1. ožu 2014.

Dysfunctional Systems, Episode 1: Learning to Manage Chaos, recenzija

Internet je čudo. Ima svega za svakoga. Tako ljubitelji japanske kulture nisu toliko uskraćeni za najnovije anime i mange koliko bi bilo da nema dobrih duša da prevode sa japanskog i premošćuju jezičku barijeru. Igre su, pak, ponešto kabastije za prevod i obično se čeka na nekog preduzimljivog izdavača da se smiluje i objavi američku verziju. Počesto, nešto se i izgubi u prevodu. Likovi se promene, priča se iskrivi kako bi se spasile nevine dušice američke publike.

Jedna od tekovina japanske pop-kulture jeste i VN (visual novel). Posredi je osnovno delo interaktivnog pripovedanja, nešto između romana, stripa (graphic novel) i računarske igre. Nazivaju ih još i kinetičkim ili pokretnim romanima, jer je značajan deo pripovedanja animacija junaka kao i smenjivanje scena. Ako niste znali, slavni japanski igrostrojitelj Hideo Kođima (autor serijala Metal Gear) oduševljen jednom VN-igrom odlučio je da uđe u sve igara.

Ljubitelji japanske kulture pokušali su da presade visual novel na zapad i delimično su u tome uspeli. Delimično, zato što danas na zapadu postoji veliko zanimanje za interaktivno pripovedanje, ali s druge strane vrlo je malo profesionalnih timova koji se bave ovim veoma razgranatim žanrom. Zaista, neobično je to da su tehnološki prodor u svet interaktivnog pripovedanja napravili zapadnjaci kao što su Majk Mateas, Emili Šort i Ričard Evans, dok istovremeno tržištima i dalje vladaju japanske igre.

Poštovalaca VN-igara, ipak, nema malo. Tome svedoče brojni endžini, takmičenja, kao i broj igara koje je moguće preuzeti sa interneta. Premda je stil VN-igara gotovo kanonizovan, postoje brojni podžanrovi (horor, ljubavni, komedije) kao i hibridi (VN sa elemetima RPG-a, MMORPG-a, strategije, timske taktičke igre).

E, sad.

Autori VN-igre Dysfunctional Systems neobičan su internetski skup koji predvodi kanadski student Džeremi Miler. Tim se zove Dischan Media, a sastoji se od grupice programera iz Kanade, SAD-a i Danske. Budući da su nezavisni studio grupa brzo menja članove. Posredi su zaljubljenici u VN koji žele da stvaraju igre prilagođene zapadnoj publici. To ponajpre znači da žele da pripovedaju na način koji ne spada u orijentalna pravila pripovedanja. Ukoliko ste iole pratili igre iz Japana (i uopšte njihovu pop-kulturu) znate da postoji mnoštvo kulturoloških razlika koje zahtevaju poznavanje japanskih običaja, mitova, a ponajviše - simbola. Dischan Media ne preza od kanona VN-igara (grafika u stilu anime, galerija za fanove, provokativne teme, minimalizam igrostrojenja), ali pokušava da ispriča pripovest polazeći od zapadnjačkih mitova i kulture. Tu istančanu razliku najavili su igrom Juniper's Knot (besplatna je), a u potpunosti ispoljili serijalom u najavi pod naslovom Dysfunctional Systems.

Prva epizoda nosi naslov Learning to Manage Chaos i uvodi nas u priču o svetu u kome je sve toliko savršeno da se njegovi stanovnici bave ispravljanjem krivih drina drugih svetova. Upadamo usred priče o Vinter Harison, četrnaestogodišnjoj kadetkinji u školi za medijatore. Pored toga što uče, kadeti moraju da uz nadzor učitelja-majstora pohađaju svetove na kojima je previše haosa i nereda. Njihov zadatak je da po svaku cenu uvedu mir i ravnotežu.

"Po svaku cenu" je osnova pripovedanja u ovoj epizodi. Vinter je mlada i blentava, teško joj je da i zamisili da postoje mnogi svetovi, ali stvarnost se obrušava na nju tokom naizgled rutinskog zadatka. Moraće da donese teške odluke, da zaviri iza zavese i otkrije nam nagoveštaje da je njen utopijski svet zapravo distopija. Priča se sastoji iz dva dela. Prvog u kome Vinter mora da prelomi i drugi koji nam kroz vizuru njene školske drugarice otkriva kako se Vinter nosi sa posledicama svog izbora.

Neću mnogo da vam otkrivam, jer suština VN-igre jeste u priči. Igra se svodi na odabir dijaloške grane. U odnosu na to kako razmišljate i šta odabirate, priča ima dva završetka. Sama linija radnje ne menja se toliko koliko pogled i uvidi glavnog junaka, te njeni odnosi sa okolinom. Na kraju možete da snimite profil koji će u sledećoj epizodi nastaviti priču u zavisnosti od izbora koje ste načinili u ovoj prethodnoj. Samo ću vam nagovestiti da je priča toliko snažna i upečatljiva, da kada sam odigrao jedun granu do kraja nisam želeo da se vratim i prođem i drugi krak (dobro, na kraju sam morao zbog ovog prikaza). Dysfunctional Systems time spada u retku vrstu igara koja dotiče status umetnosti i zaista može čvrsto da veže glavnog junaka, igrača i njihove odluke. Da nije tako dobre priče i dobrih junaka, ne bih vam ni preporučio ovu igru u kojoj zapravo i nema mnogo igre u klasičnom smislu, a i traje tek sat ili dva.

U skladu sa onim što je Dischan Media zacrtala - da proizvode samo igre vrhunskog kvaliteta - mogu da kažem da su dosta odmakli na tom putu. Muzika je veoma dobra i pojačava osećanja koja igra budi. Grafika je odlična, pomalo u japanskom stilu, ali sa linijama, senčenjem i bojama koje više odgovaraju evropskoj školi crtanja. Naravno, u skladu sa tradicijom i poreklom VN-igara, tu je i džuboks (možete da slušate sve melodije iz igre) kao i galerija slika koje su urađene u fazonu fan art-a, sa izraženim elementima fan service-a. U prevodu, glavne junake možete videti u najbizarnijim i erotiziranim pozama, u kostimima koji nemaju mnogo veze sa radnjom igre. Takođe, ukoliko ste odigrali Juniper's Knot čekaju vas dodatne sličice u galeriji.

Trenutno košta 4.99 EUR na Steam-u ili svega 5.00$ na sajtu proizvođača. Možda ćete se iznenaditi, ali preporučujem je i smatram da vredi toliko. Naravno, ukoliko razumete da igru bez igre koja traje sat i nešto preporučujem isključivo zbog dobre priče, kvalitetne produkcije i izuzetne atmosfere koja se retko viđa. Dakle, podrazumeva se da ne očekujete ni avanturu ni RPG, kao i da se otisnete tragom Vinter Harison i postavite se u njenu kožu. Ukoliko za to niste raspoloženi, preskočite ovu interaktivnu priču.