Moj prvi susret sa prelepim Might & Magic svetom dogodio se pre skoro petnaest godina. Računar koji sam tada posedovao nije imao dovoljno konjskih snaga da pokrene zver kao što je Heroes of Might & Magic 2, te sam često odlazio kod drugara da posmatram i mudrujem sa suvozačkog sedišta. Upijao sam svaki detalj poput sunđera, strpljivo čekajući dan kada ću i sam moći da zaigram ovu čudesnu igru u toplini i mraku svoje sobe. Srećom, nisam predugo čekao. Uskoro sam i sam nevešto okupljao armije fantazijskih stvorenja pod barjakom harizmatičnog vođe, jurišajući u nove pobede. U to vreme sam, naravno, češće jurišao u poraze, ali to me nije obeshrabrilo. Svega nekoliko godina kasnije, New World Computing izdao je nastavak tada omiljene mi igre. Drugi deo Heroja završio je u nekom mračnom kutku, poput bicikla sa pomoćnim točkovima koji sam nasledio od starijeg brata. Iako sam ga povremeno uzimao u ruke da obrišem prašinu sa njega, nisam ga vozio. Dobio sam pravi bicikl, sa šesnaest brzina, kočnicama, i flašicom za vodu. Već jedanaest godina, Heroes of Might & Magic 3 zauzima posebno mesto na mom hard disku. Najmanje jednom godišnje iznova prelazim igru, isprobavajući nove taktike, ponovo slušajući uzbudljivu priču o herojima Antagariča.
Kao i svaka dobra priča iz industrije, i ova počinje u memljivom podrumu sredinom osamdesetih godina prošlog veka. Glavni akteri su dvadesetogodišnji Jon Van Caneghem, njegova supruga i njihov blizak prijatelj, osnivači firme New World Computing. Posle nekoliko godina rada na prvim RPG naslovima iz serijala Might & Magic, 1990. godine na tržište izbacuju igru King's Bounty (čijim se rimejkom drogiramo već dve godine). Iako nije prošlo baš najbolje, ovo ostvarenje poslužilo je kao temelj za prvu igru serijala Heroes of Might & Magic, koja se pojavila pet godina kasnije. Mehanika je promenjena iz korena, pritom zadržavajući razne dobre ideje i rešenja. Veoma dobar prijem od strane igrača i kritičara stavio im je do znanja šta im je činiti. Ne časeći časa, Van Caneghem i drugari bacili su se na posao i godinu dana kasnije izdali Heroes of Might & Magic 2. Znatno unapređena mehanika, veoma lep izgled i solidna priča obezbedili su ovom naslovu mesto u aleji velikana. Na svu sreću, prostora za poboljšanja je i dalje bilo, te smo 1999. godine konačno dobili ultimativno Heroes of Might & Magic ostvarenje. Svaki segment igre unapređen je do savršenstva. Jednostavno, bolje od ovoga nije moglo.
Heroes of Might & Magic 3 je, kao i prethodne igre iz serijala, potezna strategija. Kretanje po mapi je potezno, tako da jedan potez predstavlja jedan dan. Suština je ostala ista: neophodno je sakupljati resurse pomoću kojih se unapređuju utvrđenja i unajmljuje vojska. Ona se potom predaje heroju, koji istražuje svet, trebi neprijatelje, i zauzima tuđe naseobine.
Gradovi služe prvenstveno kao mesto za regrutovanje vojske (novi plaćenici stižu na svakih sedam dana), a pored toga pružaju zaštitu u vidu zidina i tornjeva sa strelcima i donose prihode od poreza. U njima je moguće izučavati magije u esnafu, najmiti heroje ili slušati tračeve u birtiji, trgovati resursima na pijaci ili se opremati ratnim mašinama kod kovača. Međutim, sve ovo su opcije koje igrač ima u razvijenom naselju. Kako su šanse da ćete naići na takvo u ranijim stadijumima partije male, moraćete sami da se pobrinete za prosperitet zamka. Pošto su građevine međusobno zavisne, a moguće je izgraditi samo jednu po potezu, lako se uviđa da je i za razvijanje gradova potrebna taktika. Doduše, čak i početnici će brzo shvatiti koji redosled gradnje im najviše odgovara, zavisno od veličine mape, a onda će ga se držati kao pijani plota.
Centralna tačka igre je i dalje heroj. Harizmatični vođa koji ne silazi sa vernog vranca, odgovoran je za istraživanje, zauzimanje rudnika i naselja, kao i rukovođenje bitkama. Pored magija, koje su neizostavan deo svake partije HoMM-a, heroj utiče na borbu i svojim primarnim i sekundarnim veštinama. Primarne veštine su napad, odbrana, magijska moć i znanje, dok sekundarne u manjoj ili većoj meri određuje sam igrač. One mogu poboljšavati kretanje po neprohodnom terenu, ubrzavati regeneraciju magijske energije, ojačavati ratne mašine, i još mnogo toga. Dok su primarne određene brojem koji može rasti u nedogled, svaka sekundarna postoji u tri varijante - osnovnoj, naprednoj i majstorskoj. Razvoj heroja se odvija u roleplay maniru: posle svake bitke dobija iskustvene poene; kada ih se nakupi dovoljno, prelazi na sledeći iskustveni nivo. Tada se jedna primarna veština poboljšava, a igrač bira da li će naučiti novu ili unaprediti neku od postojećih sekundarnih. Pored toga, heroj utiče i na moral i sreću vojske, a moguće ga je opremiti i velikim brojem predmeta koji poboljšavaju razne njegove i osobine podređenih mu.
Jedinice u igri sačinjavaju deset rasa - jednu neutralnu, i devet sa pripadajućim gradovima. Svaku rasu (osim neutralne) čini sedam različitih tipova ratnika, koji su izvrsno osmišljeni, tako da se međusobno dopunjuju. Ne postoji savršena jedinica, i zato je neophodno pametno birati vojsku. Kao i unutar svake rase, ravnoteža je u manjoj ili većoj meri ostvarena i između različitih rasa. Svaku jedinicu određuju karakteristike kao što su napad, odbrana, brzina i zdravlje. Većina jedinica ima i specifične odlike, kao što su otpornost na određene magije, jedinstveni napadi i slično.
Sistem magija rešen je podelom na četiri škole koje odgovaraju elementima - vatra, voda, zemlja, vazduh. One se dalje dele na pet nivoa, a heroji koji nisu vični baratanju činima mogu naučiti samo one iz prva dva. Škole su izvrsno organizovane, tako da svaka od njih sadrži dovoljan broj blagoslova, prokletstava, napadačkih i pomoćnih magija. Tako čak i varvarin koji se uzda u sirovu snagu može olako naučiti veštine i magije potrebne da na početku bitke uspori ili oslabi protivničke jedinice, oslepi najjaču jedinicu neprijateljske armije ili očvrsne svoje trupe.
Bitke su, kao i kretanje po svetu, potezne. Odvijaju se na polju sastavljenom od šestouglova. Redosled igranja određuje brzina jedinica, tako što prednost dobijaju najbrži. Svaka jedinica u toku jednog poteza ima na raspolaganju par radnji kao što su pomeranje, napad, utvrđivanje i čekanje. Osim u specijalnim slučajevima, svaki napad je propraćen protivnapadom. Tokom svakog poteza, heroj ima mogućnost da iskoristi jednu magiju. Kada stavimo sve na papir, na ishod borbe utiču teren na kom se odvija, primarne i sekundarne veštine heroja, izbor vojske, izbor magija, i na kraju, odluke tokom bitke. Znajući ovo, ne možemo poreći da je broj mogućih taktika još malo pa beskonačan. Upravo to je jedna od najvećih čari ove igre. Posle jedanaest godina igranja i dalje je u svakoj partiji moguće naučiti po nešto, a čini se da će tako biti i za četrdeset godina. Bez obzira na to koliko dobro poznajete igru, uvek će se naći nešto novo, nešto što niste znali ili primetili.
Heroes 3 Complete sadrži osnovnu igru, Restoration of Erathia, kao i proširenja Armageddon's Blade i The Shadow of Death. Svaku od njih čini po sedam kampanja, sastavljenih od po tri do četiri misije. Restoration of Erathia nas upoznaje sa kontinentom Antagariča kroz priču o kraljici Ketrin Ajronfist. Dok je izvojevala pobede daleko od kuće, njen otac, kralj Grifonhart je ubijen. Po povratku, zatekla je zemlju u rasulu. Eratija je pretrpela mnoge žrtve, a okolni vladari su jedva dočekali priliku da se pobiju oko ovog parčeta zemlje. Na pleća mlade kraljice pada zadatak da povrati domovinu na noge i rastera osvajače. Priča prati, s jedne strane, njene napore da očuva kraljevinu koju joj je otac ostavio u amanet, a s druge, ratoborna plemena koja naviru ka prestonici, te vilovnjake i čarobnjake koji odlučuju da pomognu Ketrin.
Radnja ekspanzije Armageddon's Blade dešava se nakon događaja iz RoE, i govori o pohodu mladog i ambicioznog vladara kraljevine Eofol. Proviđenje koje doživljava ga navodi u potragu za drevnim oružjem poznatim kao Oštrica Armagedona, za koje proročanstvo tvrdi da će spaliti svet. Umorna od rata, Ketrin Ajronfist nema snage da se izbori sa ovim problemom. Na sreću, u pomoć joj priskaču vilovnjak Gelu i misteriozni Elementali, te zajedno odlučuju da osujete planove pohlepnog tiranina.
Drugo proširenje, zvano The Shadow of Death, odvija se pre dešavanja iz osnovne igre. Centralna ličnost je ovaj put nekromanser Sandro, koji uspeva na prevaru da nagovori četvoro mladih heroja da mu pomognu u potrazi za drevnim artefaktima. Ne sluteći zlo, oni sakupljaju ove predmete za Sandroa, misleći da će ih iskoristiti za borbu protiv nemrtvih. Kasnije se ispostavlja da kombinovanje ovih predmeta stvara izuzetno moćne relikvije koje će pomoći mračnom čarobnjaku i njegovoj armiji nemrtvih da osvoje kontinent.
Ono što je zajedničko svim delovima HoMM3 je lepo napisana priča, sa detaljno razvijenim likovima. Na nekoliko mesta javlja se nesklad sa prethodnim delima smeštenim u Might & Magic univerzum, ali preko ovoga možemo lako preći. Pored toga, sva tri dela su tako osmišljena, da igrači mogu iskusiti sve rase tokom igranja kampanja. Dizajn mapa je izvanredan i sve obiluju predelima koji mole da budu istraženi, dragocenostima koje čekaju da budu pokupljene, te vojskama koje traže da budu pobeđene. A ipak, ni u jednom trenutku ne deluju pretrpano.
Pored kampanja, uz igru dolazi i sijaset scenarija. Ako mislite da to nije dovoljno, uz igru dobijate i savršeno jednostavan editor, zahvaljujući kojem danas postoji mali milion scenarija koje su osmislili igrači. Oko HoMM3 okupile su se i dve odvojene zajednice, Heroescommunity.com i Celestialheavens.com, pa možete da birate odakle biste radije skidali nove mape. Naš glas ide potonjem, zbog toga što su tamo prisutni majstori za mape među najboljima na svetu. Članci i vodiči su kvalitetniji, preglednijeg je dizajna, ali i ciničniji. Osim mapa, iz zajednice su potekli i razni korisni modovi. Jedan od njih, recimo, dozvoljava igranje u visokim rezolucijama (do 4000x4000). Na žalost, ova modifikacija je još uvek u izradi, te je za sada moguće podešavati samo rezoluciju glavnog ekrana, dok sporedni, poput prikaza grada, heroja ili bitke, ostaju zaključani na 800x600. U ovom trenutku, možete ga koristiti da biste zapanjili društvo, ali svakako nije za svakodnevnu upotrebu.
Međutim, sigurno najvažnija modifikacija napravljena za HoMM3 mora biti WOG. Za ovaj mod zaslužna je izvesna družina iz Rusije (gle čuda). Krajnjem korisniku dozvoljava se da izmeni postojeće mape na razne načine. Menjanjem osobina jedinica i objekata, dodavanjem komandanata na bojno polje, uvođenjem novog super retkog resursa, možete produžiti život već izlizanim scenarijima koje ste prešli više stotina puta. Ali to nije najbolje od svega. Izbori koje WOG nudi igraču bedni su u odnosu na mogućnosti koje otvara stvaraocima mapa. Uz pomoć njega, moguće je prevazići ograničenja editora i promeniti bukvalno sve što vam padne na pamet. Zamislite da vam na raspolaganju stoji HoMM3 endžin, a sadržaj koji će pokretati zavisi samo od vas. Na žalost, WOG ipak ne uspeva da omogući dodavanje, već samo izmenu sadržaja. Oni koji su ga koristili sigurno su primetili da su sve nove jedinice zapravo presvučene verzije već dostupnih.
Ako bi nas neko pitao čemu tačno HoMM3 duguje svoj uspeh (pored neprevaziđene mehanike), verovatno bismo rekli da su u pitanju pomenuti editor i multiplayer komponenta igre. Režim za više igrača zaslužan je za stotine razvoda brakova, ponovljenih razreda u školi, obnovljenih godina na fakultetu, otkaza i smanjenih plata. Igranje jedne partije u LAN-u sa prijateljima može trajati danima, uz doživljaj kao u singleplayer režimu, začinjen sočnim psovkama gubitnika. Iskreno, malo koje igračko iskustvo se može porediti sa kupanjem u suzama protivnika posle šest sati igranja. Pored toga, HoMM3 i dalje živi kao online takmičarska disciplina. World Cup League trenutno broji oko hiljadu aktivnih članova, što nije mnogo u poređenju sa Counter Strike-om, ali je odlično za jednu poteznu strategiju staru jedanaest godina. Društvo koje se tamo okuplja je pretežno iz bivših sovjetskih republika i Poljske, ali je prisutan i znatan broj ljudi sa naših prostora. Međutim, moramo vas upozoriti. Online partije HoMM3, posebno u okviru WCL-a, su potpuno drugačije od igranja kampanja i organizovanja LAN žurki. Poređenje sa profesionalnim fudbalerima i ekipom iz kraja koja petkom naveče igra mali fudbal iza zgrade bi bilo potpuno na mestu.
Kada je prezentacija u pitanju, Heroes of Might & Magic 3 je bez premca. Bukvalno sve što možete da vidite u igri je ručno crtano, pažljivo i detaljno, skladno i sa stilom. Pri prvom susretu sa ovim naslovom, sigurno ćete (ili ste) satima moći da uživate gledajući prelepe pozadine i likove. Za muziku je bio zadužen brilijantni Paul Romero, koji je znatno obogatio igru svojim izvanrednim orkestracijama. Kompozicije koje je napisao su izuzetno slikovite i nenametljive, u skladu sa izgledom igre.
Posle ovoliko vremena, mogu slobodno reći da poznajem HoMM3 u dušu, barem onoliko koliko je to moguće posle samo desetak godina druženja. Pišući prvobitnu verziju ovog teksta, u jednom trenutku sam shvatio da sam se zaneo i počeo da sastavljam enciklopediju, gomilajući suvoparne podatke. Obrisao sam je, lupio sebi šamar, i počeo iznova. Nije mi cilj da vam do tančina objasnim kompleksnu mehaniku ovog naslova, niti da vam ga prepričam od reči do reči. Cilj mi je da zaintrigiram one koji nisu odigrali ovu izuzetnu igru, i možda ih ubedim da je kupe. Cilj mi je da one koji su zbog nje svojevremeno kasnili u školu poguram, ne bi li sada zbog nje kasnili na posao. Ako spadate u prvu grupu, učinite sebi uslugu i kupite je. Čak i ako ne volite strategije. Heroes of Might & Magic 3 je onaj ruski klasik koji, čak i ako vam se nije dopao, stoji na polici i pokazuje onome ko se zagleda da ste mnogo načitani i pametni. Ako spadate u drugu grupu... Pa, znate šta vam je činiti. Prepustite se poroku, pa mi se pridružite u dobro poznatim prostranstvima Antagariča.
Autor teksta, Pavle 'Ketchua' Đorđević, jedan je od tri osnivača i urednika Igrorama bloga.
Saradnik je mesečnika "Svet kompjutera" od marta 2008. godine do danas, a od početka 2010. jedan je od urednika mesečnika "Gameplay". Od juna 2010. godine radi kao jedan od autora tekstova za emisiju PlayGames. Učestvovao je i u radu nekoliko internet prezentacija i projekata, uključujući Eniaroyah magazin.
Sve recenzije istog autora
Divno!
OdgovoriIzbrišiMalo tvrdo, ali divno...
Nostalgija produvava iz recenzije kao košava kroz sitne otvore na vratima moje terase... :)
Sjajna recenzija. Moram da primetim da je jedna od retkih koja ne zvuči kao ispovest alkoholičara, kako to obično biva kada se piše o Herojima. :D
OdgovoriIzbrišiPriznajem :( Oduvek sam bio duduk za Heroje. Komp me je redovno drao čim odmaknem u kampanji, par ortaka sa kojima sam pokušao malo da pikam su me odrali u startu...
OdgovoriIzbrišiE jbiga instalirah, ako ne odem sutra na vozacki ti placas sledece polaganje... :D:D:D
OdgovoriIzbrišiPavle, navodiš ljude na greh. :D
OdgovoriIzbrišiStvarno jedna od retkih koja zasluzuje da ostane na hard disku, lepo receno "Iznova prelazio i isprobavao nove taktike". Ali je prica koja prati celu igricu skroz super smisljena, zato sam je i ja iznova i iznova prelazio.
OdgovoriIzbriši@K
OdgovoriIzbriši@Maladict
@The Duke
Nekome su heroji pomogli da položi ispite. Fora je u tome da učite efikasnije, kako bi se što pre vratili igranju. :D
A što se tiče propalih brakova, nekima je ista igra pomogla da učvrste povezanost - tako što su je igrali zajedno u dugim, hladnim noćima...
Količina razočarenja kod ovog naslova je bila skoro pa biblijskih razmera kad sam shvatio da jednostavno ne sarži stavke tipa fotonskih torpeda i fejzera a da ne pominjem izostanak Enterprajza!:D Mislim kakva je to pobogu igra u kojoj nema Enterprajza!?!? (češ, češ...)
OdgovoriIzbrišiDa ne grešim dušu, nekoliko puta sam joj dao čak i realnu šansu ali dok sam kod igranja protiv kompjutera bio skoro siguran da đubre vara kad god stigne kod multija sam imao tu nesreću da ga igram isključivo sa ljudima koji pri pomenu reči "heroji" dobijaju nerdgazmički šok i momentalan zeleni uput za stacionar u bolnici.
Cogito ergo boom... Heroji herojima a Star Trek kapetanima :)
@Josephine
Nisam baš siguran da je kod padanja ispita zbog igre cilj da položiš ispit :P Bar ja lično ne mogu da se setim da sam neki ispit položio tako što sam bio efikasniji u učenju u pauzama između igranja. Ja sam više za pristup "kad igraš igru onda je igraš kako treba a kad radiš nešto korisno onda vidi da ne budeš previše koristan" ;)
Ketchua, sa ovom recenzijom si opet uspjeo da zametneš virus zvan HoMM3 u moj računar... :)
OdgovoriIzbriši@H
OdgovoriIzbriši:)
Zato sam ja svakog dana zahvalna što sam rođena sa ženskim mozgom. :P xD
@Dart Error
OdgovoriIzbrišiBogami, i meni je već palo na pamet da je opet instaliram.. Scrnshtovi učinili su svoje...
Sama suština celog koncepta virtuelnog igranja živi u herojima III.
a mislio sam da sam izlecen...
OdgovoriIzbrišiJa sam taman prešao King's Bounty: Legend (drugo igranje) na Steamu, i hteo da počnem Crossworlds GOTY, KBAP kampanju... al' sad gledam ove slike, i svrbi me kutija Heroja 3 na polici... :(
OdgovoriIzbriši