16. tra 2011.

Drakensang: The River of Time, recenzija

Priča o razvojnom timu Radon Labs završila se tužno, poput tako mnogo drugih priča iz industrije. Njihova tragedija rastužila me je više nego druge, verovatno zato što sam pomno pratio kako njihov uspon, tako i pad. No, vratimo se malo unazad. Sve je počelo 2008. godine, kada su nepoznati Nemci rešili da stidljivo promole glavice iznad bezoblične mase osrednjosti. Do tada su iza sebe imali već desetak igara - sudeći po nazivima i opisima, dobro je što nikada nisu našle put van nemačkog tržišta. Kako to obično biva, neki posebno vispren pojedinac doživeo je proviđenje, uočivši na tržištu rupu koju su drugi uporno ignorisali. Ovog puta, bio je to Bernd Beyreuther, koji je znao da potražnja neće nestati ako se bude pravio da je nema. Rešio je da nam da ono za čime smo vapili. Rešio je da skine prašinu sa davno zaboravljenog kalupa, nekada tako često korišćenog, i podari nam pravi RPG.


Ishod vam je, nadam se, poznat - reč je o igri Drakensang: The Dark Eye. Iako je imala svojih mana, zaljubili smo se u nju na prvi pogled, praštajući šakom i kapom. Zašto? Zato što je bila korak u pravom smeru. Svakako, bio je to nesiguran korak, ali dobra volja, trud i poznavanje naših potreba bili su neosporni. Njene mane nisu bile proizvod loše filozofije, lenjosti ili puke gluposti, već neiskustva i neznanja. U treptaju oka, autori su najavili nastavak. Tek tada smo shvatili - pored toga što je bio dobra, premda sirova igra, The Dark Eye predstavljao je obećanje.


The River of Time nije nastavak u klasičnom smislu, već "prestavak", ako dozvolite. Priča počinje animacijom koja će onima koji su preskočili The Dark Eye biti beznačajna. Tokom nje, obeščašćeni patuljak Forgrim odlučuje da je vreme da mladoj Gledis prepriča avanturu u kojoj je učestvovao u davna vremena. Bilo je to trideset godina ranije, a rame uz rame sa njim stajali su Kejno, trenutni kralj lopova, te pokojni Ardo, u čijoj kući sada žive. Iako ih je Ardo naterao da se zakunu da će tu priču poneti sa sobom u grob, mlada buntovnica omekšala je srce starog patuljka.


Radnja ovog naslova zapravo je rekapitulacija tog putešestvija, viđena očima stranca koji je nesretnom igrom slučaja uvučen u priču. Igra započinje veoma dobro koncipiranim tutorijalom, koji objašnjava osnove mehanike onima koji nisu upoznati sa njima. Onima koji jesu, pak, neće biti dosadno, jer ovaj segment istovremeno igra i ulogu prologa. Vrlo je kratak i tečan, te se nećete osećati kao da vas sputava.


Po završetku prologa, sledi putovanje u Nadoret, jedan od najvećih gradova Aventurije. Tek ovde igra zaista počinje, te tek tada dobijamo uvid u to koliko je The River of Time u svakom pogledu napredniji od svog prethodnika. Igračev lik je tu da bi dovršio obuku, a zavisno od toga koji ste arhetip izabrali, postoje četiri različita puta. Jedan je rezervisan za lopove, u koje spadaju sve rasno/klasne kombinacije koje se bave džeparenjem ili varanjem. Drugi je namenjen svima koji se bave magijom, treći je okrenut borcima, a četvrti očekuje "onog tipa koji šeta poljanom i bere cveće" (da, to je prava klasa). Iako je reč o svega nekoliko zadataka, koji nemaju preveliki uticaj na svet i koji će na kraju uvek dovesti do istog presudnog trenutka, oni će oblikovati vaš utisak o Nadoretu.


To je ujedno i odlika svih izbora koji vam se pružaju. Skoro nijedan od njih neće povući za sobom drastiče promene, ali će oblikovati vaše iskustvo. Dakle, priča je i dalje linearna kao u prethodnoj igri, ali ono što je mnogo važnije je da nam je dozvoljeno da se igramo uloga. Većinu sukoba moguće je rešiti na više načina - diplomatijom, borbom, spletkarenjem... Bez obzira na izbor, skripte vam neće dozvoliti da upropastite plan pripovedača, tako što ćete, recimo, ubiti nekoga ko je bitan za dalji razvoj narativa. S druge strane, dozvoliće vam da rešite problem na svoj način. Ovo deluje kao očigledan kompromis, ali stekao sam utisak da je odluka da se ovako postupi doneta u službi narativa - vi niste junak koji će spasiti svet od sigurne propasti, već samo jedna kap u reci vremena.


Još jedan razlog da zažmurimo na linearnost glavne priče je činjenica da je scenario veoma dobro napisan. Da nisam gledao odjavne špice, rekao bih da je cela postavka scenarista zamenjena. Za čudo, reč je o istim dramaturzima koji su radili na prethodnoj igri, što drastičnu razliku u kvalitetu scenarija ova dva naslova čini još zanimljivijom. Zadaci su odlično zamišljeni - vrlo su zanimljivi, te će radoznalost često biti glavni pokretač pri prihvatanju ponuda. Svaki od njih na prvu loptu krije mnogo više nego što pokazuje, te će upravo ta slojevitost nagraditi vašu radoznalost. Glavni likovi su izvsno portretisani, oživljeni duhovitim i inteligentnim dijalozima sa protagonistom, ali i između sebe. Pisci su u narativ vešto utkali i reference na razna literarna dela ili filmove, kojih nema previše, ali su savršeno uklopljene u priču. Verovatno najbolja od svih je dnevnik gnevnog pomorca, opsednutog vodenim zmajem koji mu je odgrizao nogu.


Ako ste igrali The Dark Eye, obradovaće vas pojavljivanje sijaseta likova iz nje. Trideset godina mlađi, ali ipak senilni mag Rakorium, alhemičarka Auralia, te hvalisavi Pranselot samo su neki od njih. Skoro svi oni odigraće nekakvu ulogu u vašem putovanju, te nisu tu samo zarad buđenja jeftine nostalgije.


Uopšte, ceo svet je fantastično napisan, ali i dizajniran. Nadoret je sve ono što jedan glavni grad u RP igri treba da bude - veliki, živ, zapanjujuć u svakom pogledu. Iako u suštini ne zauzima preveliku površinu, ulice se prepliću na takav način da uopšte nije teško zagubiti se. Međutim, posle dvadeset minuta lutanja, počećete da primećujete detalje koji će vam pomagati u orijentaciji. Tu su stražari koji dremaju na dužnosti, trgovci koji se prepiru preko tezgi, gonič volova koji psuje sebi u bradu, ljubavnici skriveni u senci, pralje koje tračare na obali potoka, vredni neimari, žena koja sa oklagijom u ruci juri muškarca, nastojnik luke koji se dernja na nadničare, alasi koji prepričavaju svoje dogodovštine, krčmar prijateljskog osmeha... spisak se proteže u nedogled. Da, tu su i neizostavni uniformni slučajni prolaznici koji ćaskaju o vremenskim prilikama, ali oni padaju u senku upečatljivih epizodista.


Neko bi pomislio da su se autori istrošili pri dizajniranju Nadoreta, ali to je daleko od istine. Sve lokacije u igri bogate su detaljima i likovima, pažljivo zamišljene, i najvažnije od svega, žive. Novi likovi se pojavljuju, stari odlaze, putuju između gradova. Vreme protiče, poput reke pokraj koje se radnja odvija. Prošlog puta imali smo priliku da se obremo u patuljačkim pećinama. Ako ste bili tu, sigurno se sećate da su od ljudskih naselja odudarale samo arhitekturom. Ovog puta, pak, završili smo u vilenjačkim šumama, u kojima ništa ne funkcioniše kao kod ljudi. Upoznali smo njihovu kulturu, njihove običaje, istoriju, društveno uređenje. Približavajući se velikom stablu u čijoj krošnji se nalazi naselje kao da smo ušli u drugi svet. Osvetljenje se promenilo, životinje su se pripitomile, a vreme se usporilo. Vilenjaci se zaista razlikuju od ljudi, ne samo izgledom. Upravo taj osećaj otrkića je jedno od najvećih zadovoljstava koje nam ova igra pruža.


Jedna od većih trnova koje nam je The Dark Eye gurnuo u oko bile su tamnice. Zapravo, tamnica. Postojala je samo jedna, koja se sastojala od sedam ili osam istovetnih spratova, na kojima smo tamanili samo pacove, a na kraju nas je čekao - ogromni pacov. No, autori su shvatili poruku. The River of Time obiluje manjim tamnicama, veoma dobro dizajniranim, sa (manje ili više) raznolikim neprijateljima, neizbežnim zamkama, interesantnim zagonetkama (pravim zagonetkama!) i veoma izazovnim (ali ne i suludo jakim) kraljicama.


Mehanika je ostala nepromenjena - od sistema napredovanja, preko taktičkih borbi, do "stabla" sa talentima. Ponovo je upotrebljeno izmenjeno četvrto izdanje DSA pravila, koje do detalja možete izučiti ovde. Ako je to previše opširno za vaš ukus, naša recenzija prethodne igre sadrži sažetiji osvrt na mehaniku, te se nećemo ponavljati. Interfejs je takođe preuzet iz The Dark Eye, uz malo doterivanja. Broj potencijalnih članova družine veoma je mali, te stoga nije pametno preusko ih specijalizovati. Svaki od njih moraće da bude sposoban za više stvari, jer nećete, kao ranije, imati na raspolaganju dvadeset ljudi od kojih jedan ume samo da spravljaju napitke. Pored njih, tu su i likovi koji će vam se povremeno pridruživati na zadacima, nad kojima, na žalost, nećete imati kontrolu. Kao baza, ovaj put je iskorišćen brod kojim plovite rekom, što je znatno kompaktnije rešenje od kuće usred prestonice. Na njemu je moguće organizovati zanatske kutke, kako bi se izbeglo trčkaranje do kovača svaki put kad vam zatreba nakovanj.


Produkcija je ostala na zavidnom nivou. Modeli su često čudni (naročito muški), premda vešto animirani, ali zato je okoliš zapanjujuće lep. Snegom pokriveni Hamerberg, gusta vilenjačka šuma, prometna naplatna rampa, tiho lovište lokalnog plemića prosto oduzimaju dah svojim izgledom. Ponovo je dostupno pakovanje sa teksturama visoke rezolucije, koje možete odbaciti ako koristite slabiju konfiguraciju. Za zvuk je bio zadužen studio Dynamedion, koji je obavio odličan posao, kao i prošlog puta. Pošto su se mnogi žalili na odsustvo glasovne glume, ovog puta su svi dijalozi snimljeni. Izbor glumaca je izvanredan, i iako mi se možda boje glasova pojedinih nisu dopale, svi su me zapanjili savršenom dikcijom.


Rekao sam na početku da se priča o Radon Labs-u završila tužno. Naime, The River of Time se u nama upotrebljivom obliku pojavio početkom godine. Američko izdanje bilo je prvo, a zatim je usledilo i izdanje za zemlje Beneluksa. U ostatku sveta još uvek nije moguće kupiti ovu igru na lak i bezbolan način. Strpljivo smo čekali da se pojavi, da bismo je na kraju poručili iz inostranstva. Naravno, ovo je korak na koji nisu svi spremni, niti su svi u mogućnosti. Pritom, igrači iz Nemačke tvrde da se izdavač uopšte nije potrudio oko reklamne kampanje, te da su za izlazak igre znali samo oni koji su je iščekivali. Pre nekoliko meseci, Radon Labs je bankrotirao. The Dark Eye je očigledno bio dovoljno isplativ da bi tim od sto ljudi započeo rad na nastavku. Šta je pošlo po zlu? Šta je nateralo prokletnike iz dtp entertainment-a da potpuno zanemare najbolji serijal koji im je ikada pao šaka? Možemo samo da nagađamo. Jedno je sigurno - Radon je sada u vlasništvu Bigpoint-a, gde rade na MMORPG-u. Njihovi dani slobode su odbrojani, sada su ponovo puki nadničari. Imali su svojim pet minuta, a pamtićemo ih samo po dobrom. Možda će jednog dana Bernd Beyreuther, zasigurno ogorčen razvojem događaja, smognuti snage da započne iznova i opet nam ponudi nešto ovako iskonski dobro. Do tada, kupite River of Time kako znate i umete. Bila bi prava šteta da ne budete deo ovako lepe priče.



Autor teksta, Pavle 'Ketchua' Đorđević, jedan je od tri osnivača i urednika Igrorama bloga.

Saradnik je mesečnika "Svet kompjutera" od marta 2008. godine do danas, a od početka 2010. jedan je od urednika mesečnika "Gameplay". Od juna 2010. godine radi kao jedan od autora tekstova za emisiju PlayGames. Učestvovao je i u radu nekoliko internet prezentacija i projekata, uključujući Eniaroyah magazin.

Sve recenzije istog autora

Ako vam se ovaj članak dopada, podelite ga sa prijateljima: Twitter Facebook

22 komentara:

  1. Stvarno izgleda lepo igra, ali nema gde da se kupi. Ne verujem da ce dolaziti na steam, a na drugim prodavnicama na netu od nje ni traga ni glasa! Cak je nema ni na ebay-u..

    OdgovoriIzbriši
  2. Protip: Iscimajte nekog iz US da vam giftuje igru preko Steam-a ;)

    OdgovoriIzbriši
  3. Odlična igra, i vrlo kompleksna (in a good way). Mada, moram priznati da nije uspela da me kompletno uvuče i natera da je igram satima bez prestanka, ali prilično sam siguran da je to zbog moje neinformisanosti o svetu i pravilima igre (not at all like D&D). Zato je obrisah, i sačekaću leto (letnji raspust tj.) kako bih joj posvetio svu pažnju koju zaslužuje.
    Ne mogu da opišem koliko mi se dopalo da vidim mogućnost rešavanja questova na gomilu načina, to je retkost u novijim igrama (yes BioWare, I'm looking at you). I stvarno je šteta da kreatori ove igre sada rade neki buđavi MMO (koji će biti pregažen od strane TOR/GW2)

    OdgovoriIzbriši
  4. @nameless1: Kod digitalnih distributera je nema (za nas), ali ovi što prodaju kutije imaju. Ne znam za E-Bay i ekipu, ali silni sajtovi iz Holandije je prodaju. Primer: http://www.all4games.nl/Categorien/PC-Games/Drakensang-The-River-of-Time-PC

    Sad, treba naći neki koji deluje pouzdano, i šalje ovamo.

    @Wolf: Ja to nisam pokušavao još uvek, ne znam koliko je pouzdano. Jesi li probao?

    @Vulee: Da, u nekim slučajevima čak potpuno suprotna DnDu. Ja sam sad uštedeo dosta vremena jer sam već znao pravila. :)

    OdgovoriIzbriši
  5. Vulee priznao da Bioware ima mana? :)

    River of Time jeste jedan od najboljih cRPG naslova "starog kova" koji se mogu igrati u poslednjih par godina, ako ne i najbolji. Kao i igre od pre 10ak godina - zahteva nešto više vremena i truda, ali ako mu se posvetite, videćete da vredi svakog minuta razmišljanja i čitanja opisa veština i pravila.

    Naravno, tek kad se pređe sa 2-3 različita lika vidi se koliko su detalji zaista drugačiji (npr. lik Wolter Class u jednom slučaju stoji i neće ni da priča sa igračem, a u drugom... inače, to je ime nekadašnjeg PR managera dtp Entertainmenta, tako da tu ima caka dosta) i koliko je dublja igra nego neka "konkurentna" ostvarenja koja se reklamiraju na sav glas.

    OdgovoriIzbriši
  6. Odlična recenzija Kečua!:) I do sada sam o igri čuo samo najbolje. Mogu samo da balavim za ovom igrom, kako je krenulo neću nikada moći da je odigram. Na Steamu je ali
    http://store.steampowered.com/app/33770/
    Tako blizu a tako daleko.:( Zaista sam uživao u prvom Drakensangu, ostaje mi samo da ga ponovo odigram.

    OdgovoriIzbriši
  7. @Ketchua
    Nabavio sam desetak igara tako i potpuno sam siguran da je pouzdano :)

    OdgovoriIzbriši
  8. Potvrđujem, moj Serious Sam HD The Second Encounter na steamu je USA verzija.

    OdgovoriIzbriši
  9. Odlična recenzija i odlična igra. Ne uvlači u svet? Uljučio sam je poslednji put pre dva meseca i jedva sebe naterao da je isključim posle tri pređena podglavnja iz cuga xD. Ot tad je ne uključujem zbog obaveza na fakultetu, ali čim opet budem imao vremena, prelazim ostatak. A planiram da je preko raspusta pređem još jednom, jer sam uzeo onog što ide po šumi i bere cveće i smorio se posle :P Ja sam ipak DnD zaluđenik pa mi je trebalo malo da se snađem, a sve mi se činilo tako poznato. O kompleksnosti igre može se pričati mnogo dugo i upravo je u tome čar iste. A razvojni tim mi je žao, sve deluje nekako poetski ali ostaviše nam pravu poslasticu. :)

    OdgovoriIzbriši
  10. Ја сам овај фантастични RPG купио у Рајху и прешао три пута до сада.;) Кечуин текст је сјајан. BioWare би могао толико тога да научи из ових игара. Једини део са којим се не слажем је онај о њиховим играма пре Drakensanga. Project Nomads је био сјајна игра!

    Штета што је Radon овако прошао. Имали су одличан серијал и невероватан енџин који је у неком другачијем свету могао да постане нови Infinity. Жао ми је и због њих и због оних који неће моћи да играју River of Time. Надам се да ће будућност донети добре вести и за њих а и за играче.

    @Vulee
    Drakensang Online је мали F2P MMO. Није ни планиран као конкуренција тим насловима...

    OdgovoriIzbriši
  11. "Vulee priznao da Bioware ima mana? :)"
    Niko nije savršen. :)

    "Drakensang Online је мали F2P MMO. Није ни планиран као конкуренција тим насловима..."
    Nisam znao za to. Svejedno, MMO = bad idea.

    OdgovoriIzbriši
  12. The River of Time je neverovatan. Poslušajte Ketchuin savet i dajte sve od sebe da nabavite igru i naravno dovoljno vremena za igranje.
    @Jovanovic
    Potpuno se slažem za to "uvlačenje". Nijedan ali baš nijedan novi cRPG me nije tako uvukao u svoj svet kao oba dela Drakensanga. Ne sećam se da sam još od Bloodlinesa ostajao da igram neki RPG do jutra.:D

    OdgovoriIzbriši
  13. Vi i vaši opisi... Da BioWare stoji iza ove igre vi biste je popljuvali zbog svih njenih nedostataka. Ja znam da je tako i vi znate da je tako.
    Daleko ti je ovo od najboljeg old school cRPG-a poslednjih godina Walkeru i ti to dobro znaš. Dragon Age je daleko bolji, Neverwinter Nights 2 i prva ekspanzija su bolji, Dragon Age 2 možda nije starinski cRPG ali dovoljno je blizu i bolja je i kompletnija igra od ovoga.

    OdgovoriIzbriši
  14. Posmatrao sam 2010. i 2011...

    DA2 sigurno ne smatram boljom igrom od RoT, a sve ostale koje si naveo objavljene su ranije pa ih nisam ni poredio niti planiram. Po tvojoj logici možemo reći i da je Arcanum bolji, jer šta je 10 godina, i to je "par"...

    OdgovoriIzbriši
  15. Ne želiš da porediš NWN2 i DA:O sa ovom igrom jer ih smatraž za "linearne avanture sa više ili manje RPG elemenata".
    Priznaj! :P

    OdgovoriIzbriši
  16. Ne budi trol. Lepo sam rekao (u članku na koji misliš) da BG serijal jeste RPG, a DA:0 kao duhovni naslednik spada u isti koš. NWN2 uopšte nije pravio Bioware. Uostalom, ako želiš da se raspravljaš o DA2, postoji članak gde možeš da ostaviš komentar.

    OdgovoriIzbriši
  17. Can't you take a joke? :(
    Znam da je NWN2 Obs-ovo delo, ali ima mnogo sličnosti sa DA:O, hence the mention.

    OdgovoriIzbriši
  18. @Wolf, Walker: Hvala momci, sad još samo da nađem nekog Amerikanca voljnog da mi "švercuje" ovamo. :D

    @Count von Zarovich: Šta znači kompletnija igra? U kom to smislu RoT nije kompletan? Koje su to mane zbog kojih bismo ga tobože napljuvali da ga je pravio BW? Stičem utisak da misliš da smo se mi ovde urotili protiv Bajovera...

    OdgovoriIzbriši
  19. Ovo deluje dobro. Prvi je bio OK i pristojno sam se zabavio uz njega ali ne bih mogao da ga prelazim još jednom, bar ne u skorije vreme.
    Više ne podnosim ovu... geekastu epsku fantastiku. Ili bilo kakvu epsku fantastiku. Dođavola, ne bih ovo napisao negde drugde.

    OdgovoriIzbriši
  20. Kao i uvijek odlična recenzija.
    Sramota je da tako talentiran tim kao Radon Labs gubi vrijeme na neki jeftin MMO koji će vjerovatno proći potpuno nezapaženo.

    OdgovoriIzbriši
  21. @Astaroth: Nama možeš sve da kažeš. :D

    Iskreno, ni ja nisam ljubitelj te tipske fantastike, ali dovraga, previše je dobra igra da bih je samo zbog toga preskočio.

    @Gunther: Dobro, ovo je ipak manje od dva zla. Mogli su da počnu da se bave prodajom nekretnina. Ovako su i dalje u poslu, finansijski su podmireni, te je šansa da se jednog dana povampire, verujem, veća.

    OdgovoriIzbriši
  22. Ni meni se ne sviđa što rade na MMORPG-u ali možda i nešto dobro dođe od toga. Ako MMO dobro prođe možda jednog dana dobiju priliku da rade na trećem Drakensangu. A mislim da će MMO sigurno privući solidan broj igrača barem u Nemačkoj zbog popularnosti The Dark Eye franšize.;)

    OdgovoriIzbriši

Pravi PC igrači uvek ostave komentar!