13. tra 2013.

Awesomenauts, recenzija

Desetak sekundi trejlera za igru Awesomenauts bilo je dovoljno da me vrati u detinjstvo, tamo negde na sam početak devedesetih godina prošlog veka. Novootvoreni Treći kanal sa vedrijim programom bio je protivteža večito namrgođenim, ozbiljnim licima sa prva dva programa RTB-a. A vikendom prepodne puštali su crtane serije, potpuno drugačije od Mikijeve radionice i Šašave družine koje su išle u sedam i petnaest. Triton, Granzort, Sablja i zvezdani šerifi, Voltron... crtaći puni akcije, bleštavih svetlosnih efekata i spektakularnih borbi držali su nas prikovane za ekran tokom cele epizode. Upravo tako sam se osećao dvadesetak godina kasnije, gledajući intro za ovu igru.

Awesomenauts je igra žanra MOBA (Multiplayer Online Battle Arena). Na konzolama je postigla zavidan uspeh pre svega jer gotovo da nije ni imala dostojnog protivnika. Međutim, dolaskom na PC, Ronimo Games (pamtimo ih po humorističnoj tower defence igri Swords & Soldiers) uplivao je u vode kojima vladaju opasne ajkule koje igre nude besplatno. Ipak Awesomenauts donosi osveženje u žanr u vidu platformskog dvodimenzionalnog izvođenja. Retro-šmek starih crtaća, retro-izvođenje, a ipak igra prosto odiše novim, svežim idejama.

Partije su tri protiv tri, a odvijaju se na srazmerno malim platformskim mapama. Cilj nije ubiti što više protivnika već zauzeti protivničku bazu na drugom kraju mape. Pored suparničkih igrača, između vas i neprijateljske baze nalaze se tri kule. Kule imaju poprilično mnogo energije i snažno udaraju tako da predstavljaju prevelik zalogaj samo za jednog igrača. Tu na scenu stupaju droidi koje vaša baza (nažalost i protivnička takođe) štancuje u određenim vremenskim intervalima i koji, poput leminga, slepo jurišaju napred, napadajući sve što im ide u susret. Ovi droidi ne udaraju snažno, ali su odlični za odvlačenje pažnje protivničkih kula, jer dok se kula zamajava njima možete bez bojazni da raspalite svim silama. Smrt nije tragičan događaj, posle nekoliko sekundi oživećete na svemirskoj stanici koja će vašu kapsulu ponovo ispaliti ka planeti na kojoj se vodi bitka. To znači da ukoliko zaginete, računajte da bar tridesetak sekundi nećete moći da pomognete saborcima.

Još jedna "sitnica" koja odvaja Awesomenuts od drugih igara jeste maštovit i duhovit dizajn likova. Svaki ima svoju posebnu priču, muzičku temu, i svaki predstavlja određeni stereotip. Froggy G je žabac hip-hoper, Leon je kameleon sa francuskim naglaskom, Yuri je sovjetski majmun-kosmonaut sa raketnim rancem, Lonestar je tipični teksaški šerif naoružan revolverima i dinamitom, Voltar kao da je upravo izašao iz filma "Mars napada". Sve u svemu, trenutno je u igri ukupno trinaest likova, a najavljeno je da će ih biti još. Na početku vam neće svi biti dostupni, već ih otključavate skupljanjem iskustva u partijama. Možda zvuči kao težak i dosadan zadatak, ali uopšte nije tako. Sve likove ćete otključati za otprilike 8-10 sati igranja, a usput ćete ih većinu i isprobati, pa tako odlučiti koji od njih najbolje odgovara vašem stilu igre. Klasična MMORPG podela na klase ovde je samo grubo sprovedena. Ogromni robot Clunk je po logici predodređen da igra ulogu tenka i prima napade protivničkih igrača i kula. Međutim, možete se odlučiti za potpuno drugačiji izbor veština i unapređenja koji će od njega napraviti tzv. glass cannon, lika koji brzo može da nanese mnogo štete protivniku, ali istovremeno je i veoma ranjiv.

Svaki lik ima glavni napad, jedini dostupan na početku borbe, dok za dodatna dva morate da platite. Kupovina i nadogradnja veština se obavlja u prodavnici u vašoj bazi, gde se u svakom trenutku možete teleportovati ako duže vreme držite taster F (osim za šoping, ova opcija korisna je i za dopunu energije, ako na terenu ostanete na jednoj crti - a dopune nigde nema). Pored unapređivanja ove tri veštine, postoji i četvrta, opšta kategorija gde povećavate brzinu kretanja lika, količinu HP-a, regeneraciju, priliv novca i slično. Time je omogućeno mnoštvo različitih kombinacija razvoja lika od kojih su neke u rukama dobrih igrača naprosto ubitačne. Ovde se razdvaja žito od kukolja, vidi se ko kosi, a ko vodu nosi. Ako želite da napredujete na lestvici morate naučiti prave kombinacije i primenjivati ih od samog početka partije.

Valuta u igri naziva se solar, a dolazi u srebrnoj i zlatnoj varijanti. Srebrne kocke donose manje sume solara, dok su one zlatne daleko izdašnije, ali i ređe. Pojavljuju se kada uništite protivničkog droida ili, još bolje, kada ubijete protivničkog igrača.

Bez obzira što je ova igra port sa konzola ne vuče mnoštvo propusta na koje smo navikli kada čujemo ovaj izraz. Prebacivanje nije otaljano, platforma Steamworks u online borbama radi mnogo bolje nego konzolne varijante, kontrola likova je jednostavnija uz upotrebu miša i tastature (mada je džojped i dalje dobro rešenje tako da je izbor pitanje ukusa), čak su na PC-ju odmah dostupni neki likovi koji se na konzolama doplaćuju kao DLC. Igra se redovno osvežava sa novim likovima koje dobijate kroz zakrpe potpuno besplatno. Jedina stvar koja se naplaćuje jesu dodatni kostimi za likove, što je takođe veoma pohvalno.

Glavna zamerka koja bi se mogla uputiti jeste veoma mali broj planeta, tj. mapa. U opticaju su doskora bila samo tri mape, a u poslednjoj zakrpi konačno smo dobili i četvrtu. Razvojni tim redovno osvežava igru, dorađuje ravnotežu likova i prilično su uspešni u tome, jer nijedan ne odskače. Problem može nastati, jer tokom partije ne mogu da se menjaju likovi, tako da ako nemate pravi odgovor na protivničku postavku prinuđeni ste na malo više prilagođavanja i eksperimentisanja, ali opet u tome i leži čar igre. Kako je ovo multiplayer naslov bitno je znati da igrača uvek ima u dovoljnom broju i da nećete dugo čekati na početak partije. Postoji i mod za jednog igrača sa botovima, ali osim za trening na početku, nećete ga previše koristiti, jer ne predstavlja gotovo nikakav izazov.

Iako Awesomenauts izgleda kao malo opuštenija varijanta MOBA igara ne može se reći da je baš krojena po meri causual igrača koji u igru svrate tek ponekad da bi prekratili vreme uz koju partiju. Kriva učenja je i ovde prilično strma, a potrebno je uložiti dosta vremena ako želite da budete ozbiljan igrač. Cena igre na Steam-u iznosi deset eura, međutim često je na popustima tako da ako ste spremni da sačekate možete je nabaviti za svega 3-4 eura.

Autor teksta, Darko 'DeCoy' Mihoković, saradnik je bloga Igrorama od novembra 2009. godine.