7. lis 2012.

Underrail, prvi utisak

Nema više proizvodnje pravih RPG-igara. Ko želi da igra old skul RPG, mora sam da ga napravi. Jedan takav klasičan primer jeste indie-naslov Underrail, autora Dejana Radišića i njegovog razvojnog studija Stygian Software. Jasno je da je momak mukotrpan proces stvaranja igre krenuo da radi sam, potpuno posvećeno, kao i većina drugih koji se nalaze u sličnoj situaciji. Imaju odličnu ideju, malo vremena, ali daju sve od sebe da ga iskoriste i pokažu ljudima iz sveta video igara da to što rade jeste važno.


Trud mu se isplatio, jer je demo verzija igre izazvala talas nostalgije i odobravanja među starijom igračkom publikom. Čak i mlađom. Igrorama je objavila intervju sa autorom, a gledajući materijal iz igre jasno se videlo da je uzor za Underrail bio originalni, ne-Bethesda-irani, Fallout serijal i ostale igre Black Isle Studios-a. Mada, ima tu još egzotičnijih sastojaka, poput System Shock-a i rekao bih uticaja jedinstvenog Arcanum-a.


Dakle, Dejan je krenuo da radi ono što voli, ali pre svega ono što drugim i većim razvojnim timovima nikako nije moglo da uđe u glavu. Da se napraviti dobar potezni, nelinearni, izometrijski, post-apokaliptični RPG. Da li je to toliko teško da se zamisli i ostvari?


Underrail je nešto poput tih matorih klasika, kultnih igara. Izometrijski RPG koji se igra potezno. Traži od vas da ga postepeno i slasno gustirate. Za priču se trenutno ne može reći previše, bar što se tiče demo verzije, ali ima šmek romana Dmitrija Gluhovskog, Metro 2033. Znano je da je Zemlja pretrpela tešku katastrofu, te da se preostalo stanovništvo snalazi po metroima koji su smešteni ispod zemlje. Vaš lik se obreo na jednoj od metro stanica, pa je prošavši inicijaciju i zdravstvene provere zvanično postao njen građanin. Podrazumeva se da svaki stanovnik, stari ili novi, mora da služi nekoj svrsi. Zato vas šalju na zadatke, obično teže, koji će potpomoći preživljavanje ostatka stanične posade.


Na samom početku radite nešto najmilije što može da vam se pruži u svetu RPG igara, a to je pravljenje vašeg lika po sopstvenom ukusu. U osnovi ga čine primarne statistike, sposobnosti čija će efikasnost zavisiti od poena koje uložite u njih, te na kraju feat-ovi (umesto perk-ova). Ono što se autoru ovih redova najviše svidelo jeste raznolikost izbora u kreiranju lika. Nema nijednog naizgled viška, a ni tri puta biranja jednog te istog feat-a za mizerne bonuse koji su tu da popune prazninu dizajna. Naravno, najbitnije je da pravilno kreirate vašeg lika i da se opredelite za način igranja koji vam najviše odgovara.


Veći deo demoa prolazite kroz borbu, te ću se prvo osvrnuti na taj aspekat. Već na početku odlučujete se za oružje koje ćete nositi. Bolje rečeno, način na koji ćete voditi borbu, a sve vam lepo piše šta čemu služi. Bilo da se fokusirate na blisku borbu ili iz daljine, ako uzmete u obzir cenu i težinu oružja koje ćete nositi, kao i potrebu da nosite dodatnu municiju, razrađivanje taktike postaće daleko jasnije. Vrsta oklopa takođe zavisi od tog taktičkog izbora. Metalni odbija metke i teži je, dok je kaputić za skrivanje, ali ne i za odbijanje jačih napada.


Pošto se radnja dešava uglavnom ispod Zemlje, logično je da će šunjalački pristup kroz mračne koridore biti najzgodniji. To se dalje grana na vaš izbor oružja, što znači da ne morate da se opredelite isključivo za snajper ili samostrel. U slučaju da ste za hladnokrvnije oružje poput čekića ili noža, a šunjate se, sličan princip važi. Jedino je izbor feat-ova drugačiji. Sniper feat najviše odgovara onima koji hoće iz daljine da reše stvari, dok će Ambush biti pogodan za one koji nasrću iz mraka na protivnike. Imajte na umu i odjek oružja, jer pucanj iz snajpera se čuje jače za razliku od strele koja je poletela iz samostrela.


Probuđeni i jedinstveni um vašeg lika pripada retkoj sorti ljudi koji mogu da koriste psihičke moći. Veoma je primamljivo to što možete da spržite mozak nekome ili da ga smoždite umom, zapalite, zaledite, slomijete, naterate da radi za vas, ma, shvatate šta hoću reći. Izbora imate na pregršt, ali u nečemu morate da budete majstor jer vam od toga zavisi život, bukvalno. Stoga, od početka, napravite dobar plan vašeg lika.


Zvuči lako iskusnima, ali novajlije bi morale da se potrude malo. Mada je suština jednostavna. Kako se budžite dok rešavate zadatke, ubijate protivnike i snalazite u okruženju, vaši iskustveni poeni će rasti kao i vaš nivo. Povremeno vam se uvećavaju osobine, a dobijate i nove specijalke.


Već sam naglasio da se igra potezno, a to znači da vam život u borbi zavisi od Action poena koje imate. Takođe, ne možete konstantno da zloupotrebljavate feat-ove. Oni imaju određeni, često kraći, vremenski limit za korišćenje. Isto važi i za rano započinjanje borbe, dok vas protivnik ne vidi. Morat ćete da sačekate koji potez (turn) pre nego što korišćenje aktivacionih sposobnosti ponovo postane moguće. Tu spada i šunjanje. Ovo je sjajna zamisao autora igre, koja odlično funkcioniše u praksi.


Na kraju krajeva, možete da se prošunjate i završite sve bez ijednog ispaljenog metka, obijanjem brava, hakovanjem ili opštim snalaženjem. Tu su i ventilacioni otvori, pa provirite kroz koji i ustanovite da li sa druge strane vreba nešto. Pronađite fazon, samo treba da probate i odaberete pravi put za vas. Underrail dozvoljava da iskusite tu totalnu slobodu u načinu na koji ćete neki zadatak završiti. Nažalost, osim neke intimidate opcije u razgovoru, nije bilo većeg izbora za ubeđivanje ključnih NPC-a. Tako da, generalno, pričanje baš i ne pali. No, to ostaje kao nešto što bi moglo da se doradi kasnije. Istina je da su dijalozi generalno dobri, ali Persuade opcija se nije pojavljivala toliko u kritičnim momentima kao Intimidate.


Gledajući stanicu na kojoj se nalazite i uopšte okruženje, moglo bi se reći da je čovečanstvo apsolviralo elektroniku do dalekih granica. Metro stanice izgledaju kao bunkeri, sa kompletnom digitalnom povezanošću među računarima. U tunelima ispod Zemlje se pored protivnika od krvi i mesa u određenim, zapuštenim postrojenjima kriju roboti. Neki protivnici dobijaju specijalne grupne sposobnosti dok su u čoporu. Dobar primer su bubašvabe, koje umeju da spoje umove i pri većoj koncentraciji krenu u napad sa jakim moćima sile. Jedna buba je boza, ali treba naći ili izdvojiti jednu. Slično važi za čopor pacolikih pasa. Ljudi su najlakši, poskidate ih jednog po jednog ili sve zajedno ako možete.


Grafički modeli likova izgledaju solidno, iako nisu u početnim i ranim fazama igre. Autor se snašao za pomoć oko dizajna likova i sve izgleda kako treba. Zvukovi i muzika su super ukomponovani, mada nemate NPC lika koji ima glas, bar za sada. Iznenadiće vas izgled i to koliko HUD svojski liči na RPG poput Fallout-a, tako da ćete se osećati kao kod kuće.


Čisto da dodam kao šlag na tortu, zanatski sistem je neočekivano zabavan. Poput tehnologa u Arcanum-u, jurićete delove za izradu oružja ili oklopa koji ste sami osmislili. Trebaće vam i šema, često sačuvana na USB-memorijskom dodatku. U kranjem slučaju, pravićete zanimljive napitke sumnjivih sastojaka. Napomenuću opet, bitno je da se opredelite šta biste radije pravili. Bolje ništa nego bacanje poena za nekoliko sposobnosti koje neće dostići potrebni vrhunac za kreiranje predmeta.


Nekako se priča kod ovakvih igara uvek svede na doživljaj i opisivanje šta sve možete da radite u njoj. Draž je u mnoštvu izbora i kombinacija, te svako prelažnje čini vaše iskustvo drugačijim i nikako istim. Mislim da je nepotrebno da vam opisujem kako sam se šunjao pola igre, kokao protivnike kada nisu znali šta ih je snašlo, bežao od najezde protivnika, te završavao zadatke na razne načine i krao gde god sam i šta god sam stigao. To, dragi moji čitaoci je sve na vama da iskusite i odigrate na najbolji način koji zamislite.


Underrail, kada izađe, nema sumnje da će biti hit. Trud se kad-tad isplati. Mada, mislio sam da je to što mi se Underrail svideo više zbog nostalgije, ali sam se prevario. Uostalom, videćete i sami. Preporučujem svakom pravom ljubitelju RPG igara da se osvrne na zvaničan sajt i skine demo, te ga sa slašću odigra nekoliko puta. Makar to bilo i na kratko, ali neka isproba sve, čak i nemoguće, pa makar i da pokuša da kokne sve ljude u metro stanici!


Čitajući ove redove, zli jezici bi pomislili da je autorov PC jednim šrafom u grobu, a drugi mu je prikovan za sto ispred koga sedi momak za stolicom i još uvek cepa prastari Fallout po milioniti put ili nekog njegov duhovni nastavak. Nekako sam uveren da nisam jedini koji to radi danas, osim ove mlađarije koja ne mogu bez FPS-a. Za kraj samo jedan savet. Čuvajte se Gritzka i njegovog brata blizanca.



Autor teksta, Nebojša 'Link Pain' Nikodijević, šegrt je bloga Igrorama od novembra 2011. godine. Unapređen u saradnika u aprilu 2012. godine.

Diplomirao je japanski jezik, a najviše voli postapokaliptične igre. Vatreni je obožavalac serijala Fallout.

Sve recenzije ovog autora

Ako vam se ovaj članak dopada, podelite ga sa prijateljima: Twitter Facebook

Broj komentara: 9:

  1. Glaso i omiljenovo na Grinlajtu ranije. Trebam da nadjem vremena i da isprobam demo. Na videu deluje kul. Vidim i da su komentari drugih mahom pozitivni.

    OdgovoriIzbriši
  2. Inače, demo nema neki zvaničan "kraj". Ostane jedna zona, pa ko preživi pričaće.

    Zaboravih i da pomenem, izbora za rezoluciju je šokantno mnogo. Znači, možete u bilo kojoj da igrate, pa ko ima monitor od 24 inča uživaće :)

    OdgovoriIzbriši
  3. Još nisam isprobao demo ali igra je dobila moju podršku na Greenlightu istog trenutka kada sam čuo za nju.
    Samo jedan problem, iz ovoga što sam video na slikama: Ne znam kako bih igrao text heavy RPG sa tako sitnim tekstom. Nadam se da će postojati opcija za krupniji font i uopšte krupniji interfejs kada se igra u višim rezolucijam. Nije ovo džaba bio jedan od prvih i popularnijih modova za Dragon Age http://dragonage.nexusmods.com/mods/73.
    Znam da nekima ne smeta i da čak postoje igrači koji preferiraju interfejs koji zauzima što manje prostora ali ima i dosta onih kojima se oči lako umore, imaju slabiji vid, ne žele da naprežu oči.

    OdgovoriIzbriši
  4. Drago mi je što je jedna domaća igra naišla na tako dobar prijem!:D
    Šteta što samo Ameri mogu da pokreću Kickstarter projekte pošto sam siguran da bi ovo skupilo dosta novca.

    OdgovoriIzbriši
  5. Još uvijek nisam probao, ali imam u planu.
    Takođe od počeka na Grinlajtu ima moj glas i nadam se da će se uspjeti probiti na Steam.

    A Dejanu bih čestitao na upornosti i trudu. Nadam se da će ostvariti veliki uspijeh, mada za naše uslove i ovo je odlično.. :)

    OdgovoriIzbriši
  6. Pokrenuće Alpha Funding, to je bar sigurno za naše prostore. Evo i odeljak teksta:

    "The game will be available for purchase in its alpha stage on a couple of digital distribution websites, and who ever purchases alpha version will, of course, receive the final game at no additional cost when it's done. Also, I plan on releasing regular content updates throughout the game's development."

    @Mirko
    Jasno, to je i meni bio blagovremeni problem, jer sam igrao na velikoj rezoluciji. Čitljivo jeste, ali da, mora čovek da se napregne malo :/
    Ali sam siguran da će to da koriguje.

    OdgovoriIzbriši
  7. Cini mi se da sam video da se na yt zale za sitan font, a on im je odgovorio da ima u opcijama da se podesi velicina.

    OdgovoriIzbriši
  8. Sviđa mi se igra ali se teško snalazim u ovakvim igrama, npr. Fallout ne mogu da igram bez vodiča, isti problem imam i sa ovim. Nekako sam se prošunjao bez borbe i uspeo da uključim generator i dva prekidača. Ali ne znam kako da se izborim sa pacovima u delovima gde ne mogu da prođem neprimećeno, čim krene borba odmah me okruži ceo čopor... :P

    OdgovoriIzbriši
  9. Varaj :D
    Moj savet ti je da navučeš jednog i bežiš. Čekaj jednog po jednog, tako sam ja. Stealth pristup je težak, jako si slab na početku. Navlači ih, pa kada dobiješ Snipe feat možeš da se zezaš. Startuj combat mode pre vremena, posle beži, baci i granatu ako treba. Bar dok se ne nabudžiš na početku.
    Mene su raider-i neki napali tako odjednom, trojica, pa sam se vratio u prethodnu zonu da bih se zalečio. Posle sam ih dotukao.
    Može 'ladno šunjanjem sve, ali treba vremena da se čovek navikne. Nije lako uopšte, ali se trud isplati posle.

    Melee+psi je veoma jaka kombinacija. Ko to proba, neće da zažali.

    OdgovoriIzbriši

Pravi PC igrači uvek ostave komentar!