3. ožu 2012.

Deus Ex: Human Revolution, recenzija

Prvi Deus Ex bio je nešto jedinstveno, što se rađa samo jednom, kao vrhunski spoj FPS i RPG igre. Dvojka je protutnjala nekako, ali ne baš sjajno. Danas vam predstavljam novo čudo iz studija Eidos Montreal - Deus Ex: Human Revolution, igru koja se pojavila krajem avgusta prošle godine.

Priča počinje pre Deus Ex serijala. Glavni junak je Adam Džensen koji radi za kompaniju koja se bavi novom tehnologijom, Sarif Industries kao šef obezbeđenja. Gazda firme, Dejvid Sarif želi da ponudi celom svetu mogućnost poboljšanja putem biotehnologije, što bi ljudima pružilo nadljudske sposobnosti.

No, kompaniju napadnu nepoznati počinioci, a Adam preživljava zahvaljujući napredoj tehnologiji koju u njega ugrađuju. Budi se iz kome i shvata da je svet duboko izmenjen. Mehanička poboljšanja (nanotehnologija će doći u dalekoj budućnosti) ubijaju neke ljude, skupa su pa ne mogu svi da ih priušte, pa se ljudi dele na bogate (unapređene) i siromašne (osuđene na svoje biološke predispozicije). Adam je jedini na koga nova tehnologija ne utiče negativno.

Igra je smeštena u svet kakav može da opiše Filip K. Dik. Vidan je i uticaj crtaća Ghost in The Shell. Dizajn je besprekoran i veoma funkcionalan. Uverljivo je dočaran svet visoke tehnologije, pravi noar-sajberpank. Tu su i korporacije i tajna društva i pokret za čistoću ljudske rase i šljašteće reklame i računari i sve ono što čini pravi sajberpank žanr.

Sistem igre je podeljen na četiri celine: Šunjanje, Borbu, Interakciju i Hakovanje. Iako igrate iz prvoglica, ako zađete u zaklon prikaz prelazi u treće lice. Borba i šunjanje se isključuju, jer ako se dobro krijete, nema potrebe za pucnjavom. Ipak, za skrivanje će vam biti neophodno malo mozganja da biste otkrili kako da prođete kroz određene deonice.

RPG deo se kao i u prethodnim verzijama igre oslanja na poboljšanje glavnog junaka. U ovom delu to se čini kombinovanjem iskustvenih (praxis) poena i aktiviranjem mehaničkih unapređenja. Uz obazrivo kupovanje pojačanja, pred kraj igre možete postati gotovo nepobedivi.

Borba je odlična. Pucnjava jeste sjajna, ali igra briljira kad dođe do klinča. Sečiva koja Adam koristi poželeo bi i Ecio, a pokreti su tečno animirani. Ma, šta više da pričam, pogledajte sami.

Hakovanje izgleda kao mini-igra u kojoj tražite izlazni čvor na kraju sistema. Da bi razbili jednoličnost, arhitektura sistema je raznovrsna, a možete naći i podatke koji će vam kasnije biti od pomoći. Isprva će da vam deluje neobično, ali kad se naviknete sve se može. To važi i za poslednju kategoriju ovog sistema igranja.

Dijalozi su sjajni, sistem me je podsetio na Mass Effect. Ipak, na pojedinim mestima nije moguće proći kroz sve grane razgovora jer morate da “pročitate” sagovornika i odaberete prave reči.

Eidos je žurio da igru završi, pa su delove igre kad se junak susreće sa finalnim protivnicima (boss-fight) dali podizvođačima koji su obavili veoma loš posao. Naime, iako veći deo igre pruža mogućnost izbora pristupa prilikom rešavanja problema i konfliktnih situacija, borbe sa kraljicama svode se na najobičnije puškaranje. Šteta je što autori ovog segmenta nisu omogućili da i u njemu koristimo preostale sposobnosti, te nadmudrivanjem ili hakovanjem sebi olakšamo bitke.

Deus Ex: Human Revolution je kao i original, jedinstvena igra. Retko danas viđamo prave sajberpank igre koja su temeljno sastavljene. Još ređe je da se autori potrude da zaokruže razne izvore nadahnuća i povežu ih u dobru i otvorenu priču. Na kraju su to sve upotpunili modernizacijom, grafike i načina igranja u odnosu na prethodnike. Ovo je vrhunski naslov, jedan od najboljih prošlogodišnjih RP-igara. Vredi svaki evrić koji date. A nedostaci? Eh, pa bez njih nije nijedna igra, pa ni ova. Zaboravićete ih brzo jer igra pruža vrhunsko iskustvo.

Autor teksta, Nebojša 'Link Pain' Nikodijević, šegrt je bloga Igrorama od novembra 2011. godine.

Diplomirao je japanski jezik, a najviše voli postapokaliptične igre. Vatreni je obožavalac serijala Fallout.

Broj komentara: 36:

1. Solidna je igra i može da se poredi sa ME serijalom po nekim stvarima ali ME 1 i 2 su svakako mnogo bolje igre... Dopada mi se fora sa čitanjem moždanih talasa tokom važnijih dijaloga. Zapravo je vrlo jednostavno a dosta doprinosi napetosti dijaloga u kombinaciji sa pogledom iz prvog lica. Tu bi ME mogao da pokupi koju lekciju jer dijalozi u prve dve igre nikada nisu postigli taj osećaj napetosti i urgentnosti... Inače ne shvatam tolike pritužbe za bossove. Lepo je rekao jedan od ljudi iz razvojnog tima da bi i u stvarnom životu u tako opasnim situacijama morali doći u situaciju da si priteran u ćošak i da moraš da se braniš oružjem i ubiješ, jednostavno je nerealno i neozbiljno očekivati da se iz svega išunjaš... Nisu ni teški toliko koliko neki tvrde i jedino mi je bio u startu težak prvi jer ga nisam očekivao (inače koliko ljudi je shvatilo da je ime i dizajn prvog bossa referenca na jednog od likova iz FF7?). Finale je posebno lako sa onom augmentacijom koja daje otpornost na elektricitet. Grafički je sa tehničke strane realno pomalo zastarela ali vadi se odličnim dizajnom i stilom. Produkcija i režija je znatno iza ME2, otprilike na nivou ME1 samo što ta igra ima nešto bolje odrađene animacije. Treba spomenuti i da igra ima prvoklasan soundtrack i to isto doprinosi atmosferi.
    Sve u svemu jedna sasvim solidna igra.

2. Dobra recenzija, iznenadilo me koliko je kratka a koliko informacija sadrzi.

Inace, igra mi je pored Portal 2 bila licni favorit za GOTY naslov. Obozavao sam prvi deo, drugi zaboravio pet minuta posle kraja i nadao se da ce izaci treci koji ce biti dostojan naslednik originalnog DE.

3. @Predrag Mihajlovic
    Hmm, samo sam poredio te dijaloge. Što se tiče toga da je ME bolji...pa ne bih rekao. Tvoje mišljenje doduše. Priča DEHR je slojevitija daleko više, ličnija na neki način. ME kec je bio ok, dvojka je prešla previše u kliše koje su DLC pakovanja pokopala dodatno. Koliko god da sam obožavao oba dela sa svim DLC pakovanjima ne mogu da poredim sa Deus Exom jer nije na mestu. U ovom naslovu je glavna tema transhumanizam, filozofija čoveka itd. To su uradili odlično, priča sama po sebi je odlična. Ni grafika nije lošija od ME2 ako si i na to mislio. Moj screenshot nema directx11, to potraži na netu ili kod sebe ako imaš solidnu mašinu. Standardna priča je tu, grafiku uvek bolje tera PC od konzole. Da ne pominjam međuanimacije...auuu, koji Ghost in The Shell. Pomenuli su autori u jednom videu da im je to bio glavni uzor. Dobar izbor.
    Nije realno reći kako je DE:HR lošiji od ME i nije fer. Babe i žabe se ne mešaju. A možda ti nisi propadao kroz zid tako često kao ja u ME2 :D

Generalno gledajući, priča ovde nije bolja od keca. Tek njemu što novije igre ne mogu da pariraju po tom pitanju. Uostalom, ME je svemirska opera, ovo čist sajberpank. ME je više čučavac dok je ovo više šunjalica. Itd.
    Glavni problem kod bossova je što te dovedu do ćoška uvek. Ne možeš ništa da koristiš, a čemu onda te augmentacije skupe?! Meni nije smetalo toliko, ali jeste glupo bilo.
    Barret je meni lično najbolji boss ikada, keve mi uživao sam u mazohističnom umiranju. Što kažeš, treba neki da se pojavi da nas satera u ćoše. Ali kada sam ga ubio i pogledao sobu oko sebe vidio sam pregršt municije i oružja. Kod Yelene isto. Dakle prelako je na kraju ispalo, čak i sa najvećim nivoom težine. Ne treba tako ako je koncepcija igra drugačija. Ko hoće da roštilja neka igra šuter, a ne rolplej. Missing Link DLC je imao odličan sistem kraljice, što je dokazalo da je outsource bio dat timu koji nema pojma šta predstavlja Deus Ex. Ali na kraju je to opet pitanje para i rokova tako da je i ispalo koliko toliko ok po meni.
    Soundtrack, jebiga, nisam stigao na kraju. On jeste vrhunski.

@Sledge_Hammer
    :D
    Znam, jes kratko, dobro da ti se sviđa. Mislim da ni čika Voren Spektor nije mogao da veruje kada je video nastavak dostojan originala od pre deset godina. Prošla godina je bila popunjena GOTY izdanjima samo tako.

4. ^ Slažem se za priču, DEHR je mnogo dublji od ME igara, i koristi se veoma interesantnim temama koje će biti aktuelnije sve više i više kako vreme bude prolazilo. Ovo je prva igra koja me je podstaknula da se obimno informišem o nekoj temi (h+ u ovom slučaju), i to (imho ofc) postavlja HR na prvo mesto što se tiče igara iz prošle godine. :)

5. @Predrag Mihajlovic

U cemu je to ME bolji od HR-a? Bolja prica? Bolji gameplay? Bolji RPG elementi? Bolji dijalozi, DA dijalozi? Atmosfera? Dizajn?

U pitanju je naslov koji je u svemu prevazisao Bioware-ovo cedo, i definitivo je najkvalitetniji RPG (sa Witcherom 2), poslednjih godina..

6. Hm... I ME se bavi ozbiljnim i teškim temama i to je jasno svakome ko je pažljivo pratio igre. Bio je tu jedan dobar i dugačak tekst o filozofiji Mass Effecta koji dosta toga objasnio i mnoge stvari iz igara koje meni nisu bile očite pre toga a sada stvarno imaju smisla. A i mnogo toga je odmah jasno bez ulaženja u dublju filozofiju: integracija ljudske vrste u širu galaktičku civilizaciju i naše mesto u svemiru, onda npr priča sa Kroganima i genophage se tiče kontrolisanja preteranog rasta populacije i to je nešto što bi nas moglo da pogodi u bližoj budućnosti...
    A moje poređenje sa Mass Effectom ima smisla itekako jer su obe igre akcioni RPG sa akcentom na priču i filmsku prezentaciju a ME je tu jednostavno bolji.

7. Ne, kod Deusa nikada akcenat nije bio na filmskoj prezentaciji, vec na nelinearnom gameplay, i kvalitetnoj prici. Citao sam tvoje ostale postove na igrorami, i mogu da priznam da se ni sa cime ne slazem sa tobom. Ali, dobro, svako ima pravo na svoje misljenje..

8. Opis je OK ali ova igra je zaslužila nešto duže i bolje. Bez uvrede. Imam osećaj da si žurio. Niko ne traži da postavite novi opis svake nedelje a možda je dobra ideja da opise ozbiljnijih igara prepustiš nekome iskusnijem, bar dok se malo ne uhodaš.
    :)

9. @nameless1
    Pa ne moraš da se slažeš sa mnom kao što ni ja ne moram da se slažem sa tobom. Normalno da svako ima pravo na svoje mišljenje. Naravno ja nemam neograničenu toleranciju i mogu da poštujem nečije mišljenje samo dok ima bar nekog osnova. Kada neko kaže je igra "a" bolja od igre "b" zato što ima po njemu bolju, dublju ili pametniju priču a ne daje nikakve argumente za to a ja još u isto vreme imam iskustvo sa obe igre i znam da su možda na istom nivou, da je igra "b" u tom pogledu čak bolja, ja takvo mišljanje ne mogu da poštujem i naravno da ću da reagujem.

10. Ma, OK! Ali, mislim da niko ovde ne misli da ME ima bolju pricu od Deusa, osim tebe, sto je ponovo legitimna stvar, ali ne ocekuj mnogo razumevanja za svoje stavove..

11. @Danilo S.
    Potrudiću se više drugi put. Jebiga, kada ti se igra svidi pa hoćeš sve da kažeš pa zezneš malo...i ja mislim da je zaslužila duži opis.

Šta ima ozbiljniju priču...pa činjenice su proste bar.
    DE ima uticaj poludistpoijskih knjiga i sajberpank filmova (Matrix je dobar primer pored GitS-a), ovaj deo posebno sa primesama Neuromansera. A tu je i ta igra imena. Adam, Jesus Christ Denton itd.
    ME ima uticaj Stargate, Farscape i Battlestar Galactica serija (moooožda malo od Firefly). Klasična svemirska opera, jedan heroj ide da spasi kosmos od ko zna koga. Civilizacije koje sreće predstavljaju sve ono šta bi bilo kad bi bilo, ali dobro osmišljeno. Heroj će na kraju spasiti galaksiju, a Šeparda u takvim serijama ima kolko hoćeš.
    Mislim da, što se tiče priče, na kraju sve svodi na to šta čovek više voli.

12. Tekst koji sam ranije spominjao i mislim da je tu fino objašnjeno zašto ME nipošto nije klasična space opera iako definitivno pozajmljuje mnogo toga i iz serija koje si spomenuo, između ostalog.

13. Fin tekst, ali pun predrasuda. Što nije čudno s obzirom da je dobra igra pa se utisci skupe. Najbolji SF naše generacije? Teško...kada nema originalnu ideju već pozajmljenice. Jedna od najboljih SF igara, to bi već moglo. Usput, pogledaj značenje termina "space opera".
    A i ovo prerasta u offtopic jer generalno nema veze sa Deus Ex-om. Bolje da smo na forumu diskutovali o tome.

14. Pa koji je onda po tebi najbolji, najbolje osmišljen, najdetaljniji SF univerzum naše generacije? Bilo da se radi o knjigama, igrama, filmovima... Nemoj sada da spominješ neke serijale koji traju već decenijama. Poslednjih eto desetak godina. Ja se slažem sa većinom stvari napisanih u tekstu iako ima nekih preterivanja. Originalna ideja nije neophodna iako mislim da ME ima solidan broj relativno originalnih ideja. Po meni je dovoljno i to što se ME bavi temama koje drugi SF radovi ili izbegavaju ili stavljaju u drugi plan.
    Inače ja samo pokušavam da odgovorim na tvrdnje da Mass Effect ima manje ozbiljnu i slojevitu priču od Deus Exa i da se ne bavi ozbiljnim i aktuelnim temama. To jednostavno nije istina.

15. @Predrag Mihajlovic

E, taj tekst koji citiras su pisale neke nubare koje nemaju veze sa zivotom. Svako iole ozbiljniji je vec ismejao tu smejuriju. Ne znam koliko ti je poznato (ma znam, nemas blage veze o tome), ali BW je besramno pokrao univerzum/radnju iz jedne starije PC strategije pod nazivom 'Star Control', skoro do tancina.

Drugo, tvrdnja da se ME bavi AKTUELNIJIM i ozbiljnijim temama nego Deus, je u krajnu ruku smesna. Mozda ce mi zameriti gazde ovde, ali citajuci tvoje postove, mislim da bi tebi vise lezao screenfun forum, negoli Igrorama..

No offence..

16. Mass Effect je osrednji pulp. Tip koji stoji iza tog teksta je ili ignorantni fanboj ili troll sa viškom slobodnog vremena.
    "Humanity's minority and irrelevant status", "unnoticed among the other minor species", "lowering of human status", "undermining the player's sense of pride in being human", "godless, meaningless universe indifferent to humanity".
    ...čekaj, šta?
    Ne znam o kojoj igri ovaj lik priča ali ta igra sigurno ne zvuči kao Mass Effect koji sam ja igrao.

"BW je besramno pokrao univerzum/radnju iz jedne starije PC strategije pod nazivom 'Star Control', skoro do tancina."
    U drugom Mass Effect-u čak i putovanje Normandy-jem između planeta i sistema i skupljanje resursa liči na, er, modernizovanu verziju izvesne igre.

17. DE:HR je definitvno igra koju cu kupiti u originalu, samo ako nekad budem imao para. :-)

S tim sto, koliko god zeleo ponovo da je igram (presao sam je 3 puta do sad), ponestaje mi opcija. Na najvecoj tezini, bez kupovine i koriscenja augmentacija, i bez da ikog ubijem (onesvescivao samo kad sam bas apsolutno morao), predjem igru bez vecih problema. Nema vise izazova. :-(

18. @Marko F.

Igraj DLC Missing Link. Dosta je dugacak posebno ako igras stealth fazon.

19. @Predrag Mihajlovic
    Od igara, Starcraft. Ali nema RPG primese, bar za sad. Cowboy Bebop bez razmišljanja, anime. Knjige...jebiga nisam čitao toliko nažalost, više volim posapokaliptične kao Metro. Ali eto, Icarus, najskorije štivo. Dok ne počnem Zadužbinu Isaka Asimova, jednog dana. Od serija...ne mogu da biram, jer su mi i Farscape i Firefly i BSG su mi odlični. Noviji su i nisu toliko dugački kao Star Trek, koji sam gledao povremeno.

Ne znam zašto si opterećen time da ME bude vrh vrhova i originalan kada nije. Ajd sad, najbolje uporediti ga sa svačim i reći kako je on moderna verzija. Zar je sramota pomenuti uzore? Onaj lik sa linka ispada kao neko ko dupe nije mrdnuo do knjižare, kao neko ko je samo pročitao imena uzora igre sa neta ili liste koju je Bioware možda dao ili neko levi sa foruma. Bilo ko ko je gledao ili uživao u navedenim uzorima neće reći da je ME loš, ali neće ni da kaže da je najbolji jer je svestan da se ne vrti sve oko njega osim igračke zajednice.
    Ako neko uzme Lavkrafta, smućka ga sa Farscape-om, malo Galaktike i eto ove igre koje su naveli gore Astaroth i nameless u svojim komentarima, da bi dobio izmišljenu svemirsku fantaziju i univerzum nalik našem za koji ne znamo kakav će biti (dakle, izmišljamo ga) i upakuje par ljubavnih priča (međutim Bioware voli orgije) - kako to može da bude "ozbiljno" i da ima ozbiljnu temu? Sramno je zvati ME najboljim SF-om. Šta je sa onima koji ne igraju igre? Niko ne izbegava teme kojima se bavi ME, samo ih vrte kako hoće. Galaksija u haosu, heroj, spas ("dobar" ili "zao"). Nepoznate posle smišljaj sam, vanzemaljce i ta čuda. Ali to Bioware nije učinio, vanzemaljce je prefarbao i raspakovao ih. A Lavkrafta su ukrali jer im se može pošto nije licencirao čovek sebe, RIP.
    Da li je Deus Ex pokrao Filipa K Dik-a tako? Ne. Da li su pokrali Ghost in The Shell? Uzor jeste, ali nisu "kopirali". Gradili su priču na tom uzoru dok nisu napravili svoju bazu koja nije slična toliko da možeš da primetiš iz aviona. Da li je pokraden ME tip razgovora? Da, sistem, ali su smislili daleko dublje od plave i crvene opcije. Na kraju, nadam se samo da nećeš reći kako je ME bolji i od originalnog Deus Ex-a.

20. Moram da se slozim sa autorom po pitanju "jebiga"

21. @nameless1
    Taj tekst većinom napadaju oni koji i inače hejtuju Mass Effect po forumima a inače su ga mnogi podržali. Jim Rossignol sa RPS i još par uglednijih gaming novinara se složilo sa onime što je napisano u tekstu. Izvini ali ja ću pre poštovati mišljenje takvih nego mišljenje nekih random forumaša i komentatora na blogovima. I inače gde god sam video da je taj tekst postavljen na sajtovima i blogovima koji se bave naučnom fantastikom reakcije su bile mahom pozitivne iako se naravno ne slažu svi sa baš svime što je autor napisao. I iz tog teksta i prethodnih radova se vidi da je autor iskusan poznavalac naučne fantastike.
    Inače Star Control uopšte toliko ne liči na Mass Effect i zanimljivo je da su se neki baš sada setili te igre jer odavno nije spominjana...
    Ja neću više komentarisati na ovu temu jer ovo jednostavno ne vodi nigde.

22. @Predrag Mihajlovic
    Е, smem li da pitam koji ti je nick na SK forumu?

23. @Predrag Mihajlovic

Definiši mi molim te "relativno originalne ideje".

24. @Sledge_Hammer
    Hvala na preporuci, nikako da se nakanim da skinem taj DLC.

@Predrag Mihajlovic
    Citam SF ceo zivot, bukvalno. Na dobro ili na lose, to je maltene i jedino sto citam. Procitao sam do sada sigurno preko 1000 razlicitih naslova, a licno imam 300+ knjiga u papiru kod kuce. Sa stanovista SFa, Mass Effect je ok. Nista revolucionarno ali nista ni lose, sa par zaista dobrih momenata. Ali definitivno je daleko od vrha SFa, pa cak i od gornjeg sloja.

Sto se igre kao igre tice, hejtujem je jer je prodaju kao nesto sto nije - RPG. Prvi deo je imao neke nespretne elemente istog, dok je drugi samo interaktivni film. Hvala lepo, ali to role-playing game nije.

25. Marko je rekao to sto je rekao bolje nego sto bih ja to mogao.

26. Rekao sam da neću više komentarisati na ovo ali rekao sam i ranije da neću tolerisati gluposti tako da...
    Mass Effect jeste RPG i to važi i za prvi i za drugi deo. Drugi deo je još uvek RPG i jednino mu fali inventar i ima manje skillova u odnosu na prvi. Tokom igre unapređuješ svog lika tako što razvijaš skillove i upgraduješ oružja i oklop, nalaziš jače modele oružja i nove delove oklopa... Izborom opcija u dijalozima definišeš ličnost svog Sheparda i utičeš na razvoj priče. Žao mi je ali to znači da Mass Effect 2 ispunjava sve uslove da bude RPG. Ako po vama nije RPG samo zato što je fokusiran na priču i dijaloge umesto na razvoj lika onda ni Planescape Torment nije RPG. Kratko i jasno...
    Inače može li se znati ko će ovde da piše recenziju za Mass Effect 3?

27. Ako si igrao Planescape: Torment, onda ne mozes da nazoves Mass Effect 2 RPGom i da budes u pravu. Obrazlozenje:
    1) Razvijanje skilova - u toj meri uprosceno da se ono eventualno moze nazvati RPGom za decu.
    2) Oruzja i oklopi kao definisuca odlika RPGa? U nekoj meri, da. Ali kada je unapredjenje oruzja i oklopa uradjeno detaljnije od unapredjenja osobe i karakteristika lika? To je akciona igra a ne RPG.
    3) Dijalog opcije? Gotovo da nemaju uticaja. Oba ME sam presao po dva puta i isprobao sam i dobru i losu putanju (RPG sa samo dve linije u prici? smejurija). Jedino sto zaista utice na pricu su odluke hoces li ili neces pomoci pratiocima. Sve ostalo je cista kozmetika.

Uporedimo ovo sa Planescape: Tormentom (maestralnim mada nestandardnim RPGom) tacku po tacku.
    1) Razvijanje skilova - uproscena varijanta klasicnih stonih sistema, ali mehanicki znatno dublja od onoga sto ME2 nudi.
    2) Oruzja i oklopi? Nebitno. Postoje ukupno tri tuce u igri koje se ni na koji nacin ne mogu izbeci, a ako normalno razvijas lika, preci ces ih i sa obicnom sekirom.
    3) Dijalog opcije? Planscape _je_ dijalog i prica. I to drasticno, drasticno dublja od holivudske plitkosti sto je ME2.

Mass Effect 2 je interaktivni film sa atrofiranim elementima RPGa. I, sto se gameplaya tice, nista vise.

Aj' da si makar uzeo neki obican hack'n'slash pa ga uporedio sa ME2, ali gde uze Planescape...

28. Predraže... ne možeš porediti Planscape Torment i Mass Effect. Jednostavno, ne možeš.

Meni se sve ove igre dopadaju, a u slučaju da mi se ne dopadne neka ili bože sačuvaj nečiji opis, ja to ne bih komentarisao iznova i iznova.

To je već ubeđivanje.

29. @Marko F.
    Dupli standardi... Znatno uprošćen razvoj skillova u Tormentu ti je prihvatljiv a ME2 to po tebi čini RPGom za decu. Rekao sam, Mass Effect ispunjava sve uslove da bi se mogao nazvati RPGom. To koliko je neki deo igre pojednostavljen nije bitno dok god je tu i dok god je važan za igru. Pucačina iz prvog lica je i Arma 2 sa svojim realizmom i kompleksnošću a to je i totalno arkadni FPS u kome nema ni reloadovanja ni recoila. To da je priča u Mass Effectu holivudska plitkost je tvoje subjektivno mišljenje i na kraju da li je priča neka duboka filozofija ili nije, to nije ni bitno za to da li je igra RPG. Ja sam već rekao šta ja mislim. Bitno je da u Mass Effectu itekako ima izbora i posledica a to je bitno za RPG.
    Ja na kraju ne znam zašto se trudim. To da je Mass Effect RPG je prihvaćena činjenica. Otiđi na RockPaperShotgun koji je jedan od najpoznatijih blogova za hard-core igrače i tamo ispod njihovog opisa Mass Effecta 3 postavi taj komentar, da ME nije RPG i to tvoje obrazloženje. Bićeš ismejan kao troll... Da ne spominjem kakvu reakciju bi izazvao na nekim drugim mestima. Tako da ne znam zašto gubim vreme. ME je bio i ostao RPG i tako će biti i pamćen, mišljenje jedne manjine u ovom slučaju nije bitno.

30. Ne razumem. Zašto je tebi (i tebi sličnima) toliko bitno da ova igra bude RPG? Da ne misliš da ćeš delovati pametnije ako kažeš: najbolja igra koju sam odigrao je Mass Effect, RPG. Ili: to što volim ME znači da sam fan RPGova, bolji sam i prefinjeniji od onih koji igraju pucačine, akcije ili šta već. Jednostavno ne mogu da shvatim takve. Možeš da izbegavaš teme o Bajinim igrama po forumuma i tekstove na većim sajtovima ali biodronovi te uvek nađu, uvek nađu povod da tvrde da je taj njihov Mass Effect ili Dragon Age nekakva umetnost, najbolja igra ever, vrhunac RPG žanra. Kao da pokušavaju da sami sebe ubede u to.

31. +1 za Nikodijeviceve stavove i ono sta voli.

32. @Danilo S.
    Tvoj komentar je izgubio i ono malo vrednosti kod "biodronovi"... Ako već želiš da se uključiš u diskusiju onda napiši nešto argumentovano umesto što trolluješ.
    A ja više stvarno nemam snage da se raspravljam o tome šta je Mass Effect i ne vidim nikvakvu korist od toga.

33. Predraže, ti i dalje uporan. Skapirano je, dao bi prvorođenče da Mass Effect bude proglašen RPG-em veka.

Konstantno spominješ neke druge opise. Ako ti se toliko dopadaju idi i citaj kod njih. Zaobidji igroramine neko vreme ili se makar ograniči na komentar.
    Nemoj da ubeđuješ ostale šta valja a šta ne.

34. Smuči mi čovek ceo serijal, sad mi se ni ne igra.

35. Jesi li zapravo igrao nekad Planescape, i uz to neki pravi, stoni RPG? Ako jesi, onda si, nadam se, svestan koliko je Planescapeov sistem pravila, cak i tako pojednostavljen, razvijeniji od ME2-ovog.

ME ima odlike RPG zanra, ali ni jednu jedinu od tih odlika ne odradjuje kako treba. Na isti nacin bi mogao da kazes i da je Half Life avantura - skupljas predmete koji ti trebaju da bi presao igru (oruzja), i na putu resavas logicke zagonetke (povuci polugu, prezivi, itd.).

Slobodno smatraj ME2 RPGom. Svako ima prava na pogresno misljenje.