11. pro 2011.

Lista 5 najboljih MOBA igara, kolumna

DotA (Defense of The Ancients) je izuzetno popularan mod za Warcraft 3. Korene vuče iz Starcraft-ove mape „Aeon of Strife“. Vremenom je nastao žanra nazvan MOBA ili ARTS. Prvi naziv je ipak postao popularniji, a znači Multiplayer Online Battle Arena. O čemu se zapravo tu radi?

Suština ovog je jednostavna. Igrač upravlja jednim junakom, koji napreduje tokom meča na razne načine: kokajući protivnike, rušeći građevine i zaštitne tornjeve, te ubijajući likove iz protivničkog tima uz podršku svoje družine. Razvijajući se, likovi grade ključne sposobnosti. Obično ih ima četiri, s tim što je poslednja najjača. Ko uništi bazu protivnika, pobedio je. Mešavina je to RPG-a i strategije u stvarnom vremenu. Zabavni mečevi traju najviše sat vremena. Uz dobru igračku zajednicu i društvo, čovek može da se uživa dugo. Ključ popularnosti je u tome što se u kratkim mečevima ne gleda ko ima duži staž, već sve zavisi od umeća samog igrača, kao i timskog duha.

S toga izdvajam pet, po sopstvenom mišljenju, najboljih i najpopularnijih besplatnih MOBA-igara. Neke vredi probati, druge morate odigrati. 

Realm of Titans


Kineskog autora Aeria Games. Još uvek je u nekoj alpha ili beta fazi, ali američki server je dostupan. Orijentalni stil krasi ovu igru, koji se dalje odražava na sposobnosti i izgled likova (Titans). Ipak, neke ultimativne sposobnosti nemaju uvek potpuno objašnjenje (prevod). Grafika je lepa, ali zvuk je kao ukraden tj. prekopiran. Postoji prodavnica na sredini mape kao i jahaće zveri čime se izdvaja od drugih igara. Cilj meča je zauzeti tačke koje stvaraju creep-talase i onda razrušiti protivničku bazu. U Kini je ova igra izuzetno popularna, a igračka zajednica je za sada tolerantna.

Bloodline Champions


Autora Funcom. Ova igra je potpuno svedena. Liči na FPS više nego na RPG, jer nema sticanja iskustva niti napredovanja. Umeće je najbitnije, te paše najviše igračima koji ne žele da se usavršavaju, već treba da brinu samo o uključivanju sposobnosti lika koga su izabrali. "Šampiona" ima tridesetak, doduše kombinacija nekih likova bude jača od drugih. Osnovnih sposobnosti je sedam, a dve su specijalne i "pune" se tokom meča. Dešava se da ultimativnu napunite do kraja (ne iskoristite), pa poginete, što je tužno. Iako ima tek oko tri hiljade aktivnih igrača, promovisali su se na Dreamhack turniru sa glavnom nagradom od $11,600. Zabavno jeste zbog kraćih mečeva i bržeg ritma, ali može da dojadi.

Rise of Immortals


Od Petroglyph Studios-a, prelepo dizajnirana igra, dobrih animacija, sa odličnim zvukom. Međutim, novija je igra tako da i nema mnogo igrača, ali nije to jedina mana koja je mori. Pored PvP mapa postoje i PvE mape za učenje. To znači da niko ne mora da igra u PvP, već sam protiv bot-ova i tako da napreduje čime se narušava timski vid igranja. Velike mape, te jedinstveni neutralni monstrumi i likovi (Immortals), pet sposobnosti od kojih se ultimativna može modifikovati vremenom zaista uvećavaju užitak. Ali, zahteva strpljenje. Pri prijavljivanju birate lika koji napreduje posle svakog meča. S obzirom da ih nema tako mnogo, osedite čekajući da počne meč, jer ili nema ljudi ili većina igra tog lika, a ne dozvoljavaju se dve ista u timu. Ako imate društvo, postoji Social Lobby gde se možete sresti. Sveža igra koja će, verujem, da postane mnogo bolja. Mikrotransakcije su u vidu novčića, jedni se mogu dobiti samo pravim novcem, a drugi svakom pobedom. Ne postoji način da se neko nesrazmerno poboljša uz novac, jer se za valutu kupuje šminka, a korisna poboljšanja za virtuelne novčiće koje svi mogu da steknu.

Heroes of Newerth


Autora S2 Games, najbolje klonirana DotA na sceni. Isprva se plaćala, ali uvidevši da će ih taj sistem ubrzo osiromašiti prešli su na besplatni režim. Oni koji su platili dobili su Legacy naloge, mogućnost da koriste sve likove besplatno. Ovde vam greške u toku mečeva broje i te kako. Ako ne znate šta su „last hit“ i „deny“ ili pogrešite ima da vam se popnu na kičmu. Uglavnom su veterani DotA-e došli ovde. Igra ima oko devedeset likova, dele se na Legion i Hellbourne, dvadeset pet nivoa napredovanja u toku meča i četiri sposobnosti. Grafika je super, zvučna podloga jasna i dobra, tako da nema mane. Najviše se igraju mečevi pet na pet, osetno dugi, ali ljudi vole da razmišljaju i da ratuju polako. Igra je veoma negostoljubiva prema novajlijama. Igrači su se uparivali po broju osvojenih pobeda, pa je tako u pobednički tim svrstao i one koji su novi i slučajno su se našli na strani dobitnika. Oko 230.000 igrača se svakog dana redovno zabavlja ovde, 50.000 je stalno prisutno pa vi vidite. Mikrotransakcije su takođe kroz dve vrste novca.

League of Legends


Autora Riot Games u čijem je sastavu Steve GuinsooFeak, koji je napravio DotA Allstars. Najpopularnija igra od svih na listi. Marginalna je razlika između nje i HoN, ne obazirite se na besmislena pljuvanja po forumima. Liga ima daleko veću igračku populaciju i malo bolji sistem. Oko četiri miliona ljudi svakog dana igra se na Riot serverima. Zašto? Kako, ako je sve to slično? Pre svega, zajednica igrača je veoma dobra, kao i sistem biranja parova. Kako ređate pobede, raste vam titula. Tako neko ko nikada nije igrao ovaj žanr od 1. nivoa pa sve do 30. može postati izuzetno dobar igrač. Grafika je šašava u stilu WoW-a, te izgleda kao da se ništa ne nameće novjalijama. Sistem je takav da okuplja igrače srodnog nivoa. Pri kupovini predmeta imate spisak neophodne opreme. Mikrotransakcije su opet u dve vrste, međutim u poslednje vreme su im novi likovi besramno skupi. Obično ih dele na države, Demacia i Noxus, ali otišli su i dalje od toga i napravili sjajnu priču za svakog. Po sezonama su organizovali turnire, na jednom je nagrada bila čak $100.000, što je super za besplatnu igru. Ipak najveći problem su igrači koji odu van meča. Zato su podelili u dva tipa igranja, rangirani i normalni. Rang je poseban i tamo samo najjači nivoi mogu igrati. Famozni Tribunal, koji postoji za glasanje ko će da bude ban-ovan, radi efektno samo do neke mere.

Ko je najbolji?

HoN i LoL su najbolje igre na sceni. Razlika je najviše u popularnosti i pristupačnosti novim igračima koji ranije nisu imali kontakta sa DotA-om. Ma kolko novinari pričali da će DotA 2 sve da ih spusti na zemlju, verujte mi da je to preterivanje, te treba sačekati. Velikani kradu od manjih uvek i obuhvataju širi reklamni prostor. To ne znači da je njihova igra dobra. Sve ove besplatne imaju daleko više iskustva, ako ne i sredstava, te vrlo dobro znaju kako da zadovolje mušterije. Iskreno mislim da je budućnost MOBA igranja besplatni sistem, što je i HoN dokazao. Platite izgled i šminku. Sve ostalo mora da bude besprekorno.

Koja igra vam je ukrala srce? Ili ste kao ja, da želite sve da ih igrate...



Autor teksta, Nebojša 'Link Pain' Nikodijević, šegrt je bloga Igrorama od novembra 2011. godine.

Diplomirao je japanski jezik, a najviše voli postapokaliptične igre. Vatreni je obožavalac serijala Fallout.

Sve recenzije ovog autora

Ako vam se ovaj članak dopada, podelite ga sa prijateljima: Twitter Facebook

Broj komentara: 8:

  1. Da li je to moguće? Tekst o poređenju HoN-a i LoL-a, a da nijedan nije napljuvan? Run to the hills men, doomsday is coming!
    Šalim se, ekstra je. Evo da dodam vezano za Dotu 2 pošto sam je probao. Najviše pljuvanja će doći od strane igrača HoN-a, jer je prespora. Čini vam se kao da igrate bez marchersa(bootsa) celu igru, i to iritira. Oni su to naveli kao razlog da igra bude više taktički orijentisana što je po meni netačno. Čar MOBA igara je kada vam neko uputi skillshot magiju, a vi se pomerite i izbegnete, a ne da vam kretanje bude koliko toliko ograničeno da posle nekoliko pokušaja manevar polako počinjete da izbegavate. Takodje, moje mišljenje o LoL-u i HoN-u je, kao što si rekao, koliko se prilagođavanju korisnicima. Pošto se meni smučila dota i to da igrači napuštaju igru skoro svaku drugu-treću partiju, a i činjenica da sam tražio malo jaču scenu, prešao sam na HoN.
    Kod LoL-a mi se sviđaju one priče likova, a pošto i sam pišem povremeno priče, pripovetke i slično, nekad se začitam tamo u potrazi za inspiracijom. Međutim, nekako mi se čini da u poslednje vreme većina heroja popija nerf(spuštanje moći heroja) za nerfom. Dok sam ja igrao, Pantheon i Twisted Fate su mi bili omiljeni, zbog mog pristupa igri. Ali onda nekome palo na pamet da ograniči range ultimate-a, pa malo snagu magija, pa malo statistiku...
    Ali GJ za kolumnu u celini :D
    P.S. Autor da se javi povodom onog meča koji odlažemo sto godina xD

    OdgovoriIzbriši
  2. Od navedenih meni je HoN za sada najbolji, nisam još igrao Dotu2 ni novu Blizzard Dotu ali mislim da se još neko vreme neće menjati mišljenje HoN je sada zaokružen stabilan proizvod dok je Dota2 još uvek u razvoju...

    OdgovoriIzbriši
  3. Super lista, moracu da probam par ovih igara. Ali bih zeleo da dodam neke stvari u vezi LoL-a bazirane na licnom i iskustvima prijatelja, for clarification purposes :P:

    LoL community je najgore leglo gamadi koje covek moze u zivotu da vidi. Na forume vredi jedino otici da pogledas patch notes i najave za nove heroje. Partije su pune "troll-ova" i losih igraca koji igranje u dosta slucajeva cine uzasnim. Tribunal "radi",ali u sustini predstavlja prikriveni nacin da igraci rade Riotov posao umesto njih,sto naravno,stvara mogucnost za masivni abuse. U sustini,sveukupni ban sistem je nevidjeno losh,samo zato sto Riot forsira "quantity over quality". Velika je steta sto ovakve gluposti kvare ukupan utisak o inace dobroj igri.

    OdgovoriIzbriši
  4. Btw, izašao je novi veliki patch za HoN koji dodaje neke stvari kao mentoring sistem i rework matchmakinga, pa bi sada trebala igra da bude bolja. Bar oni tako tvrde, ja se nadam da neće da se dešava ona stvar, u timu od pet igrača, njih četiri imaju svaki po 1000 odigranih partija, a onaj peti ima možda desetak, a postao je verified jer je kupio heroja. Malo bezveze, if you ask me.

    OdgovoriIzbriši
  5. LoL sam igrao, Dotu manje, Bloodline Champions jos manje, dok za Realm of Titan prvi put cujem. Nisam neki "mobaš" i mislim da takve igre nisu nesto za mene, te ih vise ni ne igram. Ali od ovoga sto sam probao LoL mi je najbolji. Zasto? Zbog svih prednosti koje donosi prelazak sa moda neke druge igre na samostalnu, plus sitnice koje su iskrsnule u tom prelasku kao sto su permanentni summoner nivoi, spellovi itd.

    (P.S. Nemam pristup da pregledam svoj komentar?! Huh? Morao sam ponovo da ga pisem, sto mrzim kada se to desi, volim da je tacno onako kao sto sam prvobitno hteo. Znam da treba da kopiram, ali sam ovog puta zaboravio...)

    OdgovoriIzbriši
  6. Hmm, izgleda da nisam odabrao profil pa mi zato nije radio pregled komentara...

    OdgovoriIzbriši
  7. @2slow4me
    Pa nek se pljuju nobbine, mi ćemo da se koljemo u igri, zar ne? :D
    E i mene je to nerivralo, taj nerf. Ali ima ga svuda, neminovno je. Bolje to nego da ne rade ništa, moraju da prilagode. Nego kad si već pomenuo Pantheona...
    Nerfovali su mu ulti žešće od početka, a meni je bio miljenik i prvi lik koga sa kupio. Smorio se i batalio ga, čak sam i sve rune uštekao prema njemu. Međutim, pre oko mesec dana, upada mi Pantheon u protivnički team. Mislim se "hah vidi ga kako će da pogine nerfovan". Desilo se suprotno, unakazio nas je...tako da sve zavisi od čoveka na kraju krajeva. Ko ti se svidi, ako mu uđeš u štos, kao automobil, ima da ti skreće na svaku krivinu.
    Mečevi prihvatam srdačno :D
    Naravno, najbolje bi bilo stvoriti neku ekipu da nas ima. Kao što si lepo započeo topik na forumu.

    @Mark_The_Red
    Ima ih svuda...ovi na LoL-u su male bebe u poređenju sa nekim drugima. Ljudi su čudo, šta reći. Problem je što od nas to napravi pljuvajuće mašine koji se deru kao narkomani xD
    Ali lično mislim da je zdravo povremeno psovati. Ona moja lista "prijatelja" je puna likova koje sam psovao preko chat-a hahah.

    OdgovoriIzbriši
  8. Ja u skorije vreme nisam nešto puno igrao LoL, doduše, sviđalo mi se kad sam napravio penta kill sa Katarininim ultom :D

    OdgovoriIzbriši

Pravi PC igrači uvek ostave komentar!