23. stu 2014.

TransOcean - The Shipping Company, recenzija

Ports of Call. Kultna igra sa Amige i ranih PC računara. Čekala je trinaest godina na verziju sa poboljšanom grafikom. Zatim je izišla poboljšana verzija 2004. godine, pod naslovom Ports of Call XXL. Istovremeno autor, inženjer Rolf Diter Klajn, napravio je 3D endžin za one koji su poželeli da unaprede 2D verziju igre. Razvoj je nastavio tokom godina, dodajući nove opcije. Godine 2009. izišla je verzija za mobilne uređaje (iOS i Android), a 2012 počeo je razvoj online-verzije.

Šta je, dovraga, Ports of Call kad se razvija još od prošlog veka? Pa, posredi je igra koja simulira poslovanje transportne kompanije koja se bavi brodskom špedicijom. Počinjete sa jednim poluraspadnutim brodom i u dugovima. Zadatak je da izgradite poslovno carstvo prenoseći transportne kontejnere između svetskih luka. Začin igre čini težak zadatak isplovljavaljanja i uplovljavanja. Brodovi su tromi i imaju mali ugao skretanja, pa je svaka luka posebna zagonetka.

Za razliku od originala koji je odmakao daleko u smislu mnogih inovacija, TransOcean je prilično veran klon izvorne igre Ports of Call. Početni brod unapređujete, pokušavate da uštedite gorivo, da bezbedno prevezete tovar i postepeno otključavate sve zamršenije zadatke. Prvi izazov su ture koje morate da obavite u roku (obično prekratkom). Trik je ponajpre u tome da procenite koje ponude su uopšte izvodive i koliko ćete goriva morati da spržite da biste ispunili ugovor. Za razliku od izvorne igre koja nije ostavljala nikakve podatke osim ponude i datuma, TransOcean ima prijateljski interfejs koji vas obaveštava koliko zarađujete (ili gubite) na svakoj ponudi. Osim novca, transportom stičete i reputaciju. Shvatite je kao neku vrstu iskustvenih poena, jer kad dostignete novi nivo otključavaju se nove mogućnosti kao i novi izazovi. Na primer, dobijate bonus ako povežete nekoliko tovara iste kompanije. Nešto kasnije postoji mogućnost da otkupite investitorski udeo i oslobodite se finansijske odgovornosti (tj. gazdarica prestaje da vas čerupa).

Što se tiče menadžerskog dela, dakle, prerađen je da bude nešto savremeniji nego u Ports of Call. Deo igre koji se naziva pilotiranje ili peljar (stručni izraz za uvođenje i izvođenje broda iz luke) gotovo je istovetan sa izvornikom. Šta to znači? U Ports of Call grafika je, naravno, bila pikselizovana 2D, dok je ovde u raskošnom 3D izvođenju, ali razlike u mehanici gotovo i da nema. Možda trodimenzionalnost pomaže da se malo bolje orijentišete u prostoru, pa pristajanje i isplovljavanje deluju kudikamo lakše nego u surovom Ports of Call-u. I dalje, naravno, postoji mogućnost da platite profesionalnog pilota (što je i dalje papreno skupo). Ako me uspomene ne varaju, Ports of Call je imao mnogo teške luke, dok su ovde mape uglavnom lako rešive. Kasnije, kad otključate putovanje po celom svetu (isprva ste ograničeni na Evropu i Mediteran), biće i nekih težih izazova.

Igra nosi prilično visoku cenu (24.99 EUR). Zašto je ne opravdava? Pa, u privh sat vremena (koliko je otprilike neophodno da se otključaju sve mogućnosti igre) jeste zabavna, ali kasnije se sve vrti u krug. Deo igre koji simulira poslovanje nije naročito razrađen, protivnici (ako ih uključite u igru) predvidivo kaskaju za vama (osim ako napredujete iznad "easy" što vam život pretvara u nameštenu partiju karata, jer AI ne postoji, kompjuter naprosto vara). Znam da je to malo anahrono zameriti u današnje vreme, ali meni je zasmetalo i to što je prevelika. Ne znam na šta su spucali preko pet gigabajta (verovatno na 3D grafiku, ali aman!). Sve u svemu, ne preporučujem igru nikome (čak ni ljubiteljima starog Ports of Call), skinite DOSbox i Ports of Call i uživajte, ako već volite brodove i tansportnu industriju.