljama ali ipak su ljudi iz Obsidiana sami krivi za to jer su pristali na takav dogovor. Kockali su se i izgubili... Samo što su se kockali sa platama svojih zaposlenih i možda budućnošću kompanije i sve ovo je na kraju dovelo do situacije da su sada otpustili veliki broj ljudi. Bethesda je u tom slučaju čisto izdavač i ne treba ih kriviti jer svaki izdavač ganja profit.

    OdgovoriIzbriši
  15. Nije toliko strašno bilo, to je bio samo neki "bonus". Koji nisu dobili za jedan, pišljivi poen. A njega je mogao svako da lobira bez problema. Ne krivim nikoga ipak, dogovor je bio jednostavan, kao i posledice.

    Ali ako pogledaš iz neke objektivne perspektive, F3 je popio žustre kritike na račun svoje generalne retardiranosti. FNV samo jednu, da je previše bagovit. Ostale su, u najblažem smislu rečeno, smešne. Sećam se i dalje lika koji je iskonski tvrdio da je igra loša jer se mnogo priča u njoj. Ali, da nije bilo Bethesda-e da dozvoli pravljenje FNV-a, jelte, ne bi ni videli iole normalan nastavak serijala Fallout.

    Wasteland 2 ne mora nikome da polaže račune po tom pitanju. Ali će veća kompanija, recimo Zenimax i njena podkompanija Bethesda, da budu i dalje na vrhu postapokaliptičnih naslova u mainstream publici. Zašto? Iz istog razloga zašto je ME danas smatran za najbolji RPG (u svemiru) koji postoji. Pare. Može im se. To je ono što je Fargo i hteo da kaže i naglasi. Da je odavno prošlo vreme kada si istinskim radom zaradio onoliko koliko si i zaslužio. Bez DLC-a, bez DLC-a koji mora kraj da menja, bez potrebnih pre-posle-svakidan patch-a, bez slanja pretećih poruka, bez "kritičara" koji odmah procene da je igra revolucionarna i vrh i pre nego što je izašla. Svi to znaju.

    Povući ću paralelu na Mek Donalds hranu. Svi znaju šta je u njoj, ali je i dalje kupuju u neverovatnim količinama i van Amerike. Zašto? Platiš reklame tako da su ljudi okruženi njima i da im je mozak ispran.

    Sreća pa postoji Kickstarter i indie tržište danas. To je izgleda jedini spas za pravu umetnost koju zovemo video igre.

    OdgovoriIzbriši
  16. To nije istina. FallOut 3 je oštro kritikovan samo od strane jednog dela fanova prve dve igre... Igra je inače bila ogroman uspeh i po prodaji i po ocenama i velika većina igrača je bila zadovoljna. Možeš i sam da se uveriš u to. NV je taj koji je dobio veće kritike i koji nije baš ispunio očekivanja i to ne samo zbog tehničkih problema i opšte bagovitosti koja je standard i za Obisidianove ali i za Bethesdine igre. Evo pogledaj i šta je RPS svojevremeno napisao o igri http://www.rockpapershotgun.com/2010/10/21/wot-i-think-fallout-new-vegas/ RPS je kao što i sam znaš isključivo PC gaming blog a lik koji je pisao opis je veliki fan prva dva Fallouta.

    OdgovoriIzbriši
  17. Pa i ja sam dugogodišnji ljubitelj, kao i većina ljudi sa Igrorame.
    Igrorama ima odličnu recenziju FNV-a, za jedan PC gaming blog sa naših prostora: http://www.igrorama.com/2011/10/fallout-new-vegas-recenzija.html

    Ali ne razumem šta si ovime hteo da kažeš: "kritikovan samo od strane jednog dela fanova prve dve igre". Zar je Fallout imao ljubitelje bez njih, tih istih koji znaju šta je i koji su igrali originale i koji su čekali lep nastavak?

    Imaš "novih" ljubitelja "serijala" koliko hoćeš, upravo tih koji su samo nove igre igrali. Ali nisam video nijednog koji je igrao originale i obožava F3 toliko da mu je on bolji. Presek je napravljen onoga trenutka kada je Bethesda napravila nešto i to nešto je počelo da se poredi sa tim neprevaziđenim orginalima. Iskusni "kritičari" su se dali te teme.
    To je jednostavno nemoguće.
    Da toga nije bilo, kao i besramnog hvalisanja Toda Hauarda, ne bi ni bili oštro kritikovani. Naravno, to ne čini F3 "lošom" igrom. Zabavna je, donekle, svakako "nepropustiva". Ali mislim da joj FNV lepo parira i u prodaji, bez DLC paketa gledano. Fargo je lepo rekao, nije izometrijsko svet doveo do uspeha neke igre. E sad vidi, ako je Obsidian umeo da iskoristi "omatoreli" Van Buren i da napravi delko bolju priču i scenario pomoću njega, onda je jasno ko je za šta sposoban. Bethesda je pokušala da iskorsti priču originala i da je smućka na svoj način. Uradila je ono što najbolje zna naravno, te da nema nje novog Fallout-a ne bi ni bilo nažalost.

    Ne sumnjam da je F3 uspešan, ali utoliko je i svaki AAA naslov danas. Svi su oni uspešni i bajni i sjajni. Batrgaju se da budu broj jedan, marketing je čudo. Lepo sam pomenuo jednom, ovaj svet gde ako nisi hteo da igraš Skyrim, ME3, SWTOR, DA2 itd. automatski si stranac. Ne daj bože da sam rekao kako bi još jednom odigrao Final Fantasy VII i Fallout 1, tek Baldur's Gate. Dakle, jedva punoletni ljudi znaju bolje od veterana. Gde je tu logika?

    OdgovoriIzbriši
  18. http://www.rockpapershotgun.com/2012/03/30/obisidian-to-co-develop-wasteland-2-on-one-condition/
    Ako pređu 2.1 milion i Obsidian će se priključiti radu na igri! To znači da će i Avellone i Cain lično učestvovati u razvoju! Mogli biste napisati novi tekst o ovome pošto ovo su sjajne vesti...

    OdgovoriIzbriši

Pravi PC igrači uvek ostave komentar!