Da li ste sanjali o tome da budete otac ćerkici koja će možda postati princeza? Niste? A da li ste maštali o igranju X-Com-a, Panzer General-a i svih divnih starih igara? Niste? Eh, šteta, ovaj članak je baš o tome. O programu za emulaciju PC procesora koji pokreće stare igre za MS-DOS i igri Princess Maker 2.
Zahvaljujući Holanđaninu, Peteru Veenstra-i i njegovim drugarima iz raznih krajeva sveta, od 2002. sa nama je DOSBox. Pere, pegla i u ormar slaže! Dobro, ne baš, ali kad pogledate šta sve radi...
Emulira PC procesor na nezavistan način tako da DOSBox može da se pokrene na Linux-u, pod Windows-om, na Wii-ju, PSP-u, PalmOS-u, Mac-u, Tablet PC-ju... spisak je poduži i završava sa prilično opskurnim platformama. DOSBox podržava sve vrste grafičkih modova i emulira razne grafičke kartice, od uobičajenih standarda (EGA, VEGA, VESA) do vrlo retkih modifikacija. Slično je i sa podrškom za zvučne kartice, od PC-jevog zvučnika, preko AdLib-a i Sound Blaster-a do Tandy-ja i Disney Sound Source-a. DOSBox imitira serijske i paralelne portove, tako da je moguće koristiti USB igrački hardver, ukoliko ga igra podržava. DOSBox omogućava igranje igara putem lokalne mreže ili interneta i to raznim vrstama protokola, tako da igre koje to podržavaju, možete igrati sa drugarima... ili protiv njih. Što je još čudesnije, DOSBox pokreće i druge DOS-programe kao što je... Windows 3.1! Umm niste ushićeni? Nema veze, idemo dalje... Jedini 'zez' je u tome što je DOSBox program koji radi iz komandne linije, što znači da ili morate da savladate razne komande koje će omogućiti podešavanje parametara obezbeđuju da igra teče glatko ili morate da skinete jedan od brojnih frontend programa koji će vam taj posao znatno olakšati. Najlepše od svega je to što je DOSBox besplatan, a preporučuju ga i kompanije koje su objavile stare igre kao što su id Soft-ov Wolfenstein 3D, stare Sierra Entertainment-ove avanturice ili Bethesda-ine Arena i Daggerfall legende The Elder Scrolls serijala. DOSBox-ov zvanični sajt je ovde.
Da pređemo na Princess Maker 2. Igra je izašla i u verziji za Windows 98, ali ćešće ćete pronaći DOS varijantu. Ček, ček! A šta je bilo sa prvom igrom Princess Maker? Isto što i sa igrama PM 3: Faery Tales Come True, Princess Maker 4, Princess Maker 5 i Princess Maker: Legend From Another World – nisu izašle za PC ili nisu dobile prevod na engleski. Zapravo, priča o engleskoj verziji Princess Maker-a 2 za PC je prilično melodramatična. Možete je pročitati ovde. Ukratko, ekipa fanova koji su imali malu izdavačku kuću stupili su u pregovore sa Gainax-om. E, sad. Gainax je velika producentska kuća iz Japana koju su takođe pokrenuli fanovi. Proizvode crtaće i usput su objavili i nekoliko igara. Elem, Amerikanci su počeli rad na beta-verziji igre na engleskom jeziku. Doterali su nekoliko stvari (kao što je uklanjanje golotinje) i pripremali se za objavljivanje. No, u tom trenutku pojavio se Windows 95 i igra je postala zastarela preko noći, a američka senzacionalistička štampa sasekla je svaki pokušaj propagiranja hajkom na Princess Maker 2. Proglasili su je za seksističko pornografsko i pedofilsko đubre. Nakon takve 'reklame' projekat je propao, a Japanci su i bez da su prethodno povukli ugovor, sva prava na igru van Japana prodali drugoj firmi.
Pornografija? Aha, znači privukao sam vam pažnju. Eh, nažalost ili na sreću, Princess Maker 2 nije hentai, ecchi ili pornografska igra. Istina spada u shonen žanr, tj. u prevodu, ovoj igri će se više obradovati dečaci, no devojčice. Budući da Japanci imaju malo drugačije poglede na to šta je moralno, a šta nemoralno, u Princess Maker serijalu zaista postoje granične situacije, ali su se autori potrudili da sve potencijalno opasne elemente (sado-mazo, satanizam, prostitucija) smeste u Dark Side. Nego, zaleteh se ja. Da krenem iz početka...
Davno davno veliko i moćno kraljevstvo zapalo je u dekadenciju. Građanstvo se odalo grehu, pa su bogovi odlučili da im održe lekciju. Demonska armija predvođena Princem Tame napala je kraljevstvo. Carstvo je dovedeno na ivicu propasti. Iznenada, sa istoka se pojavio ratnik koji je izazvao Lucifrona, predvodnika demonske vojske. "Zašto se boriš za ljude koje i ne poznaješ? Da li si siguran da zaslužuju da ih braniš?" pitao je Lucifron nakon teške i duge borbe i povukao se u podzemni svet. Kralj i kraljica dočekali su ratnika kao heroja i zahvalili mu što je spasao kraljevstvo. Priznali su da je carstvo zastranilo pre svega zbog njihovog moralnog posrnuća i zavetovali su se da će obnoviti čestitost cele države. Zamolili su heroja da ostane s njima što je, nemajući pametnija posla i prihvatio. Na dobro ili na loše, bogovi će znati, kraljevstvo se vratilo normalnom životu. Heroj je zavoleo ljude među kojima je živeo. Jedne večeri, nakon teškog radnog dana, zastao je i pogledao u zvezdano nebo. Učinilo mu se da jedna zvezda sija sjajnije od drugih. Čuo je da ga neko doziva i potrčao je preko polja kao opčinjen. U zraku svetlosti koji mu se činio da je zvezda, lebdela je devojčica. Božanski glas pozvao je heroja i postavio mu zadatak da dete rođeno iz svetlosti postavi na pravi put. Heroj je pokušao da se opravda i zavapio je da je detetu potrebna majka, a ne otac. No, svetlost je već bledela, a tajanstveni glas mu je odzvanjao u ušima porukom: "Sad je sve na tebi". Devojčica je otvorila oči i progovorila: "Tatice?" Srce junakovo se otopilo. "Dobro došla kući, kćeri", kazao je. Godinu dana kasnije vratili su se zajedno na mesto na kome su se prvi put susreli.
Pre početka igre odredite kako se zove Heroj koga ćete predstavljati, kad je rođen i koje je krvne grupe, zatim birate ćerkino ime, datum rođenja i krvnu grupu. Japanski horoskop mnogo daje na izbor krvne grupe, ali za samu igru ovi izbori nisu presudni. Postavka igre je jednostavna. Kao otac, odgovorni ste za razvoj ćerkice, njeno obrazovanje, provođenje vremena, ishranu, odevanje, odmor, za njeno zdravlje, sreću, društveni život. Vremena i novca je malo, a poslova preko glave.
U gornjem delu ekrana je deo koji prati osnovne podatke kao što su ime i prezime, uzrast, horoskopski znak, krvnu grupu, količinu novca. Tu su i slotovi za oružje i oklop, te indikatori raspoloženja ako je devojčica bolesna, ako je postala besprizorni delinkvent ili ako je zaljubljena. Ispod je vrsta ishrane (redukovana, normala ili pojačana), visina i težina deteta kao i mere (kukovi, struk, grudi – kao kod manekenki).
Sa strane je komandna tabla. Statistike daju pregled osobina vaše ćerke. Osim uobičajenih RPG osobina tu je i pregled savladanih veština. Povećavaju se raznim aktivnostima, a podeljene su na magijske, ratničke, društvene i domaćinske. Statistike takođe pokazuju zamor, moralni kompas curice i druge važne osobine. U gradiću možete posećivati prodavnice u kojima kupujete poklone i odeću za devojčicu, voditi je u crkvu i sl. Ikonica sa balončićem otvara razgovor sa devojčicom. Birate temu i obavljate redovne razgovore između oca i ćerke. Čak iako vaša princeza napreduje i stiče moć i dalje joj je neophodan dobar odnos s ocem, pa obratite pažnju na ovaj deo. Ne preterujte sa džeparcem. Zamak je merilo društvenog statusa. Devojčica za početak može da razgovara jedino sa stražarem. Ali razvijajući društvene i neke druge veštine može doći do samog kralja i postati drugarica mladog princa. Ovaj deo je važan ukoliko planirate da udate dete za princa. Ikonica sa mlekom i jabukom odrežuje način ishrane koji menjate ako vam je dete predebelo ili previše mršavo. U inventaru pregledate šta vam je sve na raspolaganju i možete da ih aktivirate.
Na kraju tu je određivanje mesečnog rasporeda. Osnovna jedinica je sedmica. Dete možete slati u školu. Sami određujete koje će časove pohađati. Cena nastave je paprena. Zato dete mora odmalena da radi. Poslovi takođe razvijaju veštine, ali povećavaju stres. Ukoliko preopteretite dete, pobeći će od kuće ili se razboleti. Izbor zanimanja je presudan za budućnost deteta. Ako je šaljete da radi u kabareu kao egzotična plesačica, teško da će na kraju od nje postati princeza. Obim poslova proširuje se što je devojčica starija. Možete je poslati na raspust ili joj odobriti slobodno vreme, što smanjuje nivo stresa. Novac koji dete stiče nije dovoljan, a ukoliko planirate da postane veliki ratnik ili čarobnjak, presudan je odlazak u avanturu. Postoje četiri oblasti, istočna šuma, zapadna pustinja, južno jezero i severni glečer. Svaka avantura može da donese blago, nove predmete, da pojačava magijske i ratničke, ali i društvene sposobnosti. Možete se susresti za matorim pohotnim zmajem, princem demona, boriti protiv bogova lično. No, ukoliko devojčica bude povređena, kući će je dovesti neobični demonski batler – Cube. On je taj koji nadzire ćerkicu svakodnevno, prati joj raspored, obaveštava vas o promenama raspoloženja, kupovini zimske i letnje odeće i sl. Ukoliko zanemarite ćerku, možda će se sasvim okrenuti Cube-u i udati se za njega. S druge strane, ne dozvolite da izgubi borbu i nastrada i na dobrom ste putu da postanete otac stoleća.
Svake godine održava se letnji festival na kome vaša ćerka može da se takmiči u borbi, stvaranju umetničkih dela, plesanju ili kuvanju. Ne samo da su takmičenja dobro merilo napretka, već i znatno mogu da poprave finansijsku situaciju, jer je mesečna plata koju dobijate od kralja nedovoljna za pokrivanje svih troškova odgajanja deteta. Kakav ste bili otac vidi se na kraju. Ćerka može da ostane sama ili da bude udata (za princa, za demona, za Cube-a ili za – svog taticu!!!), zavisi od toga s kime je ostvarila najbolji odnos. Od dostignuća i veština zavisi profesija: vladajuća kraljica, premijerka, nadbiskup, ministarka, učenjak, opatica, sudija, naučnik, dvorska dama, kraljica po udaji, kraljevska konkubina, grofica, milionerova žena, žena trgovca, žena farmera, ljubavnica lokalnog velmože, raspuštenica, čistačica, usedelica, krčmarica, farmer, đakon, kuvar, drvoseča, frizerka, zidarka, lovac, grobarka, učiteljica, kelnerica, barska dama, plesačica u kabareu, paziteljica u sirotištu, velika ratnica, general, šef kraljevske straže, učiteljica ratnih veština, vitez, vojnik, lovac na ucene, plaćenik, velika čarobnica, kraljevska čarobnica, učiteljica magije, volšebnica, čarobnjak, vrač, ulični mađioničar, ulična plesačica, klovn, pisac, slikarka, balerina. A tu je i pomenut Dark Side, zanimanja kojima se ćerka odaje ukoliko je niste naučili šta je dobro, a šta zlo i dozvolili joj da se petlja sa demonima; sado-mazo gospodarica, šef mafije, bandit, prostitutka visoke klase, prevarant, ulična prostitutka ili princeza podzemnog sveta.
Princess Maker 2 je najbolji primer kako su se nekad kvalitetno pravile igre. U jedva osamdeset megabajta stala je veoma kompleksna simulacija, igra koja ima nebrojeno mnogo staza i mogućnosti. Jedinstvena mešavina psihološke igre obrazovanja, RPG avanture i menadžerske simulacije. Kao što je tajanstveni glas na početku igre šapnuo: "Izbor je tvoj". A šta je vaš izbor? Da li se vraćate starim igrama ili ih zaboravljate u potrazi za sledećim hitom? Koju igru iz davnine još možete uvek da obrnete, a da vas ne preplavi osećaj već poznatog? Meni se igre kao PM2 dopadaju zato što mnoštvo krajeva omogućuje beskrajno proigravanje. Koju ste od savremenih igara mogli da igrate u nedogled i kada ste je jednom prešli?
Autor teksta, Ranko 'Game Master' Trifković, jedan je od tri osnivača i urednika Igrorama bloga.
Novinar je mesečnika "Gameplay" od januara 2006. godine, a glavni i odgovorni urednik od januara 2010. godine. Bio je jedan od urednika mesečnika "The Gamer", glavni i odgovorni urednik časopisa "IT Market" i "Hobby Master", te novinar-saradnik u brojnim drugim izdanjima uključujući Digital!, PC Magazin i ActionTrip.
Za sve one kojima je radno okruženje DOSBox-a deluje odbojno, mogu da koriste neki od frontend programa koji sva podešavanja svode na nekoliko klikova mišem. Preporučujem DFend!
OdgovoriIzbriši