23. velj 2013.

Scribblenauts Unlimited, recenzija

Kakve igre su najbolje? One koje nam dopuštaju da se igramo! Trebalo bi da je svaka igra tu da bismo se zabavili, ali nažalost nekim razvojnim timovima to nije jasno, pa se fokusiraju na samo jedan segment inače multidisciplinarnog ostvarenja koje jeste igra, te zapostave nešto drugo, podjednako važno. Kada se pak svi delovi sklope u lepu i funkcionalnu celinu, dobijemo živ, uverljiv svet u kojem se naša shvatanja i razmišljanja menjaju shodno unutrašnjim pravilima igre, delujemo u skladu sa njenom mehanikom i zauvek pamtimo put pređen u cipelama druge osobe - lika kojeg smo vodili. Međutim, tehnička i novčana ograničenja sprečavaju čak i posvećene razvojne timove da naprave savršeno igralište. Pre ili kasnije, naići ćemo na nevidljivu barijeru koja ometa naše namere čak i u Minecraftu ili daleko složenijem Dwarf Fortressu, a manje iskusni igrači unapred će se uplašiti složenosti simulacije koja je neophodna da bi svet bio uverljiv. Dwarf Fortress jeste očigledan primer igre čiji autori ne mare i teže probijanju granica stvarnosti. Scribblenauts Unlimited je pak igra čiji autori su prihvatili da postoje granice i odlučili da prostor između njih iskoriste najbolje što mogu.

Posredi je ostvarenje namenjeno za jednog igrača naoružanog maštom. Pred njim je prelepo ilustrovan svet sa pomalo neobičnom premisom: Vaš lik poseduje čarobnu beležnicu koja oživi sve što u nju zapišete. Oko tog vrti se zaplet igre, ali i mehanika igranja, jer sve probleme rešavate upravo ispisivanjem imenica i prideva, koji pred vašim očima oživljavaju i pomažu, ili odmažu, brojnim likovima koje srećete na putu. Stiče se utisak da ne postoje unapred određena rešenja (osim u uvodnoj oblasti), već da igra prati određeni spisak pravila da odredi da li je stvoreni predmet ili biće odgovarajući za rešavanje trenutnog problema i dalji napredak. Zadaci su raznovrsni kao i predeli kroz koje prolazite, a postoje dve vrste: Osnovni, čiji su nalogodavci, u posebnom pogledu na svet igre, označeni žutom bojom, te posebni izazovi, koji se mogu ponavljati a označeni su plavom zvezdom. Izazovi predstavljaju seriju povezanih zadataka i uvek donose čitavu zvezdu (starite), dok pojedinačni zadaci od kojih je sačinjena svaka deonica donose samo deo nagradne zvezde (shard). Ovi delovi sabiraju se i prenose se dalje, čineći tako najveći deo zvezda koje ćete kroz igru sakupiti.

Priča je jednostavna ali poučna. Razmaženi dečak nateran je da se suoči sa sopstvenim manama i ograničenjima putem pružanja pomoći drugima. Sa dečakom raste i igrač, uči o svetu oko sebe, njegovim pravilima, problemima koji muče stanovnike i najzabavnijim načinima da se problemi reše. Čak i ukoliko napravite propisnu zbrku i na neki način onemugićite sebe da rešite sve zadatke u određenom predelu, moguće je poništiti trenutni pokušaj uz čuvanje ostvarenog napretka. Paradoksalno, igra čija je osnova čarobna beležnica ne zahteva od igrača da čarolijom reši svaki problem, već samo da omogući osobama koje sreće da probleme samostalno reše, što govori da naizgled jednostavna priča krije određenu dozu skrivenih lekcija. Maštoviti igraći posebno će se zabaviti, jer uprkos očekivanim ograničenjima, igra zaista pruža znatan stepen slobode prilikom rešavanja zagonetki.

Svesni da će pre ili kasnije igrači poželeti da napišu naziv nečega ili nekoga ko nije u spisku unapred definisanih termina (koji je toliko opširan da uključuje i imena svih članova razvojnog tima!), autori su stvorili jednostavan ali moćan editor koji omogućava da sami napravite likove i predmete koje možete da pozovete u igri, ili čak podelite sa drugim igračima putem Steam-radionice (Workshop), pa su tako odavno dostupni Batman, Wheatly, Gordon Freeman i drugi popularni junaci. Editor omogućava da se novostvorenim pojavama dodeli ne samo izgled, već i čitav spisak pravila prema kojima će se ponašati kada se jednom nađu u svetu igre. Pozvane predmete ne morate iskoristiti odmah, možete ih smestiti u torbu i poneti sa sobom kako biste ih koristili kasnije, mada mi se čini da je ova opcija u potpunosti nepotrebna, jer nikada nemate ograničeno vreme za razmišljanje, te sve što vam je potrebno uvek možete da stvorite iznova.

Da biste dovršili priču, neophodno je da sakupite šezdeset zvezda. Međutim, kraj priče nije i kraj igre, niti je "čišćenje" svih oblasti kraj zabave. Naime, pored delova zvezda koje je moguće dobiti rešavanjem zagonetki, postoje i dodatni delovi koji se dobijaju stvaranjem maštovitih predmeta ili obavljanjem unapred predviđenih radnji, čiji spisak možete pronaći u prozoru sa statistikama. Štaviše, čak i likovi kojima ste pomogli da reše problem mogu da doprinesu daljoj zabavi razgovorom ili neobičnim zahtevima koji se ne nagrađuju zvezdanom prašinom, ali otključavaju zabavne animacije i teraju igrače da obnove saznanja iz opšte kulture. Jedina mana koju sam uočio jeste nedostatak mogućnosti da se napravi više od jednog profila, pa ukoliko želite da igrate naizmenično sa nekim drugim, moraćete ručno da pomerate sačuvane pozicije po disku, kako ne bi bile prebrisane. Ukoliko to nije problem (većina igrača i tako ne deli računar niti nalog mreže Steam), igra je gotovo savršena. Grafički prikaz je veoma dopadljiv, zvučna podloga je živa i odlično odgovara dešavanjima na ekranu, a predeli koje posećujete su zanimljivi i neretko asociraju na mesta koja će vam biti poznata iz literature, nauke ili popularne kulture. Sve u svemu, reč je o izuzetno zabavnoj igri koju bih preporučio svakom ko zna engleski jezik dovoljno da razume šta se od njega traži - rešenje ne morate ni da upišete pravilno, jer igra će da vam ponudi slične reči ukoliko vidi da ste promašili.

Može vas zanimati i snimak igranja naslova Scribblenauts Unlimited.