16. pro 2012.

WarZ, prvi utisak

Svaki prosečan igrač danas zna koliko je senzacija za obnavljanjem zombi žanra dovela do stvaranja naslova koji bi se bavili tom tematikom. Zombi apokalipsa, prepušteni ste sami sebi ili se snalazite sa ortacima u grupi, te svim snagama pokušavate da preživite u svetu koji je sada izokrenut naopačke i pretvoren u pravu noćnu moru. Grickanje noktiju od jutra do sutra, te brojanje preostalih zrna pasulja. Ako ste makar i malo čitali strip The Walking Dead, ukapiraćete suštinu modernog zombi žanra. Međutim, ako ste imali prilike da pročitate knjige Maksa Bruksa, posebno World War Z, na pravom ste putu.

Bitno je da svi znamo otprilike kako se igra bejzbol.

Pored aktuelne ARMA 2 modifikacije DayZ, na sceni se odskora pojavio naslov WarZ. Multiplayer pucačina, trenutno u alfa fazi, koju kada jednom kupite više ne morate da plaćate preplatu. Idejno podseća na pomenuti mod, neko bi se usudio da kaže i da krade od njega. Pitam ja vas, a ko to danas ne radi? Ipak, isitna je malo drugačija u vezi ova dva nasolva. WarZ je nastao nešto ranije, tačnije u razvoju je već koju godinu. Razvojni tim koji radi na igri je Hammerpoint Interactive i koriste sopstveni programski pokretač za igru zvan Eclipse. Ovi momci već imaju iskustva u pucačinama, te WarZ previše liči na War Inc, takođe njihov naslov. Sve u svemu, sve je to funkcionalno, te je korišćenje skoro identičnih alata bio logičan sled događaja.


Logičan sled događaja.

WarZ je MMO pucačina iz trećeg lica, ali može da se igra i iz prvog. Simulira zombi apokalipsu, a igrače stavlja ukoštac na jednoj velikoj mapi, od oko 400 kvadratnih metara. U grafičkom pogledu, igra je sjajna, sa povremenim bagovima na koje možete da naiđete. Ništa kritično doduše. Priroda je bujna, ali uglavnom mrtva jer nema ničeg u njoj. Lokacija ima dosta i raznovrsne su. Ukoliko ste se našli u nekoj straćari pored puta ili farmi u podnožju planina, smatrajte da ste tek na početku vašeg velikog istraživanja. Očekuju vas i varošice, te potpuno urbano okruženje velikog grada u sredini mape, kao i vojne baze ili pak domovi za planinare. U zavisnosti od veličine mesta ili količine nakrkanih zombija na njima, nalazićete razne predmete. Preko potrebnu hranu i piće ili municiju i oružja. U tom smislu, uvek ćete imati izbora da planirate vašu sledeću rutu, jer razdaljine između lokacija nisu nimalo naivne. Ipak, postoje tri ograđene bezbedne zone gde niko ne bi smeo da vas napada, gde nema zombija, a odatle obično i počinjete igru.

Puška, oklop, kaciga, čokoladice...sve sam poneo!

Prvo morate da napravite lika, maksimalan broj ih je pet. Nakon toga nastupa mazohističan izbor između Normal ili Hardcore načina igranja. Sa drugim vaš lik gine i to je to, sa prvim čekate sat vremena da biste mogli da ga oživite. U oba slučaja, oprema ispada iz vas kada poginete. Imate meni za globalni invertar, a tu možete da pazarite određene potrebne stvari pre nego što se uputite u svet igre. Ne čine igrače znatno jačim, jer ne možete da kupite pucaljke. Namirnice da, kao i neko hladnokrvno oružje, ali samo dok imate dovoljno love. Kako vaš lik ne može da radi ništa sa svojim rukama, bez palice nije preporučljivo tumaranje.

Ne preporučljivo tumaranje bez palice.

Poslednje vredno pominjanja je Skill Tree meni koji ne radi, barem ne još. Zanimljiva je to stvar, jer je razvojni tim najavio sposobnosti koje će biti zanimljive. Recimo da trčite za nijansu brže. Ništa preterano, niste „neuništivi“ ako se nabudžite do kraja. Naravno, toga će biti kada uspeju da implementiraju sve njihove želje u igru. Moram da napomenem da ovako nešto ne postoji u DayZ modifikaciji, te se razlikuje i po tome što WarZ ne sadrži statusne traume za lika. Ne možete da se onesvestite ako niste jeli dugo vremena, samo vam se skidaju životni poeni i to jedva primetno. Uglavnom, kada ste se smislili i spremili, vreme je da se uputite na listu servera i odaberete neki. Američki ili Evropski, svejedno je. Ima ih oko stotinak, a nisu ni prazni. Kada se ulogujete, kreće igra.

Eh, da mi je makar jedan stimpak pri ruci.

U startu ćete shvatiti suštinu kada dobro pogledate vaš HUD. Sa leve strane je prikaz za životnu energiju, odmah do toga za hranu i piće. Žuti krug oko tog odeljka, koji se pojavi tek kada krenete da trčite, označava izdržljivost. Dakle, trebaju vam namirnice, morate da se snađete. Palite mapu, gledate gde je najbliže otići i idete tamo. Recimo da ste zapali u najobičniju brvnaru, oko vas nekoliko zombija. Trče brže, to da znate, ali ne mogu preko svake prepreke. Šteta koju nanosite je zavisna od položaja udarca, te udaranje palicom u ruku mrtvaka znači da ćete zombija da ubijete tek nešto posle pola sata. Možete lako da se prebacite u prvo lice i da podesite ugao na glavu. Mada, ne morate ni da se borite sa njima, jer nije nužno. U gornjem desnom uglu se nalazi skala koja prikazuje koliko se čuju vaši koraci ili koliko ste vidljivi. Da se ne biste prevarili sa trčanjem, najbolje je da na početku prostudirate koja je razdaljina odgovarajuća da vas oni ne bi primetili i napali. Pa i pored svih predostrožnosti, mogu da vas iznenade, jer fizički ne možete da očistite naseobinu od njih. Non stop se pojavljuju, a ni lešine koje leže na tlu nisu zaista „mrtve“.

Dvogled, odličan za komšinice koje se presvlače, podjednako koliko je i za zombije.

I to je to. Upadate u kuću, zgradu, vilu, jurite namirnice i oružje. Nakrkate se, napojite i pičite dalje. Suština igre je da preživite što duže bez neke posebne nagrade, ali je samo iskustvo u principu izuzetno zabavno ako mu se prepustite potpuno. U slučaju da imate slušalice, dobra muzička podloga u naseobinama i zvukovi krkljanja zombija upotpuniće vaš osećaj. Tu je i smena dana i noći, a kada vidite da se oko nekog mesta diže magla tačno u ponoć, izgledaće vam kao da se nalazite u pravom horor filmu.

Pravi horor je koliko igra može da postane tamna kada dođe noć.

Moje prvo iskustvo u igri WarZ je bilo interesantno i šaljivo. Blage veze nisam imao šta je šta, niti gde je šta, te sam kao udaren mokrim peškirom krenuo sa igranjem. Bez oružja sam se sa nekim brazilcem, koji je maltene bio isto sposoban kao i ja (čitaj: novajlije), uputio u neko obližnje mestašce. Šunjali smo se, palili zoom pet stotina puta nakon što smo ugledali svog prvog zombija i dogovarali se gde ćemo da uđemo i pokupimo stvari. Iznenadio nas je jedno mrtvo telo koji je ležao na tlu, ali se podiglo posle par sekundi, te smo se koristeći granice endžina puzanjem pomerili od sada već razbuđenog zombija. Upalilo je, nije nas video i odšepao je u supermarket. Usledila je polemika oko sledeće destinacije, te je Brazilac, umesto da pođe sa mnom u naizgled praznu automehaničarsku radnju, skrenuo direktno u supermakret. Prateći zombija. Bez oružja. Čučećim koracima, ali ne i nečujnim. Hrabar čovek, ali je posle desetak sekundi istrčao, vrteći se u krug. Da li je vrištao za tastaturom, pojma nemam. Pomogao sam mu, iako nisam morao. Zaleteo sam se na zombija i on se, naravno, okrenuo ka meni. Da se nisam popeo na krov od kombija, ne bih ostao živ. Verujte, pomaže kada slučajno prepoznate mogućnosti i granice nekog programskog pokretača.

Sreća da se ova slika nije proširila po drutšvenim mrežama...

Elem, pobegao je Brazilac kod automehaničara, dok sam ja zapomagao u chat prozoru. Uzeo je čekić i krenuo da pravi pekmez od glave zombija koji se stajao nepomično kod kombija. Baš tu gde sam ja bio sve vreme, njemu nedohvatljiv. Brazilac nije tada znao da treba u glavu da udara mrtvake. Priznajem, grafički prikaz nanošenja štete tupim predmetima kriv je za to donekle. Međutim, nije se ni Brazilac kockao sa svojim, a ni mojim životom, te je seo na levi klik miša, pa kud puklo nek je puklo. Mrtvak je zamro, ponovo. Onda smo čuli par pucnjeva iz nepoznatog pravca. Sada smo bili mi ti koji su bili mrtvi, sa po čokoladicom izbačenim iz naših tela i blesavim izrazom lica pred monitorom. Ustreliše nas neki momci u punoj ratnoj opremi. Da smo rođeni u doba teških ratova, ovo bi samo Staljin mogao da radi na jadnicima koji su praktično goli i imaju samo dronjke na sebi. Elem, kraj partije. Nisam čekao sat vremena, krenuo sam sa novim likom. Tako jedno milion puta dok mi živci nisu konačno popustili.

Ma udri ga, sve dok ne padne! Kada legne dole, onda ga još par puta udari, za svaki slučaj.

Znate li šta je griefer? Igrač koji je gori od troll-a. WarZ, a i prokleti DayZ, su ih prepuni. Ovo su PvP igre gde igrači samo čekaju da im dođete na okidač. Pobogu, imaju čučavce oko bezbednosnih zona, tamo su ceo dan samo da bi vas roknuli dok se vraćate iz pohoda. Hoće da pokupe sve sa vas, kraj priče. Probao sam tehniku Alt+F4 i upalila je par puta, ali svaki server je imao majmune uštekane na identičnim mestima. Zašto to radi velika većina igrača, te kako to doprinosi generalnoj zabavi, blage veze nemam. Ali jeste validno, jeste realno, ujedno i jadno. S tim što, da je to „stvaran“ život, organizovana grupa ljudi bi se mnogo bolje snašla nego uštekana horda budaletina na različitim mestima, kojima je svejedno da li će da čekaju pola sata ili sat vremena na respawn. Začuđujuće je koliko ljudi pronađe zadovoljstva u tome. Svaki treći čovek po serveru.

Bio sam ljubazan, pa pitao čoveka da li mu je dobro. Ko veli, to što leži na tlu nije neki pokazatelj.

Napomena, Clearview izbegavajte kao đavo od krsta. Trebao bi da postoji Bounty, na svakog lika koji postane Bandit usled prevelikog ubijanja igrača, ali kako je količina gamadi na serverima gora nego broj bubašvaba u vašem stanu, zaboravite na bilo koji vrstu „pravde“. Osim ako niste blesavi pa da zapisujete imena u sveščicu i molite boga da ih sretnete jedan dan u igri. Takođe, možete lako da se zeznete čitajući i koristeći chat koji se deli na proximity ili global. Prvopomenuti će vas odati ako ste u neposrednoj blizini drugog igrača, drugi pak neko može da iskoristi i da oda vaš trenutni položaj svima.

Ono kada je vaš trenutni položaj odat svima.

Ruku na srce, da WarZ sadrži iole neke penale za ovakve gluposti, da su igrači tolerantniji, da postoji server koji nije apsolutno orijentisan na PvP, mogućnosti bi bile sjajne. Zamislite sebe u grupi od dvadesetak ljudi koja upada u centar metropole, zombiji izleću na sve strane. Hvatate zaklon kod automobila, molite boga da nije neki leš iza njega, koji bi hteo da ustane i nasrne na vas. Brojite metke u šaržeru i gledate da svaki pogodak bude čist head-shot. Tovar namirnica se sakuplja, kao i oružja iz obližnih radnji, te vi pokrivate ortake dok oni to iznose. Onda, svi zajedno, gledate kako da se što pre izgubite odatle, jer ste probudili i najmrtvijeg zombija u gradu svojim roštiljanjem. Treba to odneti do vaše jazbine, da se podeli ravnopravno. Zvuči otrcano? Ma i nek sve ode dođavola, da se cela grupa rasturi odjednom, jer je neko hteo da vas prevari. Ne znate ko je, ali je pozvao drugare koji pucaju na vas iz zasede, dok se zombiji zaleću na svakog pojedinačno. Nastao je haos, osećate se da nemate kuda, a molite boga samo da izvučete živu glavu i sačuvate makar ono malo opreme što nosite sa sobom. U oba pomenuta slučaja, igrajući WarZ imali bi strava iskustvo, usudio bih se da kažem i čak nezaboravno. Jedino što bi falilo su neki dobri zadaci, poruke preživelih koje su ostale kao upozorenja ili putokazi. Sve to razvojni tim „planira“ da implementira.

Ovo je ipak bio čist, ali potpuni promašaj.

Ipak, zaboravite na onako epske scene, osim ako se ne usuđujete da platite iznajmljivanje jednog servera. Ljudi su goveda, radije će da se štekaju danima i da vas ubijaju jer im se može. U vojnoj bazi sam pomeno jednom igraču, nakon što smo se mimoišli, da nemam ništa bitno na sebi osim palice. On je imao pištolj i bio je nesiguran, razumjivo. Ali, ako drugi igrač poseduje oružje to se primeti na njemu, recimo puška koja uvek stoji oko vašeg ramena. Rekoh mu da puca, ako baš hoće! Bez brige, bio sam učtiv. Iz zaklona sam izađao prvi, da bi me video. Stajao sam naspram njega, čekajući njegovu odluku. Bolje rečeno, presudu. Mislite da nije opalio? Eto koliko tolerancije vlada u ovoj igri. Isti je slučaj i sa DayZ modom, nemojte se zavaravati. Gde je PvP ovoliko oprostiv, to može da bude leglo svakakvih igrača. Lakše ćete da podnesete rage-quit budalu u LoL-u, bez ikakve šale.

Ne da mi da idem u njegov poljski toalet, tvrdoglavo stvorenje.

WarZ je još uvek u nekoj ranoj i nepotpunoj fazi, ali košta svega dvadesetak dolara i ne morate da kupujete zasebnu igru. U odnosu na to, DayZ modifikacija zahteva da imate naslov ARMA 2, bez koga ne može da se igra. Ipak, WarZ je čist multiplayer PvP naslov, gde ćete ili da istrenirate sve živce ili da se malo zabavite sa društvom. Ako želite da igrate ovako nešto, ja vam skidam kapu.

Primerak igre za testiranje ustupio razvojni tim Hammerpoint Interactive



Autor teksta, Nebojša 'Link Pain' Nikodijević, šegrt je bloga Igrorama od novembra 2011. godine. Unapređen u saradnika u aprilu 2012. godine.

Diplomirao je japanski jezik, a najviše voli postapokaliptične igre. Vatreni je obožavalac serijala Fallout.

Sve recenzije ovog autora

Ako vam se ovaj članak dopada, podelite ga sa prijateljima: Twitter Facebook

Broj komentara: 13:

  1. Zanimljiv tekst! Igra baš zvuči kao klon DayZ moda iako tim tvrdi da je rad na igri počeo pre nego što se pojavio. Čak i neke mane koje si naveo su većinom identične stvarima na koje se žale igrači DayZ (ja ga nisam igrao jer zahteva original Armu 2). DayZ je izašao ranije tako da mu se nedostatci opraštaju jer je bio nešto novo a ovo bi sigurno mnogo bolje prošlo da je F2P... Ovako kada stigne standalone DayZ niko neće ne misliti o ovoj igri, pogotovu ako bude koštao manje!

    OdgovoriIzbriši
  2. Griefera ima u svakoj igri koja poseduje open-world PvP, to nije do neke pojedinačne igre već do ljudi kao vrste - štaviše, verovatno realnije prikazuje šta bi se desilo u apokalipsi nego uređeni scenariji koje predlažeš: Bande otpadnika koji napadaju svakog ko nije njihov...

    OdgovoriIzbriši
  3. Da je realniji prikaz - jeste. Da ubija svaku trunku zabave - ubija.

    OdgovoriIzbriši
  4. Igra je objavljena na Steam-u.. samo 11,69€ :)

    OdgovoriIzbriši
  5. Posle ovog članka, meni nije na listi prioriteta. Doduše, ne volim open-pvp igre uopšte.

    OdgovoriIzbriši
  6. Ja obozavam zombie igre i igrao sam dayz ali nekako ne volim kada nema neki cilj, tj. to sto smrti te vraca na pocetak...

    OdgovoriIzbriši
  7. http://www.youtube.com/watch?v=RtKAm3nzg6I
    A ovo je odgovor na zvaničnom forumu
    http://forums.thewarz.com/showthread.php?79401-TotalHalibut-Youtube-explained-First-Impression-vs-Review&p=1222411&viewfull=1#post1222411
    :D
    Kakav fail od igre. Linku svaka čast što je imao snage da igra dovoljno dugo zbog svog teksta. Čovek treba da zatraži od razvojnog tima naknadu za pretrpljeni duševni bol!:D

    OdgovoriIzbriši
  8. Koliko je kvalitetna igra, pokazuje činjenica da je već uklonjena sa Steam-a..

    OdgovoriIzbriši
  9. Ma ljudi su izgleda sklepali igru na brzinu, nema govora o one navodne dve godine razvoja!
    Okruženja, modele i teksute samo prekopirali iz svoje prošle igre
    http://imgur.com/a/SvNg5
    http://imgur.com/a/SvNg5#gvHBs
    :D
    Sliku koju su koristili u kampanji su izgleda sastavili od onoga što su našli u guglovoj pretrazi slika
    http://i.imgur.com/kQW1F.jpg
    Fail decenije. Ja stvarno umirem od smeha čitajući o ovoj igri. Jedino bzvz za ljude koji su dali pare za ovo.:(

    OdgovoriIzbriši
  10. hahaha ladno kopirali...

    Iz Valvea su poslali izvinjenje i obećali da će svima novac biti vraćen, a oni koji žele mogu da nastave da igraju.. Jedino za mikrotransakcije ne znam, to je vjerovatno propalo..

    OdgovoriIzbriši
  11. I sada, nakon cele te frke, krenuše neki indijanci da rade "recenziju" igre.

    Kada vidim iskusnog novinara, kako je uperio svetlo iz baterijske lampe direktno zombiju u lice, po peti put zaredom u svih 45min. prikazivanja igre na snimku, dođe mi da se ponovo ulogujem i odem da ga sam upucam koliko je čovek nesposoban.
    Drugi lik, koji je takođe snimao sebe kako igra, ne zna da treba da udari palicom zombija u glavu.

    Ali ima i nekih pametnih komentara. S vremena na vreme...

    OdgovoriIzbriši
  12. Jel misliš na ovu recenziju?
    http://pc.gamespy.com/pc/the-war-z/1227010p1.html
    Samo dva opisa novinara na metacriticu do sada, pitanje je da li će većina sajtova uopšte pisati opise posle celog skandala sa ovom igrom i razvojnim timom!
    WarZ je inače jedna od igara sa najnižim user score na metacriticu!:D

    OdgovoriIzbriši

Pravi PC igrači uvek ostave komentar!