Fallout i Fallout 2 su vam kao koka-kola. Jedinstven ukus. Na svetu ima toliko gaziranih, karamelizovanih pića sa ili bez "kola" u naslovu, ali samo je jedna prava koka-kola. Bethesda je možda nekad bio kul tim, ali danas je u vlasti zlih demona. Osim što proganjaju nezavisne timove, bacili su Van Buren-a na đubrište i podmetnuli nam zombirani Fallout 3 kao nastavak legendarne serije. Onda je došao Obsidian i udahnuvši život mrtvorođenčetu, ponudio igračima pepsi. Dobar je pepsi. Ali nije koka-kola...
Radnja igre odvija se trideset devet godina posle Fallout-a 2. Poprište burnih zbivanja jeste pustinja Mohave. Obsidian igra na sigurno. Zaplet počinje tako što vas kicoš u pratnji bandita upuca u glavu. Vremenom doznajete da ste Kurir u službi kompanije Mohave Ekspres. Putujete u potrazi za odgovorima i susrećete se sa nedaćama koje more stanovnike Nju Vegasa i okoline. Tu su obični seljaci koji pokušavaju da izbegnu zlu sreću i odgaje nešto na ispošćenoj zemlji. Ima i zatvorenika koji su preuzeli zatvor. Vojska republike Nove Kalifornije pokušava da se ponaša kao dobronamerni zaštitnik civilzacije, dok Cezarove Legije nameću suroviju filozofiju preživljavanja. Ima i divljih plemena i urbanih plemena. Nju Vegasom vlada tajanstveni gospodin Haus koji nekako uspeva da održi na okupu nekoliko velikaških porodica. Sretaćete i super-mutante, gulove, divlje zveri, obične trgovce, bratstvo Čelika, razne naseobine, ljude i sudbine.
Prateći trag osvete upoznajete prirodne lepote i upuštate se u kojekakve zadatke. Isprva mapa deluje nepregledno, a pustara sasvim prirodno... pa, pusta, je l' da. Zatim na fino dizajniranom ekranu PIP Boy-a, počinju da niču obeležja koja će do kraja igre gotovo prekriti kartu. Hodanje od jednog poprišta do drugog ne traje dugo, ali svet igre dovoljno je prostran da postoji i način da odmah putujete do mesta koje ste već posetili. Ukoliko se odlučite za pešačenje, primetićete da se Mohave sasvim lepo snalazi i bez vas. Gulovi napadaju razbojnike koji su vas čekali u zasedi, noćni lovci kidišu na logor legionara (te ako okasnite ostaće samo leševi). Karavan koji su banditi prepali zaista postoji (nije tu bačen nasumce), zaista putuje ka odredištu i pošto obavi posao, vraća se u bazu. Oblivion. Videli ste sve te fore u Oblivion-u. Obsidian igra na sigurno i koristi sve trikove zanata koje su već isprobali. Bravo. Meni se dopalo. Šta me briga što je to neko već video u Oblivion-u. Ja ga nisam ni igrao (pa, padnite u nesvest, šta da vam radim).
Dalje, u stilu Oblivion-a, pardon Fallout-a, igra nema samo jedan glavni zadatak. Stoga nema ni priče. Samo naizgled nedostatak. Priča se, naime, odvija kroz uronjavanje igrača u svet pustinje Mohave i živote njenih žitelja. Pre nego što neko zucne ili digne obrvicu sumnje – takve su bile i izvorne igre serijala. Oblivion je prošao putem kojim mnogi umetnici ili bar dizajneri igara ne žele da pođu. To je put kojim se teže ide. Stvaranje sveta (ili jednog isečka) zahteva mnogo pripreme i mnogo materijala koji igrač možda nikada neće ni videti. Osetiti hoće, svakako. Gusto tkanje događaja, likova, mogućnosti, izbora, pojedinosti, navoda iz pop-kulture, iz drugih igara, te izbor muzike – sve to čini bogatu tapiseriju koja s pravom zaslužuje da se naziva Fallout: New Vegas. Dakle, ukoliko želite možete se zaputiti pravo u Nju Vegasi – kako reče jedan naš kolega – "nabudžiti se dobrim oružjem", pa natenane obavljati ostale zadatke. A možete sasvim da izbegnete bilo kakve zadatke i bavite se lovom na rad-škorpione. Najbolje je kada, kao što Obsidian predlaže, da krenete od grada do grada i polako čistite.
Karma se vratila u igru. Naizgled ona ne znači mnogo, ali kao začin je. Na kraju će ukus svršetka biti obojen u karmu koju ste stekli (pozitivnu, neutralnu ili negativnu). Reputacija je daleko važnija i predstavlja odnos sa pojedinim frakcijama. To mogu biti stanovnici naselja, pleme, klan ili organizacija. Oko svake stranke plete se niz zadataka, kao i opcionih zadataka, a račvanja su mnoga. Tako na kraju ukupna reputacija za pojedinu frakciju zavisi od toga koliko ste im pomogli, a koliko odmogli. Mreža zadatka je gusta. Desiće vam se da odluka prekine tok nekih misija koje još niste ni započeli. Postoje i zadaci koji se spontano pokreću, bez zvaničnog početka. Takvi su najzanimljiviji, jer se pojavljuju iznenada. Na primer, odjednom u kasino upadaju dezerteri. Naizgled, sasvim nevažni likovi, no kako se odnosite prema njima pokazaće se u finalu. Varijanti završetka ima preko dve stotine, ali se prikazuju kroz dvadeset devet slajdova. Oni opisuju šta ste sve postigli i kako (slično igri Dragon Age: Origins).
SPECIAL je u igri, a uveden je u igru veoma duhovito u vidu aparata za merenje ličnih osobina u salonu doktora Mičela koji vas na početku igre vraća među žive. Perkovi se dobijaju na svaka dva nivoa, da Kurir ne bi bio previše jak. Atributi utiču na tok pojedinih susreta, pa samim tim i na ishod zadataka. Prevashodno, svaki može da se obavi na nekoliko načina. Pravilnim odabirom odgovora u dijalogu, veštinom koja mora biti veća ili jednaka od zadate vrednosti, predmetima iz inventara, tajnim bacanjem kockica protiv vrednosti lične osobine, mini-igrom ili oružjem. Časopisi povećavaju određenu veštinu za deset, a mogu da se kupe. Stoga nema potrebe za specijalizacijom, niti ima nepotrebnih veština. Najviše mi se dopalo to što prepreke mogu da se pređu na nekoliko načina, to što gotovo svaki ima nekolo izbornih grananja, kao i to što se lepo nadovezuju. Fallout: New Vegas nije igra ustrojena linearno, već je poput tapiserije ili spleta korenja. Uz citate i dovitljive naslove zadataka koji su zapravo naslovi pesama iz pedesetih i šezdesetih, Obsidian jeste pogodio duh Fallout-serijala.
VATS ste videli u Fallout-u 3. Borba se odvija u stvarnom vremenu, a kad nakupite dovoljno akcionih poena možete aktivirati VATS koji zaustavlja vremenski tok. Omogućava vam da nanišanite pojedine delove tela protivnika. U ovoj igri je unapređen i daje priliku za specijalne udarce u bliskoj borbi. Vraćena je mehanika borbe po kojoj protivnici imaju urođenu otpornost na povrede (Damage Treshold), tako da je neophodno da za veće monstrume imate dovoljno moćnu pucaljku. Kad je VATS uključen igrač je osetljiviji na povrede, pa se morate dobro čuvati. Osim ove inovacije, postoji i usporeni snimak spektakularnih pogodaka, što dodatno začinjava borbu.
Obsidian je lukavo u igru uključio i mnoge modove koji su se pojavili za Fallout 3. Oružje je moguće dorađivati tako da dobije prigušivač, optički nišan, veći okvir. Arsenal je veoma obiman, a tu su i jedinstvene pucaljke koje ne samo da imaju bolje statistike, već i izgledaju drugačije. Ne mogu da se unapređuju, ali obično su već dovoljno moćne. Posebno je zabavno koristiti Mysterious Magnum koji svira simpatičnu melodiju kad god ga potegnete, zatim teško naoružanje i naravno, Elijah's Tesla Cannon koji jede baterije, ali izgleda savršeno.
S obzirom na to da je glavno odredište Kurira grad Nju Vegas, u igru je uključena i kartična igra Caravan koju možete igrati sa trgovcima. Usput sakupljate dodatne karte za špil ili jedinstvene primerke, baš kao u svakoj drugoj kartičnoj igri. Od ozbiljnijih kockanja tu su ajnc, rulet i slot mašine. Ako ste opelješili kasino, pojaviće se gorile da vam pokažu gde je izlaz. Umereno uspešne kockare očekuju nagrade kao što su luksuzna soba, besplatno piće i hrana.
Kad smo već kod hrane i pića igra nudi Casual i Hardcore mod. Prilična budalaština, ako mene pitate. U razlakšanom vidu igre lekovi leče istog trenutka, nema muke sa spavanjem, glađu i žeđu, municija nema težinu, saputnici ne mogu da poginu, a doktorske torbice leče polomljene udove. U Hardcore modu igra je daleko zabavnija. Sve lekarije deluju kroz vreme, municija zauzima mesto u rancu, a povređene udove može da oporavi doktor ili droga Hydra, kao i dug odmor. Osim toga, morate da pazite na hranu i piće, kao i na redovno spavanje. To čini određene oblasti veoma opasnim zbog toga što su odmor i obroci retki. Hrana može biti i radioaktivna, pa ste često u neprilici da birate da li da trpite glad ili trovanje. Srećom, moguće je sakupljati plodove i pripremati lekarije i obroke. Gotovo sva oprema može da se razgradi ili napravi. Hranu pravite u kuhinji ili nad vatrom, municiju možete sami da punite, oružje da popravljate i unapređujete, pripremate granate i druga ekplozivna sredstva. Premda na svakom koraku ima puno raznog đubreta (rasturene mašine, kućna hemija, opiljci, konzerve, prazne boce, korišćeni špricevi i još nebrojene sitnice), gotovo svaki predmet može biti koristan, bilo da pravite priručni eksploziv, spremate lekoviti prašak, popravljate robota i sl. Čak i sasvim bezazlene drangulije kao što su plišani meda ili kamiončić nuka-kole imaju mesto u igri, te upotrebnu vrednost.
Pratioci su kao i uvek, živopisni. Nekih petnaestak će vas pratiti povremeno, samo u određenoj oblasti ili za određeni zadatak, dok stalnih kompanjona ima osam (i još po dva-tri u svakom DLC-u). Tu su bivši snajperista, supermutant, gul mehaničar, trgovac, bivši pripadnik Bratstva, kultista, te sajber-psić i luckasti robot ED-E. Upravljanje saputnicima je olakšano uz kružni meni kojim brzo pristupate komandama. Pratioci utiču na tok određenih zadataka, a katkad ih je bolje ostaviti po strani da vas ne bi doveli u nepriliku.
Igru pokreće GameBryo, pa igra izgleda sasvim isto kao Fallout 3. Svet je oslikan u mrkim i zagasitim tonovima kao što priliči Fallout-u. Tu i tamo biće manjih štucanja, ali verzija koju sam ja igrao (uključeni svi DLC-ovi) kvalitetno je zakrpljena, pa nema više lavine pritužbi. Prva verzija igre bila je, naime, bagovita do neigrivosti. Važnije je to da je dizajn u igri sjajan. Mohave izgleda opasno, sve je oljušteno i opustelo, a ostaci civilizacije prikazani su u karakterističnom tragikomičnom stilu Fallout-a. Sreća, pa su na igri radili ljudi koji su pripremali Van Buren-a, a neki su bili u timu za Fallout 2. Muzika je sva u nostalgičnim notama starog rokenrola, kantrija i evergrin pesmičuljaka. Tu i tamo čuje se glas disk džokeja koji donosi najnovije vesti, posebno je šaljiv mutantski radio. Zamerka, pak, pada na to što je sveukupna muzika podeljena na tri radio stanice, pa se stiče utisak da nema dovoljno numera. Fallout: New Vegas ipak nudi mnogo desetina sati igranja, a pesmice se brzo izvrte, te ih čak naučite napamet.
Hvalio sam igru. I zaslužuje. Mogu joj se uputiti tek sitne tehničke zamerke. Ono što joj nedostaje je snažniji pogon. Toliko se zapetljate u sporedne zadatke da nisam imao utisak goruće želje za osvetom kojom bi trebalo da se vodi Kurir vraćen iz mrtvih. Takođe, pojedinosti o prošlosti dobijate u nagoveštajima i retko. Mislim da je tu Witcher primer kako se igrač drži na tragu, a istovremeno vodi sporednim puteljcima. Obsidian je izvadio stvar pošto je Bethesda uprskala s ogavnim Fallout-om 3. Za nove igrače koji tek stupaju u svet Fallout-a, New Vegas će biti "ta legendarna igra". Fallout 3 će pasti u zaborav. Za nas koji smo igrali prvi i drugi Fallout, ova igra je setna uspomena na minule dane. Baš kao i setne stare melodije sa radija iz igre. Pepsi je dobar, ali nije koka-kola. Ne može biti. A možda i ne mora.
Autor teksta, Ranko 'Game Master' Trifković, jedan je od tri osnivača i urednika Igrorama bloga.
Bio je glavni urednik mesečnika "Gameplay", bio je jedan od urednika mesečnika "The Gamer", glavni i odgovorni urednik časopisa "IT Market" i "Hobby Master", te novinar-saradnik u brojnim drugim izdanjima uključujući Digital!, PC Magazin i ActionTrip.
Sve recenzije istog autora
War... War never changes... Uvek sam se odusavljao tim pocetkom
OdgovoriIzbrišiUvod ti je vrhunski :D
OdgovoriIzbrišiŠto se mene tiče, neka je i Pepsi. Jer ovu kolu koju su ostali nudili, tj. "nešto" pod nazivom kola je smeće. New Vegas, Witcher, DA:O su samo neki od dokaza da prava mešavina postoji. Ma šta pričali i nudili ostali. Naravno, original...eh tuga, nema toga više. Mislim ima, ali ko će da ga igra po milijarditi put xD
A i lepo si rekao da će F3 pasti u zaborav, jedva ga modovi održavaju. FNV nudi toliko toga, još uz sve DLC pakete...replayability je veliki. Sa ili bez Hardkor režima, koji je ionako lak jer hrane i pića ima svuda jedino lečenje što je sporije, ali zabava je veća zbog toga. Uskoro ću krenuti iz početka sa svim DLCima, melee tj. puncher bild, previše je zabavan.
Kakav je ostalima utisak Lanius ostavio?
Mene pomalo podseća na Horrigana, govedo je teško za ubiti...što je super!
Kreneš na legiju, skupljaš udove po kampu! A ne da prdneš i pobiješ garnizon Enklave ili grupu Super Mutanata kao u trojci.
Meni se igra svidjala, nego mi se nesto na kraju poremetilo i samo sam hteo da je zavrsim da se ne mucim vise. Najbolje na kraju protiv Legije kad se sjuri onaj lik sa ogromnim macem i ja pomislim da je gotovo kad jednim zamahom utepa 2 prasinara. Ali, ipak, 100 speechcraft, madafaka! :D
OdgovoriIzbrišiNV je sjajan, opis je sjajan. Skrenucu paznju na jedini veliki problem od koga NV pati. Na ovoj igri se vidi koliko je Gamebryo bedan. U Falloutu 3 je to bilo manje vidljivo jer se mali deo igre odvijao na vecim otvorenim prostorima. Vecinom se krecete nekako uskim ulicama koje su sa svih strana okruzene rusevinama, uz to je dobar deo igre bio smesten u podzemne koridore. Ovde imate ogroman potpuno otvoren svet. New Vegas upste nema impresivne pejsaze kakve bi morao da ima, sve izgleda nekako glineno, fejk. Ne znam kako bih to opisao. Ko je ocekivao spektakularan prizor kad prvi puta dodjete u Hoover Dam? Vidi se da su se ovi iz Obsidiana potrudili da to izgleda super ali engine to ne dozvoljava. Dizajn jeste sjajan i igra je puna prvoklasno dizajniranih lokacija ali ni jedan prizor ne oduzima dah. Eto, Bethesda nije uprljala Obsidianovu igru svojim vizijama Fallout lorea i neznanjem o RPG zanru ali jesu bednim Gamebryom. Sto je najgore nastavice d ga koriste i dalje. Samo su ga nasminkali i preimenovali u "Creation engine" za Skyrim ali ne mozes sakriti da je to jedan od najgorih i najnestabilnijih enginea danas, koji nije ni malo pogodan za jedan open world RPG.
OdgovoriIzbrišiEj bre! Pa pepsi je zakon, pogotovo sa limunom :D
OdgovoriIzbriši... Odlicna recenzija! Mora se ovo probati :)
Slazem se sa Milosem, nista bez Twista :D
OdgovoriIzbrišiOdlična igra, verovatno najbolja koju je Obsidian napravio do sada (ovo možda ne zvuči kao neki kompliment ako uzmemo u obzir kvalitt nekih njihovih igara). Nadam se da će oni razvijati i sledeći Fallout.
OdgovoriIzbriši^
OdgovoriIzbrišiTakođe.
Ali mislim da od toga ništa. Prvo, nastavlja se haos Interplay vs. Bethesda. Drugo, licenca je kod Bethesde i dalje. A njih tako boli da slušaju druga mišljenja, s obzirom na izjave njihovih zvaničnika tokom ovih godina.
But hope remains :)
Jedno pitanje:
OdgovoriIzbrišiRanko, šta fali Pepsiju? :D
Ozbiljno sada, jel se to samo meni čini, ili se pogađanjem protivnika u udove i njihovo sakaćenje ne dobia baš ništa? Posebno sa gađanjem u ruke, kada ispadne oružje, protivnik pokupi i ništa. Ja sam celu igru zbog toga prelazio isključivo gađajući glavu.
Ništa ne fali pepsiju, rekoh da volim da ga pijem. Samo pitaj šta pravi kokakoličari misle o pepsiju...
OdgovoriIzbriši@2slow4me
OdgovoriIzbrišiPrimetićeš da te maše više kada im je polomljena ruka. Naravno, ne očekuj to od onoga ko nosi Ballistic Fist :D
A što se tiče Pepsija, evo objašnjenja haha:
1) http://cdnimg.visualizeus.com/thumbs/fb/64/bottles,cans,coke,funny,murder,pepsi-fb64f61bbe12befbc66728f13eaa2ded_m.jpg
2) http://www.myconfinedspace.com/wp-content/plugins/imageExtractor/thumb/145x145-Pepsi%20isdeD-355x500.png
Ne mogu da se kopiraju linkovi iz komentara, a mrzi me sve to da pisem gore :D
OdgovoriIzbrišiDrži levo dugme miša, povuci do kraja linka, pusti ga tu tako da vidiš da je ceo link selektovan tj. prevučen, klikni CTRL+C, u adress baru ili na guglu CTRL+V i eto ti :P
OdgovoriIzbrišiMa nece da selektuje, to ti pricam, znam ja kako se to radi xD
OdgovoriIzbrišihttp://www.youtube.com/watch?v=0LnJskwydvM :)
OdgovoriIzbriši@2slow4me
OdgovoriIzbrišiNeće O.o Wut?How?
Jesi na sedmici ili xpu? Ili nešto što nije Mozilla Firefox?
Ne kontam što neće...treba da je default o.o
Na chrome-u sam, verovatno zato =_=
OdgovoriIzbrišihttp://www.rockpapershotgun.com/2011/10/12/tim-cain-obsidian/
OdgovoriIzbrišiРекао бих да ће Obisidian ипак радити на будућим наставцима.;)
Hm. Nesto ne verujem da je to za Caina istina. Prvi put cujem da je uopste napustio Carbine ako je i to istina...
OdgovoriIzbriši^Istina je. Nadam se da neće traćiti njegove talente na Wheel of Time RPG. Ili Fallout ili novi IP, po mogućnosti nešto što neće biti ni soft SF ni generički medieval fantasy.
OdgovoriIzbrišiDanilo bi da on donosi kafu :)
OdgovoriIzbrišiPočeo sam igrati FNV sve me više oduševljava igra.
OdgovoriIzbrišikad je najbolje vreme odigrati dlc-ove? i kojim redosledom
OdgovoriIzbrišikad je najbolje vreme odigrati dlc-ove? i kojim redosledom
OdgovoriIzbrišiAko se dobro secam nisu povezani, ali možeš da ih igraš redom kojim su se pojavljivali... Dead Money, Honest Hearts, Old Wolrd Blues, Lonesome Road, Gun Runners and Courier's Stash...
OdgovoriIzbriši