1. stu 2012.

2012, kolumna

Pre desetak dana, u sandučetu me sačekalo pismo od Walkera. Ovaj put nije pisao da se raspita za zdravlje, ili da me obavesti o bojkotu u kojem pretpostavlja da bih želeo da učestvujem. Javio se da pita da li bih voleo da napišem kakvu kolumnu povodom rođendana najboljeg srpskog bloga o PC igrama. Naravno da bih voleo. Čak se i stereotipni odsutni otac pojavi na rođendanskom slavlju svog deteta. Sa nekoliko sati zakašnjenja, poluispijenom flašom jeftinog pića i podjednako jeftinom devojkom pod rukom, ali ipak...

Volja, dakle, nije problem. No, o čemu da pišem? U svom pismu, Walker je u šali pomenuo da bih mogao da “hejtujem” kao ranije. Da, da, stari cinik Ketchua. Dežurni galamdžija. Kao nekada... Na pitanje šta mi smeta obično kao iz topa odgovaram salvom psovki i imena. Sada sam, pak, sedeo pred trepćućim ekranom, nem u naporu da se setim šta se loše desilo u svetu PC igara ove godine. Zaista, šta?

DRM je uvek dobra tema. Sigurica, što bi rekli kladioničari. Scenario sa jasno određenim ulogama, bez neprijatnih preokreta ili nepotrebne samospoznaje. Tačno se zna ko spasava princezu a ko jede siročiće. Osim ove godine, to jest. Čini se da industrija polako prihvata činjenicu da piraterija zapravo nije krađa, a možda čak i nije toliko štetna koliko se čini. CD Projekt RED je, uprkos genijalnoj ideji da sudski goni sve koji budu piratizovali The Witcher 2, na kraju shvatio da se jarići sa razlogom ne krste. Isto važi i za Ubisoft, koji je posle dve i po godine priznao da DRM koji zahteva konstantnu vezu sa internetom možda i nije tako dobra ideja. Na žalost, ovo ne znači retroaktivno gašenje DRM-a na starijim naslovima, ali Assassin’s Creed 3 će biti prvi naslov iz serijala koji ćemo moći da igramo u avionu. Ili u Zaklopači.


Novi Windows takođe deluje kao dobar izbor za kuknjavu. Izgleda i ponaša se kao tabletima podređeno đubre, a pritom pravi ogroman korak ka Apple-ovom staljinističkom modelu. Povrh svega, zvanična prodavnica na rafovima neće držati ništa što sadrži krv, sise ili psovke. Optimisti tvrde da će završiti kao i Vista/ME pre njega. Besneo bih, boga mi, ali... Wolfire već 2 godine pokazuje svima zainteresovanima da je GNU/Linux isplativa platforma za prodaju igara. Verovatno na osnovu ovih i sličnih brojki, a podstaknuti preview verzijom Windowsa 8, Valve portuje Steam na GNU/Linux. Tačnije, privodi portovanje kraju. Do kraja godine ćemo već moći da kasapimo zombije sekirom u openSource endžinu (ha-ha!). Uz distribucije kao što je Mint, koje rade bez mnogo podešavanja, GNU/Linux će u bliskoj budućnosti zasigurno postati ravnopravna igračka platforma. Ukratko, ko j*** Microsoft!

Dobro, barem je tu AAA produkcija, igrački Holivud, oni sigurno i dalje zavređuju zajedljive komentare i poglede ispod oka. Paaa.... Dobro, ruku na srce, svi serijali koji se bez razloga obnavljaju jednom godišnje nastavili su uobičajenim tempom. Nije da je ikome trebala FIFA 13. Niti je to ikoga sprečilo da je kupi. Ali sada, za promenu, postoji i vedrija strana. Dishonored je nastavio putem koji je Deus Ex: Human Revolution započeo. Još jedna visokobudžetna igra o ubijanju, prevari i bedi, koja može da se pređe bez ubijanja. Naravno, kao i DE:HR, Dishonored ima svoje mane, ali poenta je u tome da je neko nekome dao milione dolara i odrešene ruke. I dobili smo nešto drugačije. Sada već imamo dve igre izdate posle 2000. godine koje dokazuju da narod iska šunjalice. Narod želi izbor. Narod je spreman da izdvoji pare za još nešto osim pucanja u muslimane na bliskom istoku.


Drugo prijatno visokobudžetno iznenađenje godine je XCOM. Skupa potezna strategija objavljena u 2012. godini. Gomila novca uložena u projekat, a po svemu sudeći, još veća gomila zarađena. Publika i kritičari ispuštaju usklađene orgazmične krike. Neko u EA se sigurno oseća kao potpuni moron zbog ovoga. Ponovo, na stranu sama igra, presedan je ono što je ovde suštinski važno. Ovakvi (ne)očekivani uspesi mogu samo da otvore nova vrata. Ne kažem da treba da očekujemo navalu poteznih strategija ovog kalibra, ali verujem da, ako ga bude, sledeći Syndicate neće biti FPS.

Sledeća teza: free-to-play je i dalje đubre, eufemizam za pay-to-win. To se barem nije promenilo. Ustvari, nije baš tako. Valve je već na primeru Team Fortress 2 pokazao da je moguće zarađivati na onima koji cupkaju u mestu dok čekaju u redu, a pritom ne zakidati strpljivima. No, jedna lasta ne čini proleće, a hiljadu i jedan korejski MMO odgovorno tvrdi da je free-to-play sve samo ne besplatan. Kako poslovica ne govori ništa o dvema lastama, pretpostavićemo da su dve više nego dovoljne. Tribes: Ascend je, pored toga što je odlična pucačina i prava Tribes igra, pokazao da je moguće prodavati i nešto više od kozmetike, a ipak ne prelaziti granicu ukusa. Njihovo rešenje je možda čak i elegantnije od Valve-ovog, jer ne ukida čekanje (koje i nije čekanje nego IGRANJE IGRE), već ga samo skraćuje. Čak i onaj koji je platio, moraće da zaradi recke na kaišu pre nego što bude mogao da otključa neku od prefinjenijih klasa. I to smo doživeli. Da “F” u F2P znači besplatno.


Ponestaje mi municije... Nekada sam možda mogao da zamerim autorima što igre vide samo kao zabavu. Eskapizam, a ne umetnost. Platformu za izražavanje. Formu koja će mi pomoći da se oplemenim, da budem bolji čovek. A onda sam odigrao igru Dys4ia i polako počeo da shvatam sa kakvim se sve problemima transseksualci nose u svakodnevnom životu. Postalo mi je neprijatno što sam ikada posumnjao da preteruju sa žaljenjem. Potom je stigao Unmanned, iskren pogled na bespilotne letelice i rat u dvadeset prvom veku uopšte. A za njim i The Sea Will Claim Everything, koji kroz prizmu alegorije prikazuje krizu koja je zadesila veći deo Mediterana. Čak je i jedan mainstream studio, kroz visokobudžetnu pucačinu kao što je Spec Ops: The Line, probao da kaže da u ratu nema pozitivaca, ne zvučeći pritom kao prljavi, napušeni hipik. Dizajneri igara po prvi put u istoriji medija pokušavaju da nam saopšte nešto. Ne da nam objasne, već samo saopšte.

Neverovatne stvari se dešavaju. Toliko neverovatne da su uspele da razgale i okorelog skeptika poput mene. Ove godine PC igre su hobi kojim je nemoguće ne ponositi se. Po prvi put u životu se ne osećam kao ovca koja se svim silama bori protiv šišanja, dok druge ovce samo sede i sležu ramenima. Postali smo potrošači. Proizvođači nas čuju. Sve više ljudi pravi igre. Sve više ljudi se trudi da nam pokaže da svako može da pravi igre. Svako je dobrodošao, a što nas je više (sa obe strane procesa) to smo jači. Po prvi put otkad sedim za tastaturom, sve je dobro.


Osim Kickstarter-a. Kickstarter je prevara. Svi oni starci, koji su vam izmuzli pare na ime stare slave, neće uspeti da naprave ništa vredno pomena. Svi oni već dvadeset godina žude da naprave po jedan pravi pravcati RPG, al’ ne da im se. Zli izdavači, znate. Nije nego. Vratiću se da vam se smejem kad Wasteland 2 ispadne đubre. Zbogom majmuni!



Autor teksta, Pavle 'Ketchua' Đorđević, jedan je od tri osnivača Igrorama bloga.

Saradnik je mesečnika "Svet kompjutera" od marta 2008. godine do danas, a tokom 2010. bio je jedan od urednika mesečnika "Gameplay". Povukao se iz redаkcije bloga Igrorama krajem 2011. godine, usled privatnih obaveza, ali je pristao da napiše rođendansku kolumnu kao svojevrstan poklon čitaocima.

Sve recenzije istog autora

Ako vam se ovaj članak dopada, podelite ga sa prijateljima: Twitter Facebook

Broj komentara: 17:

  1. Napomena - članak je samo objavljen sa mog naloga, autor je Ketchua, kao što piše u biografiji autora.

    OdgovoriIzbriši
  2. Kada sam ugledao kolumnu, pomislih "Jel to pišemo o smaku sveta, a da ja ne znam za to?" :)
    Pa gde ode tako brzo nakon ovako dobrog teksta...

    OdgovoriIzbriši
  3. Mapa sa zaokruženom Zaklopačom, lep detalj! Stvarno bi mogao opet da se aktivira na blogu...

    OdgovoriIzbriši
  4. I valjda taj Wasteland nece biti toliko loš...

    OdgovoriIzbriši
  5. Za Wasteland 2 se slažem i skoro sam siguran da će biti fail i razočarati igrače ali bzvz je otpisati čitav KS sistem zbog toga! Tu su Project Eternity, Shadowrun, Banner Saga, Star Citizen, Planetary Annihilation... Svaku od tih igara čekam sa nestrpljem, mislim da je svaka od njih materijal za veliki hit a ne bi bile moguće bez Kickstartera!;)

    OdgovoriIzbriši
  6. A možda se čovek samo šalio? :)

    OdgovoriIzbriši
  7. Pa ne verujem jer na žalost stvarno mnogo ljudi ima takvo mišljenje o Kickstarteru.:( Čini mi se da je bilo dosta negativnih komentara čak i kada ste vi ovde pisali o Project Eternity kickstarteru, ne treba ni spominjati šta se sve može pročitati na velikim stranim sajtovima i forumima...

    OdgovoriIzbriši
  8. Mozda se salio, mozda je samo cinik, nije ni bitno samo nek igre budu dobre :)

    OdgovoriIzbriši
  9. Ja provalio da je Ketchua i pre kraja teksta. Nisam bio siguran, ali sam pretpostavio kad sam video da nije Walker u prvoj recenici. VRATI SE!!1

    OdgovoriIzbriši
  10. Zanimljiv tekst ali malo na silu optimističan.
    Što se tiče Kickstartera: mislim da u neku ruku jeste promašaj bar što se tiče igara. Mogao je da bude lep način da mladi developeri skupe novac za igre sa novim, svežim idejama ali situacija je potpuno drugačija. Stare mrcine kao što su Avelone, Shafer, Fargo na račun nostalgije skupljaju ogromne pare za moderne klonove svojih starih igara a sa druge strane postoji gomila kickstartera koji nisu uspeli da skupe pare samo zato što nemaju neko poznato ime iza sebe. Ljudi imaju dobre ideje, solidnu količinu in game sadržaja, bilo je par kickstartera sa veoma dobrim demoima koje je svako zainteresovan mogao da proba ali opet NE MOGU da skupe ni neke mizerne svotice a neki starkelja koji deset godina nije ni na koji način doprineo industriji dobije tri miliona za OĆU DA NAPRAVIM OLD SKUL RPG, AJD MI PLZ DAJ PARE.

    OdgovoriIzbriši
  11. @Batistuta
    Prepoznatljiv je.

    A što se tiče Dishonored-a, lep osvrt i potpuno tačan. Isto i za šunjalice. Samo da ne uprskaju Sema...

    OdgovoriIzbriši
  12. Ja sam shvatio da je Ketchua čim sam video " Pavle 'Ketchua' Đorđević" i biografiju na kraju. Me is smartest!

    Šalu na stranu, sve je OK osim
    "Sada već imamo dve igre izdate posle 2000. godine koje dokazuju da narod iska šunjalice."
    Stvarno? Ili propuštam neku suptilnu zaebanciju ili je ovaj deo veoma, veoma pogrešan. Period 2000-2006 je možda i zlatno doba žanra. A taj Dishonored nije čak ni dobra šunjalica (imo).

    OdgovoriIzbriši
  13. Hmmmm. To mi je promaklo. Možda je mislio na šunjalice u tom Deus Ex fazonu?

    @Mirko
    http://www.kickstarter.com/projects/64409699/ftl-faster-than-light
    http://www.kickstarter.com/projects/stoic/the-banner-saga
    Obe igre skupile mnogo više od prvobitnog cilja a nemaju nijednog gaming celebrityja u timu...

    OdgovoriIzbriši
  14. @Link_Pain
    Mozda... a ako nije, dobro da je otisao. :D

    Prilicno mnogo generalizacija i opstih stanovista, pogotovo o KS...
    Da probam u tom hejt fazonu odgovor...
    LAME!

    OdgovoriIzbriši
  15. Kečua, Kečua, kako samo profesionalno troluješ.
    :)

    OdgovoriIzbriši
  16. Ladies and Gentlemen - Ketchua!

    OdgovoriIzbriši

Pravi PC igrači uvek ostave komentar!